مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین مینرال چیست؟

مولتی ویتامین مینرال چیست؟

یک رژیم غذایی سالم  و متنوع می تواند مواد ضروری و مفید برای بدن انسان را تامین نماید. این رژیم غذایی شامل تمام مواد مغذی، عناصر معدنی و ویتامین های مختلف است. اما گاهی اوقات تامین همه ویتامین ها در طول روز مشکل است و نیاز به آماده سازی مواد غذایی گوناگون دارد. به همین دلیل متخصصان علم داروسازی اقدام به ساخت مولتی ویتامین مینرال نمودند که در آن تمامی ویتامین ها و مواد معدنی که در طول روز برای بدن مورد نیاز است وجود دارد. در این مقاله می خواهیم بیشتر با مولتی ویتامین مینرال آشنا شویم.

مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین مینرال

معرفی مولتی ویتامین مینرال

این محصول از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز و ضروری بدن تشکیل شده که به طور طبیعی در مواد غذایی مختلف یافت می شوند.  این مولتی ویتامین یک مکمل غذایی است، یعنی هیچ وقت نمی تواند جای مواد غذایی طبیعی را بگیرد. ممکن است پزشک بنا به دلایلی مانند بارداری، کهنسالی، استفاده از برخی داروهای خاص، مشکلات گوارشی و تغذیه نامناسب، مصرف این مولتی ویتامین را در کنار رژیم غذایی سالم برای مدتی به فرد توصیه کند. خرید این مولتی ویتامین نیاز به نسخه پزشک ندارد.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن چه علائم و عوارضی دارد؟

قبل از آنکه به تشریح مواد تشکیل دهنده این مولتی ویتامین بپردازیم، می خواهیم در مورد مشکلاتی که کمبود ویتامین ها برای بدن انسان ایجاد می کند صحبت نماییم. بدن انسان به ۱۳ نوع ویتامین و حدود ۲۰ ماده معدنی نیاز دارد و سلامتی انسان ممکن است با کمبود یکی از این ویتامین ها و مواد معدنی به خطر بیفتد. در این بخش علائم و عوارض کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را بیان خواهیم نمود.

مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین مینرال

کمبود منیزیم: ضعف و خستگی، اسپاسم عضلانی

کمبود روی: طولانی شدن روند بهبود زخم ها، ریزش مو

کمبود آهن: خستگی و ضعف، کم خونی، رنگ پریدگی

کمبود کلسیم: گزگز انگشتان دست و پا به همراه اسپاسم عضلانی

کمبود ویتامین K: خونریزی بیش از اندازه جای زخم به دلیل کند شدن انعقاد خون

کمبود ویتامین E: کاهش وضوح دید، احساس ضعف در عضلات

کمبود ویتامین D: اسپاسم عضلانی، ضعیفی استخوان ها

کمبود ویتامین C: خونریزی لثه، کاهش ایمنی بدن

کمبود انواع ویتامین B: تحریک پذیری عصبی، کم خونی، خستگی

کمبود ویتامین A: خشکی پوست و مو و خشکی چشم، شب کوری

مواد تشکیل دهنده این مولتی ویتامین

همانطور که اشاره کردیم، این مولتی ویتامین از دو بخش ویتامین ها و مواد معدنی تشکیل شده است. در ادامه در مورد هر یک از آنها توضیح می دهیم.

ویتامین های موجود در مولتی ویتامین مینرال

انواع مختلفی از مولتی ویتامین مینرال وجود دارد که هر کدام شامل تعداد متفاوتی ویتامین هستند. ممکن است در بعضی از آن ها ۶ ویتامین و ۳ ماده معدنی باشد و در دیگری ۴ ویتامین و ۴ ماده معدنی. هیچ پروتکلی برای تعداد استاندارد ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این مولتی ویتامین وجود ندارد. اما برای اینکه بتوانید نوع مناسب آن را خریداری کنید، بهتر است مولتی ویتامین خریداری شده شامل ویتامین A، ویتامین های گروه B یعنی ویتامین B1، B2، B3، B5، B6، B7 و B9، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین K و ویتامین E باشد.

مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین مینرال

خواص ویتامین های موجود در مولتی ویتامین مینرال

تامین ویتامین های گروه B برای بدن حیاتی است زیرا نقش مهمی در خونسازی، تناسب اندام، افزایش اشتها و تقویت سیستم عصبی دارند. سیستم ایمنی بدن به وسیله ویتامین های  C، D، E و A  تقویت می شود زیرا این ویتامین ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و کمبود آن ها خطر ابتلا به انواع بیماری ها و عفونت را افزایش می دهد.

مواد معدنی وجود در مولتی ویتامین مینرال

مواد معدنی مختلفی در این مولتی ویتامین موجود است که می توان به فسفر، منگنز، کروم، پتاسیم، سلنیوم، ید، مس، منیزیم، روی، کلسیم و آهن اشاره کرد. هر کدام از عناصر ذکر شده برای بدن ضروری هستند و فواید منحصر به فردی دارند. البته مواد معدنی در مولتی ویتامین های مینرال مختلف ممکن است یکسان نباشند و تعداد آن ها بیشتر یا کمتر از مواد نامبرده شده باشد. همچنین در محصولات مختلف، دوز مواد معدنی یکسان نیست. شاید در بعضی از آن ها میزان روی بیشتر باشد و در بعضی دیگر میزان فسفر. بنابراین در هنگام خرید این مولتی ویتامین از وجود مواد معدنی که به آن ها اشاره کردیم، اطمینان حاصل نمایید.

داروخانه آنلاین چیست؟
قرص لیورگل چه خواصی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ