مقابله با کرونا با استفاده از انواع ماسک ها

مقابله با کرونا با استفاده از انواع ماسک ها

مقابله با کرونا با استفاده از انواع ماسک ها

از گذشته تا به حال از انواع ماسک ها استفاده های گوناگونی شده است. ماسک ها یکی از راه های  جلوگیری از ورود و یا تنفس ذرات معلق، گرد و خاک و انواع آلودگی ها و … موجود در هوا می باشند.  همچنین استفاده از انواع ماسک ها می تواند در جلوگیری از شیوع انواع بیماری های واگیردار و تنفسی بسیار موثر باشد. طی یک سال گذشته که دنیا با بیماری کوید ۱۹ دست و پنجه نرم می کند، استفاده از ماسک یکی از راه های کنترل آن است. همان طور که می دانید یکی از راه های انتقال ویروس کرونا، از طریق دهان و بینی می باشد. همچنین این ویروس در به قدری کوچک می باشد که از بسیار از فیلترها نیز عبور می کند. در نتیجه استفاده از انواع ماسک ها که دارای استاندارد لازم برای جلوگیری از این ویروس باشند، بسیار ضروری است.

مقابله با کرونا با استفاده از انواع ماسک ها

مقابله با کرونا با استفاده از انواع ماسک ها

ماسک های بسیاری در بازار وجود دارند که هر کدام ویژگی و کارایی مخصوصی دارند. استفاده و یا انتخاب هر کدام از ماسک ها با توجه به شرایط محیط و یا شرایط شخص استفاده کننده از ماسک بستگی دارد. به همین دلیل می توان در بازار انواع ماسک ها را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. در شرایط کنونی که استفاده از ماسک الزامی است، باید ماسکی انتخاب شود که هم شخص استفاده کننده از ماسک از ویروس کرونا در امان باشد و هم ویروس کرونا قادر به عبور از ماسک نباشد.

انواع ماسک ها برای محافظت از ویروس کرونا

ماسک ها به دو گروه و هر گروه شامل نوع های مختلف تقسیم می شوند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. در این بررسی به شما می گوییم کدام ماسک برای مقابله و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا مناسب می باشند.

ماسک های بدون فیلتر

ماسک جراحی:

این ماسک برای مقابله با ذرات عفونی در هوا، توسط جراحان و تیم جراحی در اتاق عمل استفاده می شود. این ماسک برای جلوگیری از ورود ذرات و مایعات خارج شده از دهان و بینی به هوا مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از کشورها بسیار از افراد در شرایط عادی نیز برای جلوگیری از تنفس هوای آلوده نیز از این ماسک ها استفاده می کنند. یا اشخاصی که دچار بیماری هایی مانند آنفولانزا شده اند برای جلوگیری از انتقال ذرات خارج شده توسط دم و بازدم نیز از این ماسک استفاده می کنند.

ماسک دو لایه: این ماسک برای جلوگیری از ذرات خارج شده از دهان و بینی استفاده کننده مناسب می باشند. لازم به ذکر است این ماسک ها برای جلوگیری از عبور خون مناسب نیستند.

ماسک سه لایه:

 این مدل نسبت به مدل دو لایه به صورت میچسبد و از عبور خون و در حدود ۹۵ در صد از ذرات آلوده و ترشحات جلوگیری می کند. همچنین مانع از تماس دست با دهان و بینی، در شرایط بحرانی می گردد.

ماسک پارچه ای:

 این ماسک ها از جنس پارچه کتان می باشند. همچنین این نوع ماسک را می توان در خانه درست کرد. بهترین جنس برای ساخت این ماسک پارچه کتان می باشد. همچنین این ماسک قابل شستشو می باشد. توجه داشته باشید که برای کارایی بهتر این ماسک ها حتما باید چند لایه باشند. که می توان از یک لایه کتان و یک لایه از پارچه ابریشم درست کرد.

مقابله با کرونا با استفاده از انواع ماسک ها

مقابله با کرونا با استفاده از انواع ماسک ها

ماسک های فیلتردار

ماسک فیلتر دار سری N:

این سری از انواع ماسک ها دارای سه مدل N95، N99 و N100 می باشد. سری N95، ۹۵ درصد از آلودگی های  هوا را از فیلتر عبور نمی دهد. اگر ظاهر این ماسک دچار مشکل نشود می توان آن را تا ۸ ساعت مداوم استفاده کرد. ماسک N99، ۹۹ درصد از عبور آلودگی ها جلوگیری می کند. ماسک N100، ۹۷/۹۹ درصد از عبور آلودگی ها جلوگیری می کند. ماسک های سری N  در جهت تصفیه هوای ورودی می باشد و هوای خارج شده از دم و بازدم را تصفیه نمی کند. لازم به ذکر است این ماسک ها در مقابل روغن مقاوم نمی باشند.

ماسک های سری FFP:

این سری از انواع ماسک ها دارای استاندارد EN149:2001 اروپا هستند. و دارای سه نوع FFP1، FFP1 و FFP1 می باشند. FFP1 برای جلوگیری از عبور ذرات بزرگتر از ۵ میکرو بوده و فیلتر هوای آن ۸۰ درصد می باشد. FFP1 این نوع ذرات بین دو تا پنج میکرو را تا ۹۴ درصد فیلتر می کند. FFP1 این ماسک برای ذرات کوچکتر از دو میکرو بوده و تا ۹۹ درصد فیلتراسیون دارد.

از دیگر انواع ماسک ها که دارای فیلتر می باشند می توان به ماسک های سری P و سری N اشاره کرد که هر کدام در سه نوع فیلتر به بازار عرضه می شوند که با توجه به میزان فیلتر آلودگی ها دسته بندی می شوند.

 

مطالبی که شما می توانید در ویتاماه مطالعه نمایید :

چرا نیاز به مصرف مکمل های غذایی داریم

تاثیر مصرف زینک بر بدن و تقویت سیستم ایمنی

 

منابع مرتبط :

https://www.mayoclinic.org/coronavirus-mask/art-20485449

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/coronavirus/coronavirus-face-masks-what-you-need-to-know

تاثیر مصرف قرص ویتامین D3 بر ویروس کرونا
خرید دارو از داروخانه آنلاین شبانه روزی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ