آنتی اکسیدان

نقش آنتی اکسیدان در سلامت بدن

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان چیست؟

آنتی اکسیدان (Antioxidant) یا پاد اکسنده به مولکول هایی گفته می شود. که در بدن با رادیکال های آزاد که به سلول های سالم بدن آسیب می رسانند، مقابله می کند. تا از بروز بیماری ها در بدن جلوگیری شود. به طور کلی بدن انسان توانایی ساختن آنتی اکسیدان ها را ندارد. در نتیجه افراد باید با مصرف مواد غذایی و یا مکمل های غذایی دارای آنتی اکسیدان ، آن را به بدن برسانند. به شکل طبیعی مواد غذایی مانند میوه ها و سبزیجات و مواد غذایی گیاهی و همچنین سبزیجات رنگی دارای پاد اکسنده ها هستند. ویتامین هایی مانند ویتامین C،اسید فولیک، ویتامین A و بتاکاروتن دارای پاد اکسنده هستند.

کمبود آن در بدن عوارضی مانند آسیب دیدن سلول ها و جهش یافتن آنها، فعال شدن ژن های مشکل دار در DNA، پیری زودرس و در نتیجه فشار بیش از اندازه بر سیستم ایمنی بدن انسان را به همراه دارد. عوامل مختلفی در کم شدن سطح پاد اکسنده ها در بدن دخالت دارند. شیوه زندگی، مصرف بیش از اندازه از غذاهای آماده و فست فودها، آلودگی های زیست محیطی و مواد شیمیایی و همچنین مصرف بی رویه برخی داروها از جمله دلایل پایین آمدن سطح پاد اکسنده ها می باشند.

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان

فواید آنتی اکسیدان برای بدن انسان

مطالعات و تحقیقات بسیاری درباره نحوه عملکرد آنتی اکسیدان ها در بدن صورت گرفته است. و نقش آن ها را در سلامت بدن بررسی کرده اند. طبق این مطالعات مصرف پاد اکسنده هایی مانند سبزیجات و مکمل ها و یا چای ها فواید بسیاری برای بدن انسان دارند. پوست سالم، شاداب و درخشان و جوان، افزایش سم زدایی در بدن، پیشگیری از بیماری های قلبی و سکته قلبی، جلوگیری از بیماری های مربوط به چشم مانند آب مروارید و ماکولا، کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان ها، کند شدن روند پیری در اندام های بدن مانند قلب، مغز، پوست و مفاصل و بافت ها و در نتیجه کاهش و جلوگیری از زوال عقلی و آلزایمر در انسان از جمله فواید آن ها برای بدن می باشند.

دلایل نیاز به مصرف آنتی اکسیدان ها

همان طور که گفته شد پاد اکسنده ها در بدن با رادیکال های آزاد مقابله می کنند. رادیکال های آزاد یا استرس اکسیداتیو برای بدن و سلول های بدن می تواند. خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. به همین دلیل باید با مصرف مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان مانند. انواع چای ها، سبزیجات و ادویه ها به مقابله با رادیکال های آزاد و جلوگیری از آسیب رسیدن به سلول های پرداخت.

عادت های بد در زندگی روزمره مانند مصرف مشروبات الکلی، مصرف دخانیات و مواد مخدر، استرس و اضطراب، مسمومیت. با مواد شیمیایی و داروها و همچنین طولانی مدت در معرض نور و اشعه خورشید قرار گرفتن از جمله عوامل کاهش آن در بدن و بالا رفتن رادیکال های آزاد در بدن هستند.

آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان

مواد غذایی و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان

مواد غذایی، سبزیجات و ادویه جات بسیاری دارای آن هستند. مرکز تحقیقات کشاورزی آمریکا به نام مرکز تغذیه انسانی بلتسویل براساس میزان پاد اکسنده درون مواد خوراکی آن ها را امتیاز بندی کرده است. مواد غذایی که دارای پاد اکسنده فراوان هستند شامل زالزالک، شکلات تلخ، گردوی آمریکایی، تمشک وحشی، تمشک، زغال اخته، کنگر فرنگی، لوبیا، شاتوت، گشنیز می شوند. و همچنین سبزیجات و میوه هایی دارای رنگدانه مانند هویج، گوجه فرنگی، توت فرنگی، سیب زمینی شیرین، انار، کدو و کدو حلوایی، کلم و کلم بروکلی، انگور قرمز و ماهی سالمون وحشی را می توان نام برد.

برخی از ادویه ها و گیاهان به شکل طبیعی دارای پاد اکسنده ها هستند. و با مصرف آن ها در کنار غذا و وعده های غذایی می توان به سلامت بدن بسیار کمک کرد. این گیاهان شامل میخک، پونه کوهی، دارچین، زیره، زردچوبه، کاکائو، جعفری خشک، ریحان، آویشن و زنجبیل، فلفل هندی، چای سبز و سیر می شوند.

با آن که بهترین روش برای دریافت انواع آنتی اکسیدان مصرف مواد غذایی، سبزیجات و میوه های دارای آن است. اما برخی از این پاد اکسنده ها زمانی که به شکل مکمل های غذایی و دارویی هستند. دارای تاثیر گذاری بیشتری در بدن هستند. مکمل های دارای آنتی اکسیدان شامل لوتئین، کورستین، گلوتاتین، ویتامین A، ویتامین C، سلنیوم، رسوراترول، آستاکسانتین، کلروفیل، روغن اسطوخودوس و روغن کندر می شوند.

توجه داشته باشید اگر رژیم غذایی متنوع دارید. و همچنین از سلامتی کامل برخورداد می باشید نیاز به استفاده از این مکمل ها نخواهید داشت.

منابع مرتبط :

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7898413/

https://www.medicalnewstoday.com/articles/301506

 

نقش بیوتین در سلامت بدن
همه چیز درباره مکمل های انرژی زا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ