فقر آهن

فقر آهن در کودکان

فقر آهن در کودکان

یکی از شایع ترین مشکلات در کودکان، کمبود آهن می باشد. فقر آهن نوعی از کم خونی به حساب می آید که باید به سرعت درمان شود. رشد و سلامت عمومی بدن کودکان به میزان آهن بستگی دارد. زمانی که گلبول های قرمز بدن کودکان کم باشد، هموگلوبین نیز کاهش پیدا می کند. این مشکلات باعث کمبود آهن در بدن کودکان می شود.  فقر آهن می تواند مشکلات متفاوتی را برای کودکان به وجود آورد.

والدین باید در مراقبت از کودکان دقت زیادی داشته باشند در صورت مشاهده برخی از نشانه ها و علائم کمبود آهن، اقدام به درمان آن کنند تا مشکلات دیگری برای کودک به وجود نیاید.

فقر آهن

فقر آهن

دلایل ایجاد فقر آهن در کودکان

دلایل زیادی برای به وجود آمدن کمبود آهن در کودکان وجود دارد که برخی از آن ها جدی تر و شایع تر هستند. از مهم ترین این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تولید کم سلول های خونی

تولید سلول های خونی در بدن هر فرد به میزان مشخصی می باشد. اگر بدن و مغز استخوان نتواند این میزان را تولید کند، کودک دچار فقر آهن می شود. ضعیف بودن بدن در مقابل تولید سلول های خونی می تواند ناشی از نرسیدن برخی ویتامین ها به بدن، وجود بعضی  از بیماری های خاص و …  باشد.

تخریب سریع سلول های خونی

تخریب سلول های خونی در بدن امری کاملا طبیعی می باشد اما تخریب و تولید باید در کنار هم و در تعادل با یکدیگر باشند. اگر تخریب سریع تر از تولید انجام شود، تعداد سلول های خونی کم خواهد شد و بدن دچار فقر آهن می شود. این امر می تواند یکی از دلایل مهم ایجاد کمبود آهن در کودکان باشد.

کمبود سلول های خونی

کمبود سلول های خونی یکی دیگر از دلایل ایجاد فقر آهن در کودکان می باشد. برخی از افراد با وجود خونریزی و بیماری های مزمن ممکن است دچار کمبود سلول های خونی و فقر آهن شوند.

چه کودکانی بیشتر دچار فقر آهن می شوند؟

تمام کودکان در معرض خطر ابتلا به کمبود آهن هستند. اما برخی از آن ها با توجه به شرایطی که دارند، احتمال ابتلای بالاتری نسبت به سایرین دارند.

کودکانی که در زمان تولد کمبود وزن دارند از این دسته کودکان می باشند. نوزادانی که وزن کمی دارند بیشتر در معرض ابتلا به کمبود آهن هستند. کمبود وزن آن ها می تواند ناشی از کم خونی مادر در سه ماهه آخر بارداری باشد. کم خونی مادر می تواند درصد ابتلای کودک به فقر آهن را بالا ببرد.

کودکانی که بیش از حد شیر گاو را مصرف می کنند بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند. زیرا استفاده ی بیش از حد از شیر گاو مانع از جذب آهن در بدن کودکان می شود. شیر گاو در طول روز حداکثر باید ۷۱۰ میلی لیتر برای کودک مصرف شود. متخصصان بیان می کنند که شیر گاو، منبع مناسبی برای آهن به شمار نمی رود.

کودکانی که زود تر از موعد متولد می شوند بیشتر دچار فقر آهن می شوند. نوزادانی که زود تر از موعد متولد می شوند، دیر تر می توانند غذاهای جامد را بخورند. همین امر باعث می شود که میزان آهن کمتری نیز به آن ها برسد و بیشتر دچار کمبود آهن شوند. تحقیقات نشان داده است که این کودکان ۸۵ درصد بیشتر از دیگر کودکان در معرض این مشکل قرار دارند.

فقر آهن

فقر آهن

نشانه های فقر آهن در کودکان

هر بیماری و مشکلی در کودکان نشانه های مخصوص به خود را دارد. فقر آهن آن نیز نشانه های منحصر به فردی دارد که والدین باید با مشاهده ی آن ها، حتما کودکان را به نزد پزشک ببرند. مهم ترین این نشانه ها شامل موارد زیر می شود.

  • رنگ پریدگی صورت و اطراف ناخن ها
  • بی حوصلگی، نداشتن شور و شوق برای بازی
  • سفید بیش از حد لب های کودک
  • وجود مشکلات تنفسی برای طولانی مدت
  • مشاهده ی ورم در اطراف دست و پای کودک
  • غر زدن و بهانه گیری های بیش از حد کودک
  • کم بودن قد و وزن کودک نسبت به هم سن و سالان و میانگین موجود
  • خوردن کاغذ، گچ، خاک و مواد غیر خوراکی
  • کم اشتها بودن کودک برای مدت طولانی
  • مقاومت بیش از حد در مقابل غذا خوردن
بهترین راه های تنگ کردن واژن
درمان فقر آهن در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ