سلنیوم

نقش سلنیوم در تقویت سیستم ایمنی

نقش سلنیوم در تقویت سیستم ایمنی

سلنیوم چیست؟

شاید نام سلنیوم را در جدول شیمیایی مندلیف دیده و یا شنیده باشید. یکی از مهم ترین مواد معدنی برای بدن انسان سلنیوم است. و کمبود آن در بدن می تواند عوارض جبران ناپذیری برای بدن به همراه داشته باشد. در واقع این ماده نوعی آنتی اکسیدان بوده که مانع از آسیب دیدن سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد می گردد.

این ماده معدنی برای بدن دارای فواید بسیاری است. با مصرف مواد خوراکی دارای سلنیوم می توان از این فواید برای بدن بهره مند شد. این ماده برای عملکرد غده تیروئید و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری می باشد و همچنین سیستم قلبی را بهبود می بخشد.

سلنیوم

سلنیوم

مشخصات کمبود سلنیوم در بدن انسان چیست؟

همان طور که گفته شد این ماده معدنی برای بدن بسیار مهم و ضروری می باشد، در نتیجه کمبود آن  اختلالاتی در کارکرد ارگان ها و سیستم های مختلف بدن ایجاد می گردد. بروز اختلال در سیستم تنفسی و ایجاد مشکل تنگی نفس به صورت مکرر می تواند یکی از عوارض ناشی از کمبود سلنیوم در بدن باشد. مشکلات دیگری مانند ضعف، سستی و خستگی بیش از اندازه به طوری که در کارهای روزانه باعث اختلال گردد نیز در نتیجه کمبود سلنیوم است.

اضافه وزن، مشکلات مفصلی، ریزش مو، مشکلات باروری در زنان و مردان، احساس ضعف های عضلانی به صورت مکرر، اختلالات حواس و ذهنی و … ناشی از کمبود این ماده معدنی در بدن انسان می باشد.

بسیاری از افراد که دارای شرایط خاص (مانند داشتن بیماری های خاص) هستند باید کمبود آن را جدی بگیرند و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آن را انجام دهند.

اشخاصی که دارای مشکلات گوارشی هستند و یا کسانی که به  بیماری هایی مانند ایدز و HIV مبتلا هستند و همچنین در دسته افراد دیالیزی قرار دارند، باید خطر کمبود سلنیوم را جدی بگیرند. همچنین خانم های خانه دار یا اشخاصی که مبتلا به سرطان هستند و یا دارای بیماری تیروئید می باشند، بیش از همه به این ماده معدنی نیازمند هستند.

لازم است بدانید برای تشخیص کمبود سلنیوم، هیچ گونه آزمایش تخصصی وجود ندارد. در نتیجه متخصصان برای تشخیص کمبود آن، آزمایش هایی که میزان مواد معدنی بدن انسان را تعیین می کند و یا مقدار سطح آنزیم های مورد نیاز برای واکنش های سلنیوم درون بدن را، اندازه گیری می کنند.

مقدار دریافتی مناسب این ماده معدنی برای افراد بالغ در حدود ۵۵ میکرو گرم برای زنان و در حدود ۷۰ میکرو گرم برای مردان می باشد. در زنان باردار این مقدار می تواند تا ۶۵ میکرو گرم و مادران شیرده تا ۷۵ میکرو گرم افزایش پیدا کند.

سلنیوم

سلنیوم

منابع خوراکی دارای سلنیوم

افرادی که نیاز به دریافت این عنصر دارند، می توانند با استفاده از مکمل های دارویی با دوز مشخص، این ماده معدنی را به بدن خود برسانند. روش دیگر و آسانتر برای دریافت سلنیوم، مصرف مواد خوراکی دارای سلنیوم می باشد. با اضافه کردن این مواد خوراکی به رژیم غذایی خود، می توان کمبود بدن را جبران و یا از کمبود آن جلوگیری کرد. مواد غذایی بسیاری مانند: تن ماهی، برنج سفید و برنج قهوه ای، نان آرد گندم، حبوباتی مانند لوبیا، بادام زمینی، میگو و جگر، مخمر آبجو، رازیانه، جنسینگ، تخم آفتابگردان، کنجد و پنیر کاتیج دارای مقادیری از سلنیوم بوده که می توان کمبود بدن را با مصرف آن ها در رژیم غذایی خود، جبران کرد.

فواید دریافت سلنیوم برای بدن

سلامت قلب

همان طور که در ابتدا گفته شد، سلنیوم نوعی آنتی اکسیدان است، و این آنتی اکسیدان ها به محافظت و سلامت قلب از بیماری بسیار کمک می کنند. وجود این آنتی اکسیدان در بدن باعث کاهش التهابات در بدن می شود. که در نتیجه کاهش هرگونه التهاب، هرگونه خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

کاهش ابتلا به آلزایمر

با مصرف این آنتی اکسیدان، می توان به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کرد. یکی از دلایلی که می تواند فرد را به مرور زمان دچار آلزایمر کند، استر اکسیداتیو است. استرس اکسیداتیو می تواند به سلول های مغزی آسیب برساند و باعث تخریب آنها شود.

تیروئید

یکی از مهم ترین غدد بدن، غده تیروئید است. این غده با ترشح هورمون های لازم، به تنظیم فعالیت های بدن کمک می کند. اگر بدن با کمبود سلنیوم مواجه باشد، می تواند باعث اختلال در عملکرد غده تیروئید گردد. این اختلال منجر به ایجاد مشکل در کارکرد متابولیسم و هورمون های رشد می شود. همچنین می تواند باعث اختلال در ترشح هورمون های تیروئید شود.

از دیگر فواید سلنیوم می توان به کاهش پیشرفت بیماری هایی مانند ام اس و پارکینسون، کاهش آسیب های پرتو درمانی، کمک به بهبود سرطان پروستات و در نهایت تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

منابع مرتبط :

https://www.ajol.info/index.php/mjz/article/view/121591/111055

https://www.researchgate.net/publication/10775709_Selenium_in_the_Immune_System

قارچ شیتاکه جادوی شرقی
تاثیر مصرف زینک بر بدن و تقویت سیستم ایمنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ