آشنایی با کوآنزیم کیوتن و نقش آن در بدن

آشنایی با کوآنزیم کیوتن و نقش آن در بدن

آشنایی با کوآنزیم کیوتن و نقش آن در بدن

آشنایی با کوآنزیم کیوتن و نقش آن در بدن

آشنایی با کوآنزیم کیوتن و نقش آن در بدن

کیوتن یا کوآنزیم Q10 (نام های دیگر آن کینون، یوبی دی کارنون است) یک ویتامین محلول در چربی است. این ویتامین به طور طبیعی توسط بعضی از سلول های درون بدن ساخته می شود. همچنین با مصرف مکمل های غذایی نیز می توان این ویتامین را به بدن رساند. با افزایش سن، تولید این ویتامین در بدن کاهش پیدا می کند. در نتیجه با مصرف مکمل های غذایی یا فرآورده های دارای کیوتن، باید این ویتامین را به بدن رساند. در واقع این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان در بدن محسوب می گردد و از آسیب دیدن سلول ها در بدن توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کند.

همان طور که گفته شد این ویتامین به طور طبیعی در بدن انسان تولید می شود. اما به دلیل بعضی بیماری ها و یا سوء تغذیه، بدن با کمبود آن رو به رو می شود. کمبود کیوتن در بدن خود را به شکل مشکلات و بیماری هایی مانند فشار خون بالا، درد در قسمت قفسه سینه و نارسایی و مشکلات قلبی نشان می دهد. در این صورت با توجه به علل این کمبود، با مصرف فرآورده های غذایی و یا مکمل های کیوتن این کمبود را باید برطرف کرد.

آشنایی با کوآنزیم کیوتن و نقش آن در بدن

آشنایی با کوآنزیم کیوتن و نقش آن در بدن

کیوتن و سلامت قلب

کوآنزیم Q10  برای سلامت و تقویت قلب بسیار لازم و مهم است. این ویتامین مانع از ترکیب شدن کلسترول بد درون بدن با اکسیژن شده که در نتیجه آن از خطر گرفتگی عروق قلبی جلوگیری می شود. همچنین کیوتن باعث تقویت عضلات قلبی و رگ ها می گردد. این ویتامین با کنترل و کاهش فشار خون در بدن نیز به سلامت قلب کمک شایانی می کند.

کیوتن و سرطان

مطالعات و تحقیقات بسیاری بر روی افراد مبتلا به سرطان صورت گرفته شد. در نتیجه این مطالعات دانشمندان دریافتند، افرادی که به سرطان مبتلا هستند مقدار کمی کیوتن در خون خود دارند. سرطان هایی مانند سرطان سینه، سرطان پروستات و پانکراس، ریه، کلیه، کولون و سر و گردن همچنین افراد مبتلا به لنفوم و میلوم مقدار کمی از این ویتامین را در خون خود دارند. این ویتامین با بالا بردن سطح ایمنی بدن به درمان سرطان کمک می کند. در برخی درمان ها از کیوتن در کنار درمان های دیگر به عنوان درمان ثانویه نیز کمک گرفته می شود.

فواید مصرف مکمل های کیوتن

مصرف کوآنزیم کیوتن علاوه بر سلامت و تقویت قلب باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. همچنین به کنترل و کاهش سرعت روند زوال عقل و یا پیری کمک بسیار می کند. این ویتامین باعث افزایش کلاژن در پوست شده که در نتیجه آن باعث طراوت و زیبایی پوست می شود. همچنین به بیماران دیابتی در کنترل گلوکز کمک می کند. مصرف این مکمل ها به افراد دارای فشار خون بالا در کنترل آن نیز کمک می کند. مصرف این ویتامین باعث افزایش حجم اسپرم در آقایان نیز می گردد.

آشنایی با کوآنزیم کیوتن و نقش آن در بدن

آشنایی با کوآنزیم کیوتن و نقش آن در بدن

منابع غذایی دارای کیوتن

منابع غذایی بسیاری هستند که دارای این ویتامین می باشند. اما عمده جذب آن از منابع حیوانی است. و با مصرف آنها می توان کمبود آن را جبران و یا از آن جلوگیری کرد. همچنین می توان با مصرف مکمل های غذایی نیز این ویتامین را به بدن رساند. بیشترین مقدار کوآنزیم Q10 در گوشت گاو وجود دارد. بعد از آن گوشت جوجه قرار دارد. بادام هندی، بروکلی، آب میوه های پرتقال و توت فرنگی، اسفناج و توفو یا پنیر سویا نیز دارای مقادیری از کوآنزیم Q10 هستند.

مقدار مصرف دوز مکمل های کیوتن

دوز مصرفی مکمل ها برای افراد مختلف متفاوت است. اشخاص عادی و بدون هیچ گونه بیماری می توانند روزانه بین ۳۰ میلی گرم تا ۱۰۰ میلی گرم از این مکمل ها را مصرف کنند. افراد ورزشکار باید روزانه بین ۶۰ میلی گرم تا ۱۶۰ میلی گرم از این مکمل ها مصرف کنند. افراد دارای بیماری قلبی روزانه مجاز به مصرف ۵۰ میلی گرم تا ۲۰۰ میلی گرم هستند. اشخاص مبتلا به بیماری پارکینسون روزانه ۲۰۰ میلی گرم تا ۴۰۰ میلی گرم از این ویتامین را می توانند مصرف کنند.

لازم به ذکر است مصرف این مکمل ها در بعضی از اشخاص عوارض متفاوتی ایجاد می کند. یکی از این عوارض ها بی خوابی است. مصرف بالای ۳۰۰ میلی گرم در روز در برخی باعث بالا رفتن سطح آنزیم های کبدی نیز می گردد. در برخی افراد نیز تداخل دارویی ایجاد می گردد.

ویروس کرونا و واکسن های موثر آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ