آشنایی با کربوهیدرات و نقش آن در بدن

کربوهیدرات چیست؟

بدن انرژی خود را از مواد مختلفی تامین می کند، که پروتئین، چربی، کربوهیدرات از جمله اینها می باشد. به مولکول هایی که در بدن کار ذخیره سازی انرژی را دارند، کربوهیدرات می گویند. این مولکول ها علاوه بر اینکه در سوخت و ساز بدن به کار می روند، انتقال پیام در بدن را نیز به عهده دارند.

شما این ماده مغذی را می توانید در انواع حبوبات، غلات و میوه و سبزیجات بیابید. عده ای برای کاهش وزن خود به اشتباه به صورت کلی این منبع غذایی را از برنامه و رژیم خود حذف می کنند، اما این کار علاوه بر اینکه در کاهش وزن تاثیر ندارد، بلکه موجبات بیماری های مختلف برای بدن را فراهم می آورد. اگر افراد کربوهیدرات مصرف نکنند، انرژی مورد نیاز بدن شان تامین نشده و فیبر و گلوکز و قند مورد نیاز در اختیارشان قرار نخواهد گرفت.

منابع غذایی سرشار از کربوهیدرات

اگر قصد لاغر شدن دارید بهتر است با کمی مطالعه حول مواد غذایی دارای کربوهیدرات، منابع مفید و مضر حاوی این مولکول را شناسایی کرده و با مصرف مواد غذایی مفید فایده، کربوهیدرات و انرژی لازم بدن را با آنها تامین کنید.

از جمله موادی که می توان به عنوان منبع مفید این ماده مغذی نام برد:

۱-       غلاتی مثل جو دوسر که بسیار سیر کننده بوده و قند خون را کاهش می دهد.

۲-       یکی از ماده های بسیار مقوی که بهتر است در برنامه غذایی روزانه قرار گیرد، گندم سیاه می باشد.

۳-       در میان میوه ها، موز حاوی ۲۳ درصد کربوهیدرات است که مصرف آن موجب کاهش و کنترل فشار خون می شود.

۴-       سیب زمینی سرشار از نشاسته و قند و فیبر است که می تواند این مولکول را در بدن شما تامین کند.

۵-       پرتقال نیز علاوه بر تامین ویتامین سی ، فیبر بدن را تامین می نماید.

۶-       سیب درختی از خوشمزه ترین و مفید فایده ترین مواد غذایی است که مصرف روزانه آن در کاهش انواع     بیماری ها تاثیر گذار است.

۷-            لوبیا و نخود از جمله حبوباتی است که منبع غنی از کربوهیدرات بوده و با دارا بودن فیبر زیاد، سیستم گوارش بدن را بهبود می بخشد.

اثرات کربوهیدرات بر بدن در بدنسازی

یکی از انواع مکمل ورزشی که برای عضله سازی مورد مصرف قرار می گیرد، پودر کربوهیدرات است. مکمل های کربوهیدرات علاوه بر اینکه باعث چربی سوزی در بدن ورزشکار یا بدنساز می شود، انرژی لازم برای عضله سازی را نیز در اختیار فرد قرار می دهد. بدون تامین انرژی لازم برای عضله نمی توان انتظار داشت، ماهیچه بتواند در اثر وزنه زدن، افزایش حجم پیدا کند. اگر از ترس چاقی در اثر کربوهیدرات این ماده را در برنامه غذایی خود نگنجانید، با کمترین تمرین، بدن شما خالی کرده و نمی تواند، قند مورد نیاز بدن را تامین نماید. و فشار بر عضله افزایش یافته و موجبات آسیب آن را فراهم می آورد.

روش مصرف مکمل کربوهیدرات در عضله سازی

 

مکمل ها را به طور کلی می توان قبل و بعد از تمرین مصرف نمود. برای اینکه ورزشکار بتواند انرژی از دست رفته اش را باز یابد، لازم است که بعد از انجام تمرین و صرف انرژی پودر مکمل را مصرف نماید. با مصرف مکمل کربوهیدرات، گلوکز و قند مورد نیاز عضلات به سرعت جذب شده و به بازسازی آن می پردازد. بدنسازان می توانند این ماده را به صورت غذا و مکمل در رژیم ورزشی خود بگنجانند.

تفاوت کربوهیدرات بد و خوب

اگر از دسته میوه و سبزیجات و مواد غذایی طبیعی برای تامین این ماده در بدن خود استفاده کنید، از فواید آن که کالری کم و انرژی و فیبر زیاد میباشد بهره می برید. اما اگر از مواد مضر که دارای قند مصنوعی و شیمیایی هستند مثل دونات استفاده کنید، شاید انرژی خود را در لحظه تامین نمایید اما به دلیل داشتن کالری بالا، باید با افزایش چربی، کلسترول و چربی بالای آن مبارزه نمایید.

به طور کلی گنجاندن مواد مفید در برنامه غذایی و حذف مواد شیمیایی از برنامه غذایی خود، فواید بسیاری دارد که با عادت دادن بدن به مصرف مواد مفید، می توان از فواید آن بهره فراوان برد.

مشکلات عدم تامین کربوهیدرات برای بدن

در زندگی معمولی یا زندگی توام با ورزش به صورت حرفه ای، باید به میزان کربوهیدرات بدن دقت نمود. زیرا اگر این منبع تامین انرژی برای عضلات تامین نشود، بدن برای تامین انرژی لازم برای انجام فعالیت های خود، از ذخیره پروتئین بدن برای آزاد سازی انرژی استفاده می کند که این امر برای کلیه ها بسیار مضر بوده و باعث ایجاد فشار به این عضو می شود. و از طرفی فیبر بدن کاهش می یابد که موجب بروز مشکل در دستگاه گوارش و عمل هضم بدن می شود.

پس برای ورود به ورزش حرفه ای و کار کشیدن بیش از اندازه از بدن باید برای تامین سوخت و ساز مورد نیاز آن، دقت فراوان نمود.

داروخانه آنلاین ویتاماه

معرفی مکمل های ورزشی – کراتین و گلوتامین
خرید دارو از داروخانه آنلاین شبانه روزی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ