درمان فقر آهن

درمان فقر آهن در کودکان

درمان فقر آهن در کودکان

فقر آهن یکی از مشکلاتی است که ممکن است برخی از کودکان با آن مواجه شوند. این مشکل شاید به تنها مشکل خاصی را برای کودک ایجاد نکند اما اگر به آن توجه نشود و درمان فقر آهن صورت نگیرد ممکن است مشکلات متعدد و جدی تری برای کودک به وجود آورد. با استفاده از روش های درمان فقر آهن به راحتی می توان این مشکل را حل کرد.

کودکانی که زودتر از موعد متولد می شوند و  کودکانی که با کمبود وزن متولد می شوند از جمله کودکانی هستند که بیشتر در معرض این مشکل هستند و باید توجه بیشتری به آن ها شود. این مشکل مانند هر مشکل دیگر نشانه ها و علائمی دارد که والدین در صورت مشاهده ی آن ها باید حتما کودک خود را نزد پزشک ببرند. از مهم ترین این نشانه ها می توان به بی حوصلگی، رنگ پریدگی، کمبود وزن و قد، بی اشتهایی طولانی مدت و … اشاره کرد.

درمان فقر آهن

درمان فقر آهن بدون جراحی

روش های درمانی مختلفی برای فقر آهن وجود دارد. افرادی که با کمبود آهن به صورت خفیف روبرو هستند می توانند درمان فقر آهن را به راحتی انجام دهند. درمان فقر آهن در همان ابتدای کار می تواند شما را از دچار شدن به بیماری ها و مشکلات دیگر ایمن کند. قطره آهن در کودکی حتما باید به نوزادان داده شود تا آن ها با کمبود آهن روبرو نشوند. اما اگر با این حال کودک دچار کمبود آهن شد باید از روش های درمان فقر آهن استفاده کرد.

مصرف آهن به اندازه کافی

کودک از یک سالگی تا ۳ سالگی به میزان آهن مشخصی به صورت روزانه نیاز دارد. این اندازه به حدود ۷ میلی گرم در روز می رسد. برای برطرف کردن این نیاز کودک باید در طول روز از مواد غذایی استفاده کند. که این آهن برای او تامین شود. اسفناج، گوشت قرمز، بادام زمینی، آلو و … از مهم ترین مواد غذایی هستند که میزان آهن زیادی دارند و می توانند نیاز بدن کودک را تامین کنند.

دریافت انواع ویتامین ها

یکی از دلایل ایجاد کمبود آهن، نرسیدن ویتامین های مورد نیاز بدن می باشد.به همین سبب برای درمان فقر آهن، باید انواع ویتامین ها به بدن برسد.

کم کردن میزان مصرف شیر

تا ۶ ماهگی نوزاد باید فقط شیر مصرف کند اما بعد از آن می تواند مواد غذایی دیگری را نیر نوش جان کند. بعد از ۶ ماهگی شیر مادر یا شیر گاو نمی تواند نیاز های اصلی بدن کودک را برطرف کند به همین سبب باید علاوه بر شیر، مواد غذایی دیگر نیز به کودک برسد. درمان این موضوع با دادن مواد غذایی سرشار از آهن انجام می شود.

درمان فقر آهن

اثرات بلندمدت فقر آهن در کودکان

همانطور که بیان کردیم فقر آهن اگر به سرعت درمان شود مشکل خاصی برای کودکان به وجود نمی آورد. اما برخی از والدین به آن توجهی ندارند و بدون درمان این موضوع کودک را به حال خود می گذارند. این افراد باید منتظر مشکلات جدی تری برای فرزند خود باشند. مهم ترین اثرات بلند مدت فقر آهن به صورت زیر می باشد.

مشکل در یادگیری مهارت های ذهنی و اجتماعی

یکی از مهمترین اثرات بلند مدت کمبود آهن، ایجاد مشکل در یادگیری مهارت های ذهنی در کودکان می باشد. کودکانی که با فقر آهن روبرو هستند، نسبت به دیگر کودکان دیر تر مهارت های ذهنی را یاد می گیرند و در واقع این مشکل روی آی کیو آن ها تاثیر منفی خواهد گذاشت. علاوه بر آن این کودکان از نظر اجتماعی نیز به خوبی رشد نمی کنند و مشکلات متعددی در آینده برای آن ها به وجود خواهد آمد.

رشد جسمی کم

از دیگر اثرات بلند مدت بی توجهی به درمان این موضوع، می توان به رشد جسمی کم کودکان اشاره کرد. این کودکان از قد و وزن کمتری نسبت به هم سن و سالان خود بهره می برند زیرا کمبود آهن در رشد آن ها تاثیر گذار می باشد.

ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن کودکانی که با کمبود آهن مواجه هستند، ضعیف می ماند و  بدن آن ها نمی تواند در مقابل بیماری ها از خود مقاومت نشان دهد. به همین سبب افرادی که به درمان این موضوع کودکان خود بی توجهی کرده اند، کودکانی را در آینده خواهند داشت که ممکن است بسیار آسیب پذیر باشند.

فقر آهن در کودکان
آشنایی با تاثیر بازی بر هوش و استعداد کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ