همه چیز درباره مکمل های انرژی زا

همه چیز درباره مکمل های انرژی زا

همه چیز درباره مکمل های انرژی زا

همه چیز درباره مکمل های انرژی زا

همه چیز درباره مکمل های انرژی زا

داشتن انرژی برای انجام فعالیت های روزانه خصوصا فعالیت های ورزشی امری مهم و ضروری است. پایین بودن سطح انرژی در بدن منجر به کاهش توانایی بدن در انجام کارهای روزمره، عملکرد پایین مغز، خستگی مفرط، افسردگی، نداشتن انگیزه برای انجام کارها و … می گردد. مصرف مکمل های انرژی زا یکی از راه های مقابله با کاهش انرژی است. پایین بودن سطح انرژی در بدن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما عمده دلیل آن کمبود بعضی مواد مهم مغذی و معدنی است. انرژی زاها دارای انواع مختلفی هستند پس نیاز است تا با دقت بیشتری از آنها استفاده شود. مصرف بی رویه مکمل های انرژی زا می تواند منجر به آسیب رسیدن به ارگان هایی چون کلیه، کبد، قلب و یا سیستم گوارشی بدن شوند.

همان طور که گفته شد کمبود انرژی در بدن باعث تنبلی و تمایل به خوابیدن بیش از اندازه در فرد می شود. همچنین کمبود انرژی باعث بیماری های مختلف و مختل شدن کار برخی از ارگان های بدن نیز می گردد. در نتیجه تمرکز ذهنی کاهش می یابد.

ورزشکاران برای انجام تمرینات و فعالیت های ورزش خود نیازمند به تمرکز ذهنی و بدنی آماده هستند. مکمل های انرژی زا یکی گزینه های ایده آل برای ورزشکاران محسوب می شود و باعث تامین انرژی مورد نیاز آن ها برای انجام فعالیت های ورزشی می گردد. در واقع مکمل های انرژی زا دسته ای از مکمل های ورزشی به حساب می آیند.

انواع محرک های تشکیل دهنده مکمل های انرژی زا

مکمل های انرژی دارای مواد مختلفی در ساختار خود هستند که براساس آن ها نام گذاری می شوند. یکی از این محرک ها کافئین است. هرگاه نامی از مکمل های انرژی به میان می آید، مکمل های دارای کافئین مد نظر قرار می گیرد. اما انواع مختلفی از محرک های انرژی زا وجود دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

محصولات دارای محرک های کافئینی:

همان طور که می دانید به طور طبیعی برخی مواد غذایی دارای کافئین هستند. این مواد شامل کاکائو، چای سبز، چای سیاه، قهوه و تخم کولا و … می شوند. کافئین در بدن باعث تحریک سیستم عصبی می شود که در نتیجه آن سطح هوشیاری و انرژی بدن بالا می رود در نتیجه ورزشکاران با تمرکز بیشتری می توانند تمرینات خود را انجام دهند.

محصولات دارای محرک های جنسینگ:

گیاه جنسینگ یکی از پرطرفدارترین و پر مصرف ترین گیاه هان در طب سنتی چینی است. این گیاه دارای خواص درمانی بسیار است. از خاصیت های جنسینگ می توان به افزایش توانایی و قدرت بدن اشاره کرد. برخی از فاکتورهای درون جنسینگ باعث از بین رفتن احساس ضعف و بی حالی و افزایش سطح انرژی فیزیکی و تمرکز ذهنی در افراد می شود. در نتیجه این گیاه یک محرک ورزشی انرژی زا برای ورزشکاران محسوب می گردد.نآنآانیبتنبملکیتبنل

 

محصولات دارای ویتامین های گروه B:

این مکمل ها از ویتامین های گروه ب تشکیل شده اند که شامل تیامین(B1)، ریبوفلاوین(B2)، نیاسین(B3)، کولین(B4)، اسید پانتوتنیک(B5)، پیریدوکسین(B6)، بیوتین(B7)، اسید فولیک(B9) و کوبالامین (B12) می شود. ویتامین های گروه ب به بالا بردن سطح انرژی در بدن کمک فراوانی می کنند. به طور کلی کمبود ویتامین B9 در بدن منجر به کم خونی می شود که در نتیجه آن سطح اکسیژن در خون کاهش می یابد همین امر باعث ضعف و خستگی در فرد می شود.

محصولات دارای محرک های کراتین:

کراتین به صورت طبیعی در ماهیچه ها و عضلات بدن ساخته می شود. و همچنینی این ماده ساختاری مانند آمینو اسیدها دارد. کراتین در بدن از برخی بیماری های مربوط به بخش عصبی و مغزی مانند آلزایمر پیشگیری می کند و باعث افزایش عملکرد فیزیکی و سطح انرژی در بدن می شود.

محصولات دارای محرک های کربوهیدرات:

یکی از اصلی ترین تامین کننده های انرژی در بدن کربوهیدرات ها هستند. این ماده بعد از مصرف در بدن به گلیکوژن تجزیه می شود و انرژی مورد نیاز را برای بدن تامین می کند. برخی ورزشکاران قدرتی و وزنی با توجه به تمرینات خود نیاز به مکمل های انرژی زا دارای کربوهیدرات دارند تا استقامت خود را بالا ببرند.

لازم به ذکر است مصرف بی رویه مکمل های انرژی زا بدون عوارض نبوده و می تواند برای بدن مشکلات جبران ناپذیری به وجود آورد. عوارضی مانند بی خوابی، تپش قلب، کاهش وزن، افزایش فشار خون، حمله های قلبی، لرزش و … در نتیجه مصرف بی رویه و اشتباه از این گروه مکمل ها هستند. قبل از هرگونه مصرف از مکمل های انرژی زا با پزشک و یا مربی ورزشی خود مشورت کنید.

نقش آنتی اکسیدان در سلامت بدن
نقش ویتامین E در سلامت بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ