نقش ویتامین E در سلامت بدن

نقش ویتامین E در سلامت بدن

نقش ویتامین E در سلامت بدن

نقش ویتامین E در سلامت بدن

نقش ویتامین E در سلامت بدن

ویتامین E یک ویتامین معجزه گر برای بدن محسوب می گردد. این ویتامین که در دسته ویتامین های محلول در چربی قرار دارد، خواص فوق العاده ای داشته و در بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها خصوصا بیماری های قلبی نقش مهمی ایفا می کند. این ویتامین که با اسم علمی آلفا توکوفرول نیز شناخته می شود. در واقع دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باش.د و مانند آنتی اکسیدان ها سلول های بدن را از آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند.

کمبود ویتامین E در بدن می تواند عوارض جبران ناپذیری برای بدن به همراه داشته باشد. پس چه بهتر که این ویتامین را با مصرف منابع غذایی دارای آن و یا مصرف مکمل ها در رژیم غذایی خود جای دهیم. کمبود ویتامین E می تواند منجر به ابتلا انواع بیماری ها و اختلالات در بدن مانند بیماری های قلبی و عروقی، ضعف های عضلانی، ناتوانی جنسی در آقایان، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن، اختلالات بینایی، مشکلات پوستی و … شود.

نقش ویتامین E در سلامت بدن

نقش ویتامین E در سلامت بدن

منابع غذایی ویتامین E کدامند؟

منابع غذایی دارای ویتامین E  عموما گیاهی هستند. و در روغن بعضی از گیاهان مقادیری از این ویتامین وجود دارد. اصلی ترین منبع آن ویتامین روغن جوانه گندم است. (که بیشترین میزان از ویتامین E را در مقایسه با دیگر منابع در خود دارد) که در حدود ۱۵۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم  می باشد. همچنین روغن هایی مانند روغن کاملینا با ۹۰ میلی گرم، روغن آفتابگردان ۴۱ میلی گرم، روغن کانولا، روغن هسته انگور، روغن بادام و روغن گلرنگ از دیگر منابع مهم این ویتامین هستند.

دیگر منابع این ویتامین شامل مغزها و آجیل های تازه مانند گردو، بادام و فندوق در حدود ۲۱ میلی گرم، میوه هایی مانند کیوی در حدود ۱.۵ میلی گرم، سبزیجاتی مانند برگ چغندر و اسفناج در حدود ۲.۵ میلی گرم، کلم پیچ، کلم بروکلی، سویا، گوجه فرنگی، سیب زمینی و آووکادو می شوند.

دوز مناسب مصرف ویتامین E

دریافت ویتامین E هم به صورت مصرف مواد غذایی امکان پذیر است. و هم به صورت مصرف مکمل های دارویی می توان این ویتامین را به بدن رساند. مصرف بیش از اندازه این ویتامین از مواد غذایی و طبیعی عوارض خطرناکی برای بدن و سلامت ندارد. اما مصرف مکمل های دارویی مانند قرص و آمپول، بیش از حد مجاز می تواند خطرناک باشد و در برخی مواقع مصرف بالای ۴۰۰ واحد در روز آن می تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد. همچنین مصرف زیاد آن در ۲ ماه ابتدای بارداری در زنان باردار می تواند منجر به ناهنجاری در نوزادان متولد شده، گردد. دوز مناسب مصرف این ویتامین در دوز ۱۵ میلی گرم است.

نقش ویتامین E در سلامت بدن

نقش ویتامین E در سلامت بدن

فواید ویتامین E برای بدن

همان طور که گفته شد ویتامین E برای بدن فواید بسیاری دارد. در نتیجه مصرف آن به مقدار استاندارد برای سلامت بدن نیاز است.

  1. خاصیت آنتی اکسیدانی: همان طور که قبلا گفته شد این ویتامین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و سلول های بدن را از رادیکال های آزاد محافظت می کند. همین امر باعث جلوگیری از بسیار از بیماری ها مانند سرطان و مشکلات قلبی می شود.
  2. بهبود و تقویت بینایی: این ویتامین باعث کاهش خطرات و بیماری های مربوط به چشم می شود. همچنین باعث کاهش ابتلا به بیماری لکه زرد، که از دلایل نابینایی محسوب می شود، می گردد. مصرف این ویتامین در کنار ویتامین A روند بهبود اشخاصی که عمل لیزر چشم انجام داده اند کمک می کند.
  3. کاهش سرعت بیماری آلزایمر: این ویتامین در افراد مبتلا به آلزایمر، باعث کاهش سرعت روند بیماری شده و سرعت از دست دادن حافظه در فرد بیمار را کند می کند. همچنین مصرف آن در کنار ویتامین C باعث کاهش پیشرفت زوال عقل می گردد.
  4. پوست و مو: این ویتامین دارای خاصیت ضد پیری است و مانع از خشکی و چروک در پوست می شود. همچنین به حفظ رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست کمک بسیاری می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی این ویتامین مانع از ابتلا به سرطان پوست نیز می گردد. همچنین باعث کاهش آسیب بر موها و رشد آن ها می شود. گردش خون در زیر پوست سر را بالا می برد و مانع از خشک و مات شدن ساقه موها نیز می گردد.
  5. متعادل سازی کلسترول: خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E از اکسید شدن کلسترول نرمال بدن جلوگیری می کند و سطح کلسترول را در بدن متعادل نگه می دارد.

منابع مرتبط:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3997530/

 

همه چیز درباره مکمل های انرژی زا
تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک رژیم غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ