قارچ شیتاکه جادوی شرقی

قارچ شیتاکه جادوی شرقی

قارچ شیتاکه جادوی شرقی

یکی از مواد غذایی پر مصرف در شرق آسیا قارچ شیتاکه است. این قارچ یکی از معروف ترین مواد خوراکی می باشد که دارای خواص فراوانی است. به طوری که می توان از این قارچ به عنوان اکسیر سلامتی نام برد. در کشورهای شرق آسیا از این قارچ به عنوان دارویی برای افزایش طول عمر نام می برند. منشا اصلی این قارچ در شرق آسیا و در کشورهایی همچون ژاپن، چین، کره و تایوان می باشد. قارچ شیتاکه در ابتدا به صورت طبیعی و در بدنه و یا شکاف های تنه درختان به شکل خود رو رشد می کرد. در قرن گذشته کشاورزان برای کشت انبوه این قارچ، اقدام به پرورش و کشت مصنوعی آن کردند.

قارچ شیتاکه جادوی شرقی

قارچ شیتاکه جادوی شرقی

قارچ شیتاکه دارای ارزش غذایی زیادی است که آن را به یک دارو بدل می کند.

این قارچ به دلیل خواصی که دارد، دارای مصرف دارویی می باشد و در گذشته در برخی از کشورها از آن به عنوان دارو نیز استفاده می گردید. این قارچ منبع بسیار غنی از کلسیم بوده به طوری که در هر ۱۰۰ گرم از آن چیزی در حدود ۱۵۳۴ میلی گرم پتاسیم وجود دارد همچنین مقدار قابل توجهی منیزیم و فسفر نیز در خود دارد. از دیگر مواد مغذی که در این قارچ وجود دارد می توان به ویتامن های تیامین یا B1، B2، نیاسین  یا B3، B5، B6، اسید فولیک یا B9، ویتامین های C و D، کلسیم، آهن، سدیم ، روی و منگنز است. همچنین دارای ۳/۷۵ گرم از کربوهیدرات ها، ۲/۲ گرم از قندها، فیبر، چربی و ۵/۹ گرم پروتئین می باشد.

نقش قارچ شیتاکه در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

همان طور که گفته شد قارچ شیتاکه دارای مواد مغذی فراوانی است، که شامل ویتامین های مهم گروه B، C و D هستند. همه می دانیم که این ویتامین ها دارای نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. و همچنین این قارچ در درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. طبق پژوهش های صورت گرفته در دانشگاه فلوریدا، محققان دریافتند؛ اگر روزانه هر فرد از این قارچ به شکل پخته شده در وعده های غذایی خود استفاده کند، سیستم ایمنی بدن او تقویت شده و در مقابل بسیاری از بیماری ها نسبت به دیگران مصون می باشد.

یکی از تاثیرات مثبت مصرف قارچ شیتاکه در بدن، تقویت سلول های ماکروفاژ می باشد. این سلول ها در جلوگیری و از بین بردن سلول هایی که توانایی تبدیل شدن به سلول های سرطانی را دارند، نقش حیاتی دارد. از دیگر مزایای مصرف قارچ شیتاکه، تاثیر بر افزایش سیتوکین ها در بدن می باشد. که در نتیجه آن سیستم ایمنی بدن تقویت می گردد. همچنین این قارچ به دلیل انواع ویتامین ها و مواد مغذی که در خود دارد، علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث بالا رفتن طول عمر نیز می گردد.

قارچ شیتاکه جادوی شرقی

قارچ شیتاکه جادوی شرقی

فواید مصرف قارچ شیتاکه بر بدن

–    همانطور که گفته شد این قارچ دارای فیبر بالایی در خود می باشد. به همین جهت مصرف آن باعث کاهش اشتها و یا ایجاد حس سیری در فرد می گردد. همچنین این قارچ به دفع چربی از بدن بسیار کمک می کند. افراد دارای اضافه وزن، برای کاهش وزن خود، از این قارچ در وعده های غذایی خود استفاده کنند.

–    این قارچ یکی از منابع غنی از آهن می باشد. در نتیجه افراد دچار بیماری کم خونی می توانند با افزودن این قارچ به وعده های غذایی خود، کمک بسیار به سلامت خویش انجام دهند.

–    یکی دیگر از مزیت های این قارچ مقابله با بیماری های ویروسی و قارچی می باشد. افراد مبتلا به بیماری های عفونی نظیر زگیل تناسلی، می توانند از این قارچ برای درمان خود کمک بگیرند.

–   قارچ شیتاکه به دلیل داشتن مس، باعث بهتر شدن فرآیند گردش خون در بدن می شود. همچنین مس موجود در آن باعث کاهش آنزیم اریت آدنین، که باعث انقباض رگ های خونی می شود، می گردد. این قارچ باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا و همچنین کاهش حمله های قلبی و سکته مغزی نیز می گردد. در نتیجه این قارچ به دلیل داشتن مس برای سلامت قلب بسیار مفید است.

می توان گفت این قارچ به خاطر داشتن تمامی مواد مغذی، برای بدن و سیستم ایمنی بسیار مفید است. این قارچ بر همه ارگان های بدن تاثیر بسیار خوب و مفیدی می گذارد. از دیگر فواید این قارچ در بدن می توان به نقش آن در کنترل و از بین بردن سلول های سرطانی، کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان پستان در زنان، اختلالات خود ایمنی مانند HIV و هپاتیت ب، دیابت و قند خون، کمک به سیستم گوارشی، کاهش کلسترول خون، سلامت استخوان ها و دندان ها و تاثیر بر پوست و مو اشاره کرد.

 

منابع مرتبط :

https://en.wikipedia.org/wiki/Shiitake

معجزه ای به نام ویتامین C
نقش سلنیوم در تقویت سیستم ایمنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ