رژیم غذایی سالم

راهنمای تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن چگونه است؟

چگونه می توانید سیستم ایمنی بدن خود را بهبود ببخشید؟ به طور کلی، سیستم ایمنی بدن شما در برابر بیماری های میکروارگانیسم از شما به صورت قابل توجهی  دفاع می کند. اما گاهی اوقات این سیستم ایمنی از کار می افتد. یک میکروب به بدن شما حمله کرده و شما را بیمار می کند. آیا امکان مداخله در این روند و تقویت سیستم ایمنی بدن شما وجود دارد؟ اگر رژیم خود را بهبود ببخشید چه می کنید؟ آیا باید ویتامین های خاص یا داروهای گیاهی مصرف کنید؟ آیا برای تقویت سیستم ایمنی باید سبک زندگی  خود را عوض کنیم؟

ورزش و تقویت ایمنی بدن

ورزش و تقویت ایمنی بدن

برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

سیستم ایمنی بدن یک سیستم است، نه یک موجود واحد. سیستم ایمنی بدن شما برای عملکرد خوب، به تعادل و هماهنگی نیاز دارد. مکمل ها و محصولات زیادی در فروشگاه های مواد غذایی وجود دارند که ادعا می کنند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کنند. اما اگرچه این مسئله آسان به نظر می رسد، اما تقویت سیستم ایمنی شما بسیار دشوارتر از آن است که فکر می کنید. در ادامه قصد داریم راهکار هایی را برای تقویت سیستم ایمنی به شما ارائه دهیم.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

مانند اکثر موارد در بدن شما، یک رژیم غذایی سالم کلیدی برای یک سیستم ایمنی قوی است. این به این معنی است که مطمئن شوید از مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها، حبوبات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی و چربی های سالم استفاده می کنید.

یک رژیم غذایی سالم علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز سیستم ایمنی بدن، می تواند موجب شود که مقدار کافی ریز مغذی هایی را که در تقویت سیستم ایمنی بدن شما نقش دارند، دریافت کنید. از جمله:

  • ویتامین B6: موجود در مرغ، ماهی آزاد، ماهی تن، موز، سبزیجات سبز و سیب زمینی (همراه با پوست)
  • ویتامین C: موجود در مرکبات شامل پرتقال و توت فرنگی و همچنین گوجه فرنگی، کلم بروکلی و اسفناج
  • ویتامین E: موجود در بادام، روغن آفتابگردان و گلرنگ، دانه های آفتابگردان، کره بادام زمینی و اسفناج

از آنجا که متخصصان بر این باورند که بدن شما ویتامین ها را به جای مکمل ها به طور موثرتری از منابع غذایی جذب می کند، بهترین راه برای حمایت از سیستم ایمنی بدن شما داشتن یک رژیم غذایی متعادل است.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم

به صورت منظم ورزش کنید

فعالیت بدنی فقط برای عضله سازی و کمک به تنش زدایی نیست بلکه مهمترین کار برای سالم بودن و تقویت سیستم ایمنی بدن است. یکی از علت هایی که ورزش کردن عملکرد ایمنی را بهبود می بخشد، این است که گردش خون شما افزایش می یابد و سلول های ایمنی و سایر مولکول های مبارزه کننده با عفونت به راحتی می توانند در سراسر بدن حرکت کنند.

آب کافی بنوشید

آب نقش های مهمی در بدن شما ایفا می کند، از جمله پشتیبانی و تقویت سیستم ایمنی بدن. مایعی در سیستم گردش خون شما به نام لنف وجود دارد که حامل عفونت مهمی با سلول های ایمنی بدن در اطراف بدن شما می باشد. این مایع تا حد زیادی از آب تشکیل شده است. کمبود آب باعث کند شدن حرکت لنف می شود و گاهی منجر به نقص سیستم ایمنی بدن می شود.

به اندازه کافی بخوابید

بدون شک در خواب مانند بیداری اعمال و روند بدن خود را احساس نمی کنید، اما بسیاری از فعالیت های مهم در بدن شما هنگامی اتفاق می افتند که شما بیدار نیستید. حتی اگر خودتان متوجه آن نباشید. به عنوان مثال، مولکول های مهم ضد عفونت هنگام خواب ایجاد می شوند. خواب کافی و صحیح به تقویت سیستم ایمنی بدن شما بسیار کمک می کند.

 استرس خود را کاهش دهید

 مهم است که درک کنید استرس چگونه بر سلامتی شما و به خصوص سیستم ایمنی بدنی شما تاثیر می گذارد. در طی یک دوره استرس، به ویژه استرس مزمن که مکرر و طولانی مدت است، سیستم ایمنی بدن شما به استرس واکنش نشان می دهد. این پاسخ به استرس، به نوبه خود، سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب می کند. این امر سبب می شود احتمال عفونت یا بیماری را افزایش یابد.

در آخر باید بگوییم مکمل های غذایی زیادی وجود دارند که می توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن شما موثر باشند.

همه چیز درباره کلسیم و نقش آن در سلامت بدن و استخوان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ