فولیک اسید

همه چیز درباره فولیک اسید و خواص آن

همه چیز درباره فولیک اسید و خواص آن

یکی از مهم ترین ویتامین های  گروه ب، ویتامین ب۹ است که با اسم های فولات و یا فولیک اسید شناخته می شود. این ویتامین برای تقویت و سلامتی ارگان های بدن و سیستم عصبی، سلول های بنیادی و خون بسیار ضروری است.

"<yoastmark

مضرات کمبود و فواید فولیک اسید در بدن چیست؟

فولیک اسید یا ویتامین ب۹ برای درمان بسیاری از بیماری ها لازم است. کمبود فولات در بدن خانم های باردار و یا خانم هایی که قصد بارداری دارند، عوارض جبران ناپذیری برای نوزادان به همراه خواهد داشت. کمبود این ویتامین می تواند ۷۰ درصد خطر ابتلا نوزادان به نقص های مادرزادی و مشکلات مغزی و ستون فقرات را افزایش دهد. کمبود ویتامین ب۹ در بدن می تواند. منجر به کم خونی شود. و همچنین کمبود آن برای افرادی که دارای کم خونی مینور هستند. می تواند بسیار خطر آفرین باشد.

در درمان بسیاری از بیماری ها از اسید فولیک استفاده می شود..برای مثال در بهبود و کمک به درمان بیماری های سرطان، سرطان خون، خستگی مزمن، جنون و آلزایمر، بیماری صرع، نقرس، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، مسمومیت با آرسنیک، آمنوره، بیماری ام اس و سکته مغزی از این ویتامین استفاده می شود.

رابطه فولیک اسید با دوران بارداری در زنان

همان طور که می دانید بیشترین عوارض کمبود این نوع مکمل در بدن زنان باردار می تواند. مشکل ایجاد کند. این کمبود می تواند باعث اختلال در رشد جنین و همچنین باعث کم خونی شدید در مادر می گردد. به همین جهت مصرف مواد غذایی دارای فولیک اسید و یا مکمل های ویتامین ب۹، در جهت رفع مشکل کمبود آهن بسیار مفید است. طبق نظر پزشکان خانم هایی که قصد مادر شدن دارند. می بایست از ۳ الی ۴ ماه قبل از بارداری مصرف فولات را شروع کنند. همچنین خانم های باردار بلافاصله بعد از آن که متوجه بارداری خود می گردند باید مصرف اسید فولیک را شروع کنند.

لازم به ذکر است دوز مصرف این نوع مکمل برای دوران قبل بارداری، بارداری و بعد از آن متفاوت می باشد. و مصرف آن با توجه به نظر پزشک تعیین می گردد. اما به طور کلی توصیه می شود، در دوران قبل از بارداری روزانه ۴۰۰ میکرو گرم و همچنین سه ماه اول آن نیز همین مقدار مصرف گردد. در ماه های بعد مقدار مصرف این ویتامین به ۶۰۰ میکرو گرم در روز افزایش پیدا می کند. بعد از دوران بارداری، در دوران شیردهی مصرف روزانه ۵۰۰ میکرو گرم اسید فولیک توصیه می شود.

فواید این نوع مکمل برای مردان

طبق مطالعات انجام شده، ویتامین ب۹ در رفع ناهنجاری های درون اسپرم های مردان بسیار موثر است. و مصرف آن سبب کاهش تولد نوزادان با نقص های مادرزادی می گردد. برطبق این مطالعات کروموزم های غیر طبیعی و دارای ناهنجاری درون اسپرم های مردان با مصرف اسید فولیک کنترل می گردد.

"<yoastmark

منابع غذایی دارای فولیک اسید

منابع غذایی بسیاری وجود دارد که دارای ویتامین ب۹ یا این نوع مکمل هستند. سبزیجات دارای فولات شامل کاهو،آووکادو، مارچوبه،بامیه، اسفناج و بروکلی می شوند. منابع حیوانی این ویتامین شامل جگر و قلوه می باشد. در گروه میوه ها، میوه هایی مانند موز، لیمو، هندوانه،کیوی، انبه، طالبی و پرتقال شامل مقادیری از این نوع مکمل هستند. در گروه حبوبات عدس، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا و نخود فرنگی نیز شامل این ویتامین می باشند. منابع دیگری مانند تخمه آفتابگردان، تخم مرغ، شیر و سویا نیز دارای ویتامین ب۹ یا فولات هستند.

دوز مناسب مصرف این نوع مکمل در گروه های مختلف سنی

لازم است بدانید هر شخص در طی روز می بایست ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از مواد غذایی که مصرف می کند، تامین کند. هر شخص با توجه به سن و سال خود باید مقدار معینی از فولات را مصرف کند. برای مثال نوزادان تا ۶ ماهگی باید روزانه ۶۵ میکرو گرم و از ۷ ماهگی تا یک سالگی مقدار آن به ۸۰ میکرو گرم افزایش پیدا می کند. به همین ترتیب از یک سالگی تا ۳ سالگی ۱۵۰ میکرو گرم و ۴ سالگی تا ۸ سالگی ۲۰۰ میکرو گرم برای مصرف کودکان توصیه می گردد. از سن  سالگی تا ۱۳ سالگی ۳۰۰ میکرو گرم دوز آن افزایش پیدا می کند. از ۱۴ سالگی به بعد هر فرد باید به طور روزانه ۴۰۰ میکرو گرم فولات مصرف کنند.

آشنایی با نقش ال کارنیتین در بدن
همه چیز درباره مکمل های انرژی زا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ