رژیم‌های غذایی

انواع رژیم‌های غذایی برای چاق شدن

انواع رژیم‌های غذایی برای رفع لاغری

اگر شما هم از کسانی هستید که از مشکل چاقی یا از مشکل لاغری رنج می‌برید احتمالاً تا به حال به دنبال انواع رژیم‌های غذایی بوده­اید. بله لاغری هم می‌تواند در بسیاری از افراد ایجاد مشکل کند. همان طور که چاقی دارای عوارض بسیار زیادی می‌باشد، لاغری هم می‌تواند سبب بروز بسیاری از مشکلات جسمی مانند ضعف، کاهش قدرت بدنی، ضعف در سیستم ایمنی بدن، کاهش قدرت حافظه، کاهش قدرت یادگیری و تحلیل بافت‌های عضلانی شود.

رژیم‌های غذایی

رژیم‌های غذایی

دلایل ایجاد لاغری

قبل از آنکه به دنبال رژیم‌های غذایی باشید باید بدانید که لاغری به دلایل گوناگونی که می‌تواند تغذیه‌ای و غیر تغذیه‌ای باشد اتفاق می‌افتد. از جمله دلایل غیر تغذیه‌ای برای لاغری که می‌توان به آن اشاره کرد، فعالیت بیش از حد، سوخت و ساز بالا و استرس و اضطراب است. از دیگر دلایل غیر تغذیه‌ای می‌توان به وجود مشکلات گوارشی و برخی بیماری‌ها نظیر کم خونی، کمبود ویتامین‌ها و املاح در بدن و مشکلات هورمونی مثل افزایش سوخت و ساز بدن در اثر تیروئید پر کار، اشاره کرد.

اما لاغری تنها به دلیل بیماری و مشکلات سلامتی اتفاق نمی‌افتد. گاهی با انتخاب سبک زندگی اشتباه مثل نامنظم بودن وعده‌های غذایی، ناکافی بودن غذا و تغذیه برای تأمین احتیاجات روزانه، استفاده از غذاهای نامناسب در رژیم غذایی و به طور کلی رژیم غذایی نامناسب، می‌توان به بیماری لاغری مبتلا شد. البته در این موارد با اصلاح سبک زندگی و رعایت رژیم‌های غذایی مناسب می‌توان مشکل لاغری را برطرف کرد.

رژیم‌های غذایی

رژیم‌های غذایی

راهکارهایی برای چاقی و افزایش وزن

لاغری همیشه با زیاد خوردن جبران نمی‌شود. برای افزایش وزن باید به دنبال رژیم‌های غذایی مناسب و اصولی باشیم. اما قبل از آن باید به دنبال کشف و رفع علت لاغری بود. اگر مشکل فرد مبتلا به لاغری غیر تغذیه‌ای باشد، بدون رفع این مشکل دریافت رژیم‌های غذایی بی فایده خواهد بود.

پس از رفع بیماری‌های زمینه‌ای، نوبت به دریافت رژیم‌های غذایی برای افزایش وزن می‌رسد. رژیم‌های غذایی باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

 

  1. رژیم‌های غذایی چاقی باید پر کالری باشد، با استفاده از غلات، میوه، مغزها، دانه‌ها، میوه‌های خشک شده مثل خرما خشک، کشمش، آب‌میوه‌های طبیعی، ماست چکیده و کشک، کالری برنامه غذایی خود را افزایش دهید.
  2. تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید. حداقل سه وعده اصلی و سه میان وعده‌ی کم حجم و پر کالری مثل شیرموز، شیر عسل، معجون‌ها، میوه‌های خشک و مغزها، داشته باشید.
  3. از مصرف غذاهایی که ارزش غذایی بالایی ندارند اما دارای کالری بالایی هستند مثل چیپس، پفک، نوشابه و فست فود، اجتناب کنید.
  4. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های رژیم‌های غذایی چاقی پروتئین آن است. با مصرف انواع گوشت‌ها، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات، پروتئین را در برنامه غذایی خود بگنجانید. مصرف بیش از اندازه‌ی پروتئین منجر به احساس سیری و سبب از کار افتادن کلیه یا آسیب به کبد می‌شود. پس در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  5. .

  1. مصرف چربی‌های مفید یا امگا ۳ که در زیتون، روغن زیتون، مغزها و دانه کتان وجود دارد را جایگزین مصرف چربی‌های اشباع و مضر کنید.
  2. تنوع مواد غذایی و استفاده از همه‌ی گروه‌های غذایی در رژیم‌های غذایی می‌تواند منجر به چاقی شود. لبنیات، سبزیجات، میوه‌ها، غلات، گوشت و چربی را در برنامه‌ی خود قرار دهید.
  3. ورزش را فراموش نکنید. ورزش کردن در افراد لاغر موجب تعادل هورمون‌ها می‌شود و شرایط وزن گیری را بهتر می‌کند. برای چاق شدن دنبال انجام ورزش‌های قدرتی مثل وزنه زدن، دوچرخه سواری و پیاده روی باشید.
  4. یکی از نکاتی که برای لاغر شدن به آن اشاره می‌شود نوشیدن آب قبل از وعده‌ی غذایی است. برای چاق شدن این کار را انجام ندهید. نوشیدن آب منجر به پر شدن معده و احساس سیری می‌شود.
  5. برای رفع تشنگی به جای آب شیر کامل بنوشید. شیر کامل حاوی پروتئین و کلسیم است و می‌تواند منجر به چاقی شود.

 

رژیم‌های غذایی

رژیم‌های غذایی

 

  1. برای غذا خوردن از بشقاب بزرگ‌تری استفاده کنید. از نظر روانشناسی انتخاب بشقاب بزرگ‌تر به خوردن غذای بیشتری کمک می‌کند.
  2. اگر میزان غذایی که مصرف می‌کنید کافی است، می‌توانید از مکمل‌های گینر که دارای پروتئین، کربوهیدرات و انرژی بالایی هستند، در رژیم‌های غذایی خود استفاده کنید.
  3. کراتین مونو هیدرات هم یکی دیگر از مکمل‌های غذایی به منظور افزایش وزن است.
  4. به عنوان نوشیدنی گرم بهتر است از قهوه‌ی خامه دار استفاده کنید.
  5. مصرف سالاد و سبزیجات به همراه روغن زیتون را به بعد از مصرف غذاهای پرکالری در وعده‌ی غذایی خود موکول کنید.
  6. برای خواب و استراحت کافی اهمیت قائل شوید و این نکته را بدانید که خواب با کیفیت می‌تواند منجر به عضله سازی شود.
  7. مصرف دخانیات به خصوص سیگار را کنار بگذارید. استعمال دخانیات به کاهش وزن کمک می‌کند.
چگونه علائم یائسگی را در خانم‌ها کاهش دهیم؟
چگونه موهای سالمی داشته باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ