کراتین

معرفی مکمل های ورزشی – کراتین و گلوتامین

مصرف کراتین و گلوتامین حین بدنسازی

 

 

ورزش یکی از راه های رسیدن به سلامتی است . برخی هستند که ورزش را به صورت حرفه ای دنبال کرده و این افراد در کنار ورزش یا بدنسازی باید به مصرف برخی از مکمل ها بپردازند، تا بتوانند عملکرد خود و جسم خود را بهبود بخشند. از جمله رایج ترین و موثرترین مکمل های ورزشی، کراتین می باشد. در این مقاله از تاثیر کراتین و گلوتامین صحبت خواهد شد.

هدف از بدنسازی رسیدن به اندامی ایده آل و بهتر می باشد. کسانی که می خواهند دارای عضلاتی بزرگتر و قوی تر باشند، باید عضلات و ماهیچه های خود را وادار به کار بیشتر کنند. برای این منظور زدن وزنه های سنگین به تدریج، برای آنها راهگشا خواهد بود.

عضله انسان برای سوخت و ساز و رشد کردن به انرژی نیاز دارد که این انرژی به وسیله کراتین موجود در آن تامین می شود.

 

کراتین چیست؟

کراتین

کراتین

کراتین در خانواده پروتئین ها قرار دارد و این نوع از پروتئین از به هم پیوستگی سه نوع آمینو اسید تشکیل شده است. وظیفه کراتین تامین انرژی عضلات برای رشد و زدن ضربه می باشد. در صورتی که ذخیره این ماده در عضله کم باشد، در صورت زدن وزنه های سنگین، انرژی لازم تامین نشده و ماهیچه ها آسیب دیده و تحلیل می رود.

ماده ای به نام ATP در بدن مسئول تامین انرژی لازم برای ماهیچه می باشد. این ماده در ترکیب با فسفات های بدن، انرژی حرارتی تولید کرده و خود به ADP تبدیل می شود. اما این ماده برای بدن فایده ای نداشته و باید دوباره آدنوزین تری فسفات یا ATP تولید شده و در اختیار عضلات یا ماهیچه ها قرار گیرد. در این مرحله کراتین موجود در عضلات وارد عمل شده و فسفات مورد نیاز برای ترکیب با ADP را تامین کرده و در اثر این ترکیب مولکولی دوباره ATP تولید شده و انرژی لازم در اختیار عضله برای ورزش کردن قرار می گیرد.

هر چه ذخیره کراتین بدن بیشتر باشد، زمان تمرین و قدرت عضله برای کار کردن بیشتر شده و در نتیجه در زمان کمتری عضله بزرگتر شده و رشد خواهد کرد.

 

 

مزایای مکمل ورزشی کراتین

 

کراتین

کراتین

کراتین مزایای بسیاری دارد و جز آن دسته از مکمل های ورزشی است که مصرف آن می تواند تاثیرات مثبتی بر روی بدن بگذارد.

  • کراتین باعث افزایش آب در عضلات و افزایش حجم آنها می شود. از کم آبی بدن جلوگیری می کند.
  • کراتین افسردگی را کاهش داده و سطح فسفوکراتین مغز را افزایش می دهد و در کنار ورزش کردن آزاد شدن این ماده در بدن می توان از افسردگی و سطح استرس بدن کاست.
  • قدرت و استحکام عضلات را افزایش می دهد اما این کار به تنهایی با مصرف این مکمل ورزشی رخ نداده و باید به همراه آن ورزش نمود.
  • افرادی که دارای پارکینسون هستند، سطح دوپامین در مغز آنها زیاد بوده و سلول های عصبی را مورد حمله قرار می دهد. کراتین می تواند سطح دوپامین را کاهش داده و از لرزش دست و تخریب سیستم ایمنی بدن جلوگیری کند. و با ورزش می توان قدرت عضلات را افزایش داده و از لرزش آنها جلوگیری کرد.

 

گلوتامین چیست؟

 

یکی دیگر از مکمل های ورزشی که مورد استفاده افراد قرار می گیرد، گلوتامین می باشد. گلوتامین نوعی آمینواسید است که در عضلات اسکلتی قرار دارد. این ماده عضلات را از تحلیل رفتن و تجزیه شدن حین حرکات بدنسازی حفظ می کند. با وجود این ماده در بدن موجب ترشح هورمون رشد شده و عضلات با مصرف آن افزایش حجم پیدا می کند.

 

 

 

 

مزایای مصرف مکمل گلوتامین

کراتین

کراتین

استفاده از مکمل ورزشی از نوع گلوتامین، در کنار کراتین، موجب ترمیم آسیب دیدگی ها حین ورزش یا بدنسازی می شود. این مکمل درون خود موادی چون، گلوتامات و آمونیاک دارند. که باعث عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن شده و مشکلات معده و مشکلات هضم پودر های بدنسازی را حل می کند.

آسیب دیدگی عضلات و تحلیل رفتن آنها در طی بدنسازی امری غیر قابل اجتناب است که برای ترمیم بافت عضلات استفاده از گلوتامین توصیه می شود.

کراتین

کراتین

این ماده به صورت طبیعی در گوشت و آجیل وجود دارد. اگر ورزشکار به تامین مواد مورد نیاز بدن و عضلات خود توجه نکند و مربی کارآزموده ای برای نظارت بر کار خود انتخاب نکند، بیشتر از آنکه از ورزش برای بهبود شرایط خود بهره بگیرد، موجب ایجاد و بروز آسیب در بدن خود خواهد شد.

اگر کراتین و گلوتامین موجود در بدن به اندازه کافی مورد نیاز عضلات نباشد، حین وزنه زدن و حرکات سنگین بدنسازی، عضلات از بین خواهند رفت و در مواردی پارگی عضله اتفاق می افتد.

مکمل ورزشی گلوتامین را می توان با اختلاط با آب یا آبمیوه مصرف کرد. زمانی که از خواب بیدار می شوید و معده شما خالی است بهتر است از این مکمل استفاده کنید تا به راحتی جذب عضلات شده و تاثیر خود را بر ماهیچه های شما بگذارد.

جهت سفارش کراتین از داروخانه آنلاین ویتاماه اینجا را کلیک نمایید.

معرفی لوازم فردی بهداشتی در زندگی شخصی
آشنایی با کربوهیدرات و نقش آن در بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ