پریود خانم‌ها

همه چیز درباره‌ی پریود خانم‌ها

دوران قاعدگی در خانم‌ها

پریود خانم‌ها یکی از مهم‌ترین دوران زندگی آن‌ها می‌باشد که ماهانه تجربه می‌کنند. این دوران برای عده‌ای می‌تواند بسیار سخت، همراه با درد و خونریزی بسیار زیاد و برای عده‌ای دیگر بسیار آسان سپری شود. مدت زمان این دوران هم در افراد مختلف متفاوت است و از ۳ تا ۱۰ روز متغیر می‌باشد. اکثر نوجوانان بین سن ۸ تا ۱۳ سالگی این تغییر را تجربه می‌کنند و اصطلاحاً به بلوغ می‌رسند.

اولین تجربه‌ی قاعدگی، عادت ماهانه یا پریود خانم‌ها ممکن است تجربه‌ی تلخی باشد که از نا آگاهی و عدم مطالعه درباره‌ی این موضوع ناشی می‌شود. ضرورت داشتن دانش و افزایش آگاهی از این دوران، موضوعی غیر قابل انکار است. همان طور که می‌دانید این تغییر در دوران نوجوانی و اوج بلوغ و حساسیت نوجوانان اتفاق می‌افتد و می‌تواند تأثیر به سزایی در روحیات یک نوجوان داشته باشد.

افزایش آگاهی در این زمینه می‌تواند کمک شایانی به بانوان آینده کند. در ادامه به طور کامل به پریود خانم‌ها و بایدها و نبایدهای این دوران می‌پردازیم.

پریود خانم‌ها

پریود خانم‌ها

پریود یا قاعدگی چیست؟

پریود یک خونریزی ماهانه است که در رحم بانوان اتفاق می‌افتد. این تغییر در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود و امکان باروری را در آینده میسر می‌کند. دوران قاعدگی، عادت ماهانه یا پریود اسامی است که برای آن در نظر گرفته شده است. از نظر علمی دیواره‌های رحم در دوران قاعدگی دچار ریزش می‌شود و خون قاعدگی که ترکیبی از خون کامل و بافت‌های ریزش کرده رحم است را تشکیل می‌دهد. این خون از مجرای رحم خارج شده و منجر به شروع دوران پریود خانم‌ها می‌شود. دوره‌ی قاعدگی طبیعی بین ۳ تا ۱۰ روز طول می‌کشد، اما طول این دوران می‌تواند کاهش یا افزایش داشته باشد.

این اتفاق ماهانه ادامه می‌یابد تا زمانی که در حدود سن ۵۰ سالگی خانم به یائسگی برسد. در دوران یائسگی یک خانم همه تخمک‌های موجود در تخمدان‌هایش را آزاد کرده است و دیگر تخمک ندارد؛ بنابراین دوره‌های پریودی تمام می‌شوند و امکان بچه‌دار شدن برای او به پایان می‌رسد.

اولین تجربه‌ی قاعدگی

اولین قاعدگی نشان دهنده‌ی تولید اولین تخمک در بدن یک خانم می‌باشد. پس از آغاز دوره‌ی پریود خانم‌ها، به صورت مرتب هر ماه یک بار در یک تاریخ مشخص این اتفاق تکرار می‌شود. در واقع تخمدان‌ها به صورت ماهانه یک تخمک که بالغ شده است را آزاد می‌کنند و تخمک گذاری اتفاق می‌افتد. این تخمک منتظر باروری می‌ماند و اگر باروری اتفاق نیفتد، پریود آغاز می‌شود. این فرآیندی است که به طور ماهانه در بدن یک خانم تکرار می‌شود. از نظر علمی این تغییرات زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم تناسلی به بلوغ رسیده باشد و هورمون‌هایی از غده‌ی هیپوفیز در مغز ترشح می‌شود که این هورمون‌ها تخمدان را به ساخت هورمون‌های زنانه و در نتیجه آغاز دوران پریود وادار می‌کنند.

سیکل قاعدگی چیست؟

یک سیکل یا چرخه‌ی قاعدگی در دوران پریود خانم‌ها، مدت زمانی است که از اولین روز خونریزی در یک ماه تا اولین روز خونریزی در ماه بعد طول می‌کشد. طول این دوران به طور متوسط ۲۸ روز است، اما در حالت طبیعی بین ۲۳ تا ۳۵ روز هم متغیر است. در این میان، خونریزی قاعدگی قسمتی از یک سیکل قاعدگی می‌باشد که بین ۳ تا ۱۰ روز طول می‌کشد. این تغییرات با توجه به بدن هر فرد متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله سطح هورمون‌ها، تغییر سبک زندگی و استرس بستگی دارد.

پریود خانم‌ها

پریود خانم‌ها

حجم خونریزی در دوران پریود خانم‌ها

میزان خونریزی در پریود خانم‌ها متفاوت است و می‌تواند گاهی بسیار شدید باشد. به طور متوسط هر خانم ماهانه حدود ۱۲۰ میلی لیتر خون از دست می‌دهد. اما خونریزی‌های بسیار شدید و وجود لخته خون یا تغییر در رنگ و بوی خون قاعدگی و بی‌نظمی‌های این دوران می‌تواند نشانه‌ی مشکلاتی باشد که در صورت بروز بهتر است به پزشک زنان مراجعه کنید.

توصیه‌ها و نکاتی درباره‌ی این دوران

این دوران ممکن است با دردهای شکمی و کمر یا حتی احساس ضعف و سردرد شروع شود و برای چند روز ادامه یابد. این دردها به دلیل انقباض عضله‌های رحمی اتفاق می‌افتد و خود به خود از بین می‌رود اما اگر دچار درد شدید بودید، حتماً از مسکن استفاده کنید. از خوردن غذاهای سرد و نفاخ اجتناب کنید. این غذاها می‌تواند سبب تشدید درد شود.

پریود خانم‌ها

بهداشت شخصی و رعایت نظافت را فراموش نکنید. تعویض به موقع نوار بهداشتی یا تامپون و استحمام در این دوران از نکاتی است که همواره باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. عدم رعایت بهداشت می‌تواند منجر به ایجاد عفونت در دستگاه تناسلی شود.

با درمان‌های شوره سر بیشتر آشنا شویم
معرفی سندرم پیش از قاعدگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ