تاثیر مصرف زینک بر بدن

تاثیر مصرف زینک بر بدن و تقویت سیستم ایمنی

تاثیر مصرف زینک بر بدن و تقویت سیستم ایمنی

زینک چیست؟

زینک یا روی یکی از عناصر جدول مندلیف است و یکی از ضروری ترین عناصر معدنی برای بدن انسان می باشد. زینک در دسته فلزات واسطه قرار دارد و در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. این فلز با خاصیت آنتی اکسیدانی خود برای انجام واکنش های استرس اکسیداتیو بسیار ضروری است. این عنصر معدنی در بدن انسان به عنوان یک کاتالیزور در تولید آنزیم های درون بدن نقش اساسی دارد. بعد از آهن بیشترین مقدار از عناصر معدنی در بدن، به روی یا زینک تعلق دارد. این ماده در ماهیچه ها ذخیره می گردد. همچنین در بعضی از اندام ها مانند کلیه ها، پانکراس، کبد، استخوان ها و شبکیه چشم ها نیز، روی وجود دارد.

تاثیر مصرف زینک بر بدن

تاثیر مصرف زینک بر بدن

کمبود روی در بدن بسیار جدی می باشد و بدن به شکل های مختلفی این کمبود را نشان می دهد.

در این بین افرادی که از داروهایی مانند انواع آنتی بیوتیک، داروهای ادرار آور و کورتون ها و قرص های ضد بارداری استفاده می کنند بیشتر در معرض کمبود آن قرار دارند. همچنین زنان باردار و مادران شیرده باید مقدار بیشتری از زینک را به صورت روزانه دریافت کنند. ورزشکاران و یا افرادی که به شکل منظم فعالیت ورزشی انجام می دهند نیز باید مقدار بیشتری در مقایسه با دیگران روی دریافت کنند.

لازم به ذکر است افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند و یا سیگاری می باشند و اشخاصی که از مشکلات کلیوی و کبدی رنج می برند و یا دچار دیابت می باشند، نیاز به مصرف زینک بیشتری دارند.

منابع غذایی دارای زینک

به شکل عمده همه افراد ۲۰ تا ۴۰ درصد از نیاز خود به زینک را از مواد غذایی که دارای آن هستند جذب می کنند. این آنتی اکسیدان درون مواد غذایی مانند انواع گوشت شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی و بوقلمون (که بیشترین مقدار را در خود دارند) و سبزیجات (که بخاطر فیبر درون آنها مقدار جذب روی از آنها برای بدن کمتر است) و انواع محصولات لبنی و تخم مرغ (که مقدار روی آن مناسب است اما جذب کامل آن برای بدن مشکل است) موجود می باشد. از دیگر مواد غذایی شامل روی می توان به صدف، میگو و خرچنگ، حبوبات ( که مقدار جذب روی از این گروه نیز کم می باشد)، مخمر آبجو، قارچ و دانه های آجیل مانند تخم کدو و بادام زمینی و … اشاره کرد.

تاثیر زینک بر سیستم ایمنی بدن و ویروس کرونا

یکی از خاصیت های متعدد زینک، بالا بردن سطح ایمنی بدن است. این ماده نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و سلامت بدن انسان در مقابل بیماری ها دارد. این عنصر معدنی با فعال کردن آنزیم های بدن، به کمک آنها به پروتئین های درون باکتری ها و ویروس ها حمله کرده و آنها را تجزیه می کند. همچنین متخصصان و پزشکان اسپانیایی بعد از بررسی و آزمایش بر روی بیماران مبتلا به ویروس کرونا دریافتند اشخاصی که مقدار عنصر روی درون خون آنها از مقدار تعیین شده کمتر بود، بیشتر از دیگران دچار التهاب و عفونت ناشی از کووید ۱۹ شده اند و روند درمان بیماری کرونا در این افراد طولانی تر بوده است.

تاثیر مصرف زینک بر بدن

تاثیر مصرف زینک بر بدن

فواید مصرف زینک بر بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن:

همان طور که گفته شد این عنصر نقش بسیار مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. مصرف این ماده چه به شکل طبیعی و یا به شکل مصرف مکمل و قرص، باعث رشد سلول های بدن شده و باعث بهبود دیابت، مقابله با گرفتگی رگ های خونی، بیماری های خود ایمنی، رفع اختلالات و مشکلات عصبی و همچنین کنترل آلزایمر می گردد. همچنین کمبود این ماده باعث ایجاد التهاب و عفونت درون بدن می گردد و قدرت مقابله با بیماری های ویروسی و باکتریای بدن کاهش پیدا می کند.

سلامت پوست و مو:

امروزه ثابت شده است علاوه بر مشکلاتی مانند کم خونی، کمبود زینک در بدن نیز یکی از دلایل ریزش موها و بعضی از مشکلات پوستی می باشد. کمبود این ماده در بدن باعث ریزش مو، خشک شدن ساقه آن و همچنین ضعیف شدن و کاهش رشد آن می گردد. همچنین لک شدن پوست و یا جوش صورت و کاهش سرعت ترمیم زخم های پوستی همگی از علائم کمبود این ماده معدنی در بدن می باشند.

رفع دردهای عضلانی:

بسیاری از افراد بعد از انجام فعالیت های ورزشی دچار دردهای عضلانی می شوند، که این امر یکی از نشانه های کمبود روی در بدن است. مصرف این ماده باعث کاهش دردهای عضلانی می گردد.

متابولیسم:

یکی از دلایل اضافه وزن در افراد کاهش متابولیسم در بدن آنها می باشد. کاهش روی در بدن یکی از دلایل کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن است. همچنین ضعف و بی حالی از دیگر دلایل کاهش روی در بدن است.

 

منابع مرتبط :

https://immunityageing.biomedcentral.com/articles/10.1186/1742-4933-6-9

https://www.healthline.com/nutrition/zinc

نقش سلنیوم در تقویت سیستم ایمنی
چرا نیاز به مصرف مکمل های غذایی داریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ