نقش ویتامین B12 در بدن

نقش ویتامین B12 در بدن

همان طور که می دانید ویتامین های گروه ب،یکی از مهم ترین ویتامین ها در تقویت و بهبود عملکرد ارگان های بدن هستند. یکی از اصلی ترین ویتامین های این گروه، ویتامین B12 یا کوبالامین است. در بدن این ویتامین توسط باکتری هایی که در دستگاه گوارش وجود دارند تولید می شود. با این حال نیاز کل بدن به کوبالامین تامین نمی شود.

به همین دلیل با مصرف مواد غذایی حاویی این ویتامین باید نیاز بدن برطرف شود. لازم به ذکر است این ویتامین فقط در منابع حیوانی وجود دارد در نتیجه افراد گیاه خوار می بایست از مکمل های ویتامین B12، برای تامین آن استفاده کنند.

کوبالامین در بدن نقش به سزایی دارد. این ویتامین برای تولید گلبول های قرمز خون، سلامت و بهبود عملکرد بافت های عصبی و عملکرد مغز بسیار ضروری است. کمبود این ویتامین در بدن، می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد و باعث مشکلات عصبی در شخص دچار کمبود کوبالامین شود.

منابع ویتامین B12

ویتامین های گروه ب همگی محلول در آب هستند که این امر شامل ویتامین B12 نیز می شود. همان طور که گفته شد این ویتامین فقط در منابع حیوانی یافت می شود. منابع دارای کوبالامین شامل انواع ماهی، ماهی تن و روغن ماهی، گوشت گاو، گوشت مرغ و بوقلمون، مرغابی و کبوتر، گوشت خوک، گوشت گوسفند، تخم مرغ، لبنیاتی همچون شیر، پنیر، ماست و … و برخی مخمرهای غذایی می شوند.

دوز مناسب ویتامین B12 برای بدن

هر فرد باید به شکل روزانه با مواد غذایی دارای کوبالامین، این ویتامین را به بدن خود برساند. طبق توصیه سازمان ملی سلامت آمریکا (NIH)، همه افراد از سنین نوجوانی و بالای ۱۴ سال باید به صورت روزانه ۲.۴ میکرو گرم ویتامین B12 مصرف کنند. لازم است بدانید دوز مناسب برای مصرف روزانه در زنان باردار و مادران شیرده به ترتیب ۲.۶ میکرو گرم و ۲.۸ میکرو گرم برای هر کدام است.

برخلاف برخی از ویتامین ها، مصرف زیاد کوبالامین برای بدن مصر نبوده و باعث مسمومیت مصرف کننده نمی شود. اما بهتر است هر ویتامین را با دوز مشخص شده مصرف کرد تا تا از هر گونه مشکل احتمالی جلوگیری شود. همچنین مصرف این ویتامین با داروهایی مانند برخی آنتی بیوتیک ها، امپرازول و یا آمینوسالیسیلیک ممکن است در جذب ویتامین B12 اختلال ایجاد شود.

عوارض کمبود ویتامین B12 در بدن

زمانی که مقدار ویتامین B12 از حد تعیین شده کمتر شود، اصطلاحا بدن دچار کمبود این ویتامین است. کمبود کوبالامین در بدن خود را به شکل های مختلف نشان می دهد. یکی از جدی ترین مشکلات در نتیجه این کمبود مشکلات شدید در سیستم عصبی و مغزی است. همچنین افسردگی، خستگی مفرط، حواس پرتی و مشکلات حافظه و سردرگمی از علائم کمبود این ویتامین در بدن هستند. در مراحل شدیدتر کمبود کوبالامین شخص دچار بی اشتهایی و کاهش وزن، یبوست، عدم توانایی در حفظ تعادل بدن و بروز مشکلات عصبی شامل بی حس شدن دست ها و پاها می شود.

یکی از جدی ترین عوارض کمبود این ویتامین بیماری کم خونی است. که این بیماری مشکلات و علائمی مانند کاهش وزن، اسهال، ایجاد اختلال در قاعدگی، ایجاد زخم بر روی زبان و یا در دهان و رنگ پریدگی پوست صورت را در فرد ایجاد می کند. زوال عقل، تنگی نفس، اختلال در ضربان قلب، روان پریشی و یا جنون و آسیب های دائمی بر مغز و سیستم عصبی همگی در نتیجه کمبود ویتامین ب۱۲ در بدن هستند.

فواید مصرف ویتامین B12

کمک به تولید گلبول های قرمز خون: همان طور که گفته شد کمبود کوبالامین باعث کم خونی در افراد می شود. اگر سطح کوبالامین از مقدار مورد نیاز کمتر باشد گلبول های قرمز تغییر شکل می دهند که در این صورت اکسیژن به مقدار کافی در خون گردش نمی کند.

جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان: طبق بررسی های انجام شده بر روی ۲۵۰۰ بزرگسال، محققان دریافتند، افراد دچار کمبود کوبالامین در طولانی مدت با کمبود مواد معدنی در استخوان رو به رو شده و در نتیجه مبتلا به پوکی استخوان می گردند.

سلامت و زیبایی پوست: مصرف این ویتامین در جلوگیری از مشکلات پوستی مانند لک و پیسی و تغییر رنگدانه های پوست بسیار موثر بوده و باعث شادابی، حفظ رطوبت پوست، عدم تغییر رنگ پوست و مات شدن آن می شود و به طور کلی باعث شادابی و درخشش پوست می گردد.

این ویتامین برای بدن بسیار مهم بوده و مصرف آن بر سلامت بدن و همه ارگان های آن تاثیر گذار است.

منابع مرتبط:

https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-b12-benefits

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-b12/

نقش مکمل های ورزشی در بدن
همه چیز درباره مکمل های چربی سوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ