علائم یائسگی

چگونه علائم یائسگی را در خانم‌ها کاهش دهیم؟

چگونه علائم یائسگی را در خانم‌ها کاهش دهیم؟

کاهش علائم یائسگی (menopause symptoms) از مهم‌ترین مسائل خانم‌ها در دوران میانسالی است. در بیشتر خانم‌ها در سن ۴۰ سالگی یا اوایل دهه ۵۰ سالگی از عمرشان علائم یائسگی آغاز می‌شود. این علائم معمولاً چند سال با آن‌ها همراه است. حداقل دو سوم خانم‌ها از علائمی چون گرگرفتگی، تعریق شبانه، تغییرات خلق و خو، تحریک پذیری و خستگی در این دوران شکایت می‌کنند.

خانم‌هایی که دچار علائم یائسگی می‌شوند را یائسه می‌گویند. خانم‌های یائسه نسبت به خانم‌هایی که هنوز در دوران باروری خود هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله پوکی استخوان، چاقی، بیماری‌های قلبی و دیابت می‌باشند.

"<yoastmark

آمار ابتلا به عوارض و علائم یائسگی در خانم‌ها

توقف کار رحم و یائسگی از جمله مواردی است که خانم‌ها از تجربه‌ی آن ترس دارند و حس خوشایندی نخواهند داشت. اما همان طور که می‌دانید این تغییر اجتناب ناپذیر است و برای همه‌ی خانم‌ها اتفاق می‌افتد پس باید آن را پذیرفت و تنها می‌توان تلاش کرد با انجام راهکارهایی گذر از این دوران را راحت‌تر کرد تا کمترین عوارض به وجود آید.

سن متوسط یائسگی حدود ۵۰ سال است و از هر ۱۰ خانم ۸ نفر علائم یائسگی را تجربه می‌کنند. در این میان تنها ۲ نفر دچار علائم یائسگی بسیار شدید می‌شوند و مابقی علایم خفیفی را تجربه خواهند کرد.

 این علائم شامل گرگرفتگی، تعریق شبانه، بی خوابی، کاهش میل جنسی، خشکی واژن، درد مفاصل و افسردگی می‌باشد. پوکی استخوان از مهم‌ترین علائم یائسگی است که برخی از خانم‌ها را گرفتار می‌کند. بروز این علایم حدود ۴ سال طول می‌کشد و ممکن است تا ۱۲ سال هم ادامه داشته باشد. البته لازم به ذکر است که تنها ۱ نفر از هر ۱۰ خانم گرفتار این موضوع خواهد شد.

علائم یائسگی

روش‌های کاهش علائم یائسگی

روش‌هایی که به منظور کاهش یا کنترل علائم یائسگی استفاده می‌شوند در دو دسته‌ی درمان‌های خانگی و درمان‌های دارویی قرار می‌گیرند. برخی از خانم‌ها به دنبال درمان‌های دارویی و مصرف هورمون‌ها می‌روند که خود دارای عوارض دیگری است. اما بسیاری از خانم‌ها برای کاهش علائم یائسگی و تسکین درد به مکمل‌ها و داروهای طبیعی پناه می‌برند. بدین منظور روش‌های طبیعی درمانی وجود دارد که می‌توان بدون مراجعه به پزشک در منزل انجام داد. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. خوردن غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین
  2. کنترل وزن و جلوگیری از چاقی
  3. مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه
  4. کاهش مصرف غذاهای محرک مثل غذاهای تند، الکل و غیره
  5. ورزش منظم
  6. کنترل سطح کلسترول و فشار خون
  7. نوشیدن آب کافی
  8. کاهش مصرف قند و شکر
  9. مصرف غذاهای غنی از پروتئین
  10. عدم حذف وعده‌های غذایی در طول شبانه روز
  11. مصرف مکمل‌های طبیعی بر طبق طب سنتی مانند عصاره شبدر قرمز
  12. تنفس عمیق به مدت ۱۵ دقیقه و دو بار دو روز

همان طور که می‌دانید به منظور جلوگیری از پوکی استخوان باید از کلسیم و ویتامین دی استفاده کرد به همین دلیل مصرف غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین بسیار توصیه می‌شود. این مواد مغذی را می‌توانید در غذاهایی چون ماست، شیر، پنیر، غلات، سبزیجات سبز و برگی مانند کلم پیچ و اسفناج پیدا کرد. ماهی، تخم مرغ و روغن ماهی هم حاوی ویتامین و امگا ۳ هستند. این مواد خوراکی به کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی هم کمک می‌کند. مصرف پروتئین سویا هم بسیار در این دوران توصیه می‌شود. کلسیم می‌تواند به تنظیم استروژن در این دوران بسیار کمک کند.

البته به یاد داشته باشید به منظور کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، مصرف غذاهای تند، شیرین و حاوی کافئین بالا را کاهش دهید.

"<yoastmark

نوشیدن آب کافی مثلاً ۸ یا ۱۰ لیوان در روز متناسب با بدنتان هم می‌تواند تجربه‌ی خشکی بر اثر کاهش سطح استروژن را کاهش دهد.

لازم به ذکر است مصرف رژیم سرشار از کربوهیدرات می‌تواند میزان افسردگی را در این دوران کم کند. پس به جای خوردن شکر و غذاهای مضر به دنبال تغذیه‌ی سالم باشید.

حفظ تعادل در وزن هم یکی دیگر از مواردی است که در تعادل هورمون‌های بدن نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

به منظور برقراری تعادل در سطح هورمون‌ها می‌توانید از غذاهای حاوی فیتو استروژن استفاده کنید. این ماده در غذاهایی چون جوانه‌ی لوبیا، جوانه نخود، نخود فرنگی، سویا، دانه‌ی کتان و تخم آفتابگردان پیدا می‌شود.

 در این مقاله سعی شده راهکارهایی به منظور کاهش علائم  ارائه شود. امید است بعد مطالعه‌ی این مقاله آگاهی شما نسبت به این موضوع بیشتر شود و دوران یائسگی راحتی را سپری کنید.

همه چیز درباره‌ی امکان نزدیکی در دوران قاعدگی
انواع رژیم‌های غذایی برای چاق شدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ