روغن بنفشه

خواص روغن بنفشه از نظر طب اسلامی

درمان سردرد با روغن بنفشه در طب اسلامی

روغن بنفشه در احادیث و روایات با نام روغن برتر شناخته می‌شود. در طب اسلامی خواص بسیار زیادی برای این روغن بیان شده است. از گذشته‌ای دور تا به امروز بر طبق روایات و احادیث از روغن بنفشه برای رفع سردرد و رفع درد در چشم‌ها استفاده شده است. امروزه نیز با انجام آزمایشات و بررسی‌های علمی، خاصیت تسکین دهندگی و آرامش بخشی این روغن اثبات شده است؛ بنابراین از روغن بنفشه به عنوان مسکن برای کاهش درد و از خاصیت مرطوب کنندگی و ضد میکروب بودن آن برای درمان سینوزیت، درمان آفتاب سوختگی، از بین بردن جای جوش، سوختگی و زخم‌ها و مشکلات پوست و مو استفاده می‌شود.

روغن بنفشه

در طب اسلامی همان طور که در احادیث آمده است، طبیبان از ترکیب این روغن  با کاسنی برای درمان سردرد استفاده می‌کردند. بدین صورت که ترکیب این دو را روی آتش گرم می‌کردند و به صورت پماد به ناحیه‌ی سر مالیده و می‌بستند. در روایات آمده است این ترکیب بسیار معجزه آسا بوده است.

روغن بنفشه برای درمان پوست در طب اسلامی

در طب اسلامی و احادیث بسیاری از روغن بنفشه به عنوان ضد چین و چروک‌های پوستی، ضد خشکی و تقویت کننده‌ی پوست یاد شده است. در این طب آمده است برای جلوگیری از ایجاد جوش در نقاط مختلف بدن، پس از استحمام پوست بدن خود را به روغن بنفشه آغشته کنید. این روغن پوست شما را جوان و شاداب می‌کند و دارای خاصیت مرطوب کنندگی بالایی می‌باشد.

همچنین در روایات بی شماری آمده است برای از بین بردن جای زخم‌ها و سوختگی از این روغن استفاده کنید و هر روز آن قسمت از پوست بدن خود را با چند قطره از روغن بنفشه ماساژ دهید تا روغن کاملاً جذب پوست شما شود. پس از مدتی متوجه خواهید شد جای زخم‌ها رو به بهبودی خواهد بود.

در طب اسلامی از روغن بنفشه برای رفع خشکی بینی و پوست لب‌ها استفاده می‌شود. در مواردی هم برای درمان موخوره و تقویت ابروها به استفاده از این روغن توصیه شده است.

اهمیت ماساژ درمانی در طب اسلامی

در طب اسلامی آمده است ماساژ بدن خستگی و خمودگی را رفع، عضلات بدن را تقویت و پوست را آبرسانی و نرم می‌کند. در روایات بسیاری اهمیت ماساژ بدن با روغن‌ها بیان شده است. بهترین روغنی که برای ماساژ آمده است روغن بنفشه می‌باشد. گفته شده است این روغن در تابستان طبعی خنک و در زمستان طبعی گرم دارد بنابراین ماساژ بدن با این روغن خواص درمانی بسیاری دارد.

.

در طب اسلامی به استفاده از ترکیب روغن گل بنفشه و گیاه شب بو برای ماساژ بدن توصیه شده است. در طب جدید هم با انجام آزمایشات بسیاری روی این روغن وجود ترکیباتی چون اسید سالیسیلیک و ویولین مشخص شده است که برای ماساژ بدن بسیار خوب است.

اطبا و دانشمندان در گذشته برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از ماساژ دادن با روغن بنفشه استفاده می‌کردند. به طور مثال علاوه بر رفع مشکلات پوستی، برای رفع نفس تنگی، رفع سرفه‌های خشک و همچنین برای نرم کردن سینه و صاف شدن صدا از آن استفاده می‌کردند. آنها این روغن را روغن معجزه گر می‌دانستند و در میان روغن‌ها برتری و اهمیت خاصی برای آن قائل بودند.

در میان روایات و احادیث آمده است که گذشتگان از بوی خوش این روغن به عنوان عطر استفاده می‌کردند و آن را به سر و صورت خود می‌زدند. از آن هم خاصیت‌های درمانی می‌دیدند و هم در کاربردهای آرایشی استفاده می‌کردند.

خواص دیگر روغن بنفشه در طب اسلامی

می‌گویند در روایات آمده است که این روغن سبب تقویت و رشد مغز می‌شود. بهتر است قطره‌ای از آن داخل بینی چکانده شود تا از بیماری‌هایی نظیر فراموشی، پارکینسون و معلولیت‌های مغزی جلوگیری شود. همچنین گفته شده است که این روغن به رشد غده‌ی هیپوفیز کمک شایانی می‌کند و می‌تواند در بهبود وضعیت بیماران اوتیسم مؤثر واقع شود.

در دیگر روایات آمده است که روغن بنفشه برای رفع دردهای روماتیسمی و گرفتگی‌های عضلانی بسیار مؤثر است. در حقیقت برای تقویت مفاصل مفید است و خشکی آن‌ها را رفع می‌کند.

.

روغن بنفشه

خواص بسیار روغن بنفشه در درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر خشکی و اگزماهای پوستی، رفع آفتاب سوختگی و تسکین دردهای سر و چشم بر کسی پوشیده نیست. اما صحت تأثیر آن در درمان بیماری‌هایی نظیر مشکلات مغزی و اوتیسم توسط پزشکان طب نوین بررسی نشده و تحقیقات آزمایشگاهی برای اثبات آنها انجام نشده است. اما طب اسلامی همچنان با استناد به روایات و احادیث بسیاری که از امامان بزرگ وجود دارد بر خواص بسیار زیاد این روغن در درمان بیماری‌ها تأکید دارد و از آن در درمان بیماری‌های زیادی استفاده می‌کند.

 

در این مقاله سعی شده است به طور کامل به خواص روغن بنفشه از نظر طب اسلامی پرداخته شود. امید است از مطالب ارائه شده نهایت استفاده را ببرید.

.

کاربردهای درمانی روغن بنفشه در طب سنتی چیست؟
معرفی داروهای گیاهی مؤثر در درمان کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ