درمان های شوره سر

با درمان‌های شوره سر بیشتر آشنا شویم

با درمان‌های شوره سر بیشتر آشنا شویم

قبل از آشنایی با درمان‌های شوره سر، ابتدا به طور خلاصه به تعریف شوره سر می‌پردازیم. شوره‌ی سر اختلالی رایج و مزمن در پوست کف سر است که قابل درمان می‌باشد. شوره‌ی سر در اثر ریزش سلول‌های مرده­ی پوست کف سر اتفاق می‌افتد. شدت این عارضه در افراد مختلف متفاوت است؛ بنابراین روش‌های درمان متفاوتی وجود دارد. خوشبختانه در بیشتر موارد این مشکل قابل کنترل می‌باشد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

درمان های شوره سر

درمان های شوره سر

روش‌های درمان شوره سر چیست؟

همان ‌طور که می‌دانید عوامل محیطی، سن، مشکلات هورمونی و بیماری‌های زمینه‌ای، از جمله دلایل بروز شوره سر می‌باشد. گاهی تنها با اصلاح سبک زندگی خود و داشتن رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی می‌توانید از شر شوره سر خلاص شوید. شوره‌ی سر در بیشتر موارد به مراقبت پزشکی نیاز ندارد؛ اما گاهی درمان‌های شوره سر خانگی مؤثر نبوده و باید به پزشک درماتولوژیست مراجعه کنید. می‌توان گفت روش‌های درمان شوره سر به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل درمان‌های خانگی و درمان‌های پزشکی است.

مدت زمان درمان شوره سر

مدت زمان لازم به منظور درمان شوره بستگی به علت بروز این مشکل دارد. پس از شناسایی دلیل ایجاد بروز شوره در موهایتان، می‌توان طول دوره‌ی درمان‌های شوره سر را مشخص نمود. گاهی تنها با استفاده از شامپو و مراقبت‌های خانگی، شوره‌ها خود به خود ناپدید می‌شوند. اما اگر علت بروز شوره بیماری‌های پوست و مو نظیر اگزماهای پوستی باشد، روند درمان طولانی‌تر خواهد شد. در این موارد نیاز به درمان دارویی و مراقبت‌های پزشکی است.

درمان های شوره سر

درمان های شوره سر

ساده‌ترین درمان‌های شوره سر

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روش از درمان‌های شوره سر، استفاده از شامپوهای ضد شوره می‌باشد. با استفاده از این شامپوها، سلول‌های مرده پوست روی هم انباشته نمی‌شوند و چربی پوست سر کنترل می‌گردد. به این نکته توجه کنید که تأثیر این شامپوها در افراد مختلف یکسان نیست و باید شامپوی ضد شوره مناسب پوست سر خود را پیدا کنید. این روش ممکن است روند درمان را کمی طولانی کند. به یاد داشته باشید اگر بعد از استفاده از این محصولات دچار خارش یا التهاب شدید، مصرف این محصولات را قطع کنید.

یکی دیگر از درمان‌های شوره سر، ماساژ پوست سر با روغن‌های گیاهی یا روغن بچه و استفاده از سرکه سیب برای شست و شوی موهاست که مورد تأیید پزشکان هم می‌باشد.

درمان های شوره سر

درمان های شوره سر

آفتاب گرفتن و شانه زدن مرتب موهایتان را فراموش نکنید. به آرامی موهایتان را شانه بزنید تا پوست سلول‌های مرده جدا شوند و بریزند. این روش سبب کاهش میزان شوره‌ها خواهد شد.

میزان شست و شوی موها هم یکی دیگر از عوامل مؤثر در کاهش میزان شوره‌ی سر است. فراموش نکنید که استفاده از آب داغ پوست سرتان را تحریک می‌کند و می‌تواند شوره‌ی سر را افزایش دهد. اما شست و شوی منظم سر و ماساژ دادن پوست کف سر به هنگام استحمام می‌تواند سبب کاهش تجمع چربی روی سرتان شود.

از محصولات حاوی مواد شیمیایی و ناسازگار با موهایتان اجتناب کنید و رنگ کردن موهایتان را کاهش دهید، زیرا مواد شیمیایی سبب تحریک و ایجاد التهاب در پوست سرتان می‌شود.

از آنجا که استرس سلامت کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، داشتن استرس روی بروز و تشدید مشکلات پوست و مو هم بی ‌تأثیر نیست. تحقیقات علمی نشان می‌دهد کنترل استرس یکی از درمان‌های شوره سر می‌باشد.

همه چیز درباره­ی شامپوهای ضد شوره

  • شامپوهای ضد شوره حاوی کلیمبا یا سلنیوم سولفاید برای کنترل شوره­ی خفیف و خارش پوست سر تجویز می‌شود. این شامپوها با کاهش تولید روغن‌های طبیعی غدد پوستی به کاهش تولید سلول‌های مرده و در نتیجه کنترل شوره سر کمک می‌کند.
  • شامپوهای حاوی پیروکتون اولامین برای کاهش سرعت رشد قارچ روی پوست سر تجویز می‌شوند و تولید سلول‌های پوستی اضافی بر اثر قارچ را کاهش می‌دهند.
  • شامپوهایی که حاوی قطران زغال‌سنگ هستند به دلیل خاصیت ضد قارچ طبیعی که در آن وجود دارد، تولید سلول‌های پوستی اضافه را کاهش داده و به مرور زمان قطع می‌کند. این ماده برای درمان شوره‌ی ناشی از درماتیت سبوره‌‌ای وپسوریازیس تجویز می‌شود. لازم به ذکر است این ماده می‌تواند رنگ موی بلوند، خاکستری یا سفید را تغییر دهد؛ پس اگر رنگ موهایتان روشن است، توصیه می‌شود از سایر شامپوهای ضد شوره استفاده کنید.
  • شامپوهای حاوی سالیسیلیک اسید که سبب ایجاد اسکراب در پوست کف سر می‌شوند و به از بین بردن شوره‌ها کمک می‌کنند، اما ممکن است منجر به خشکی بیشتر پوست سر و در نتیجه، افزایش میزان شوره شوند.

 

امید است پس از مطالعه‌ی این مقاله، یکی از بهترین درمان‌های شوره سر را انتخاب کنید.

بررسی درمان های شوره سر
همه چیز درباره‌ی پریود خانم‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ