ریزش مو

علت ریزش مو چیست؟

علت ریزش مو چیست؟

موها یکی از مهم ترین اعضای بدن ما هستند. موی هر فردی نقش قابل توجهی در زیبایی و جذابیت او دارد. ریزش مو برای هر فردی بسیار ناراحت کننده و سخت است. دلایل زیادی می توانند موجب ریزش موهای شما بشوند. در این میان نقش برخی دلایل از دلایل دیگر بیشتر است. در ادامه قصد داریم مهم ترین دلایل ریزش مو را مورد بررسی قرار دهیم.

علت ریزش مو: عوامل ارثی و ژنتیکی

مهم ترین و شایع ترین علت ریزش مو ، عوامل ارثی و ژنتیکی می باشد. این مسئله به خصوص در رابطه با ریزش موی آقایان بیشتر یافت می شود. در واقع باید بگوییم ۶۰ درصد از کسانی که دچار ریزش مو می شوند، زمینه ی ارثی و ژنتیکی دارند. اگر در نزدیکان درجه یک و درجه دو خود مانند پدر، مادر، دایی، خاله، عمو و … کسانی را دارید که مبتلا به ریزش مو هستند، ریزش موی شما می تواند دلایل ارثی و ژنتیکی داشته باشد.

ریزش مو

ریزش مو

در رابطه با علت ریزش مو همان طور که گفتیم عوامل ارثی و ژنتیکی رایج ترین و شایع ترین دلیل ریزش مو در آقایان و خانم ها می باشند. لازم است بدانید درمان این نوع از ریزش مو روش های خاص خود را دارد. اگر در نزدیکان شما کسانی هستند که مبتلا به ریزش مو هستند و شما نیز به تازگی دچار ریزش مو شده اید بهتر است در سریع ترین زمان ممکن به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

دیگر علت ریزش مو چیست؟

در رابطه با علت ریزش مو طبق نظر متخصصین پوست تغذیه و موها بسیار با یکدیگر مرتبط هستند. بنابراین حساسیت داشتن به یک ماده غذایی و یا عدم تحمل غذا می‌تواند موجب کمبود ویتامین های مورد نیاز مو شود. ویتامین ها و مواد معدنی روی ساختمان مو، استحکام آن و نیز مدت زندگی آن بسیار موثر هستند. حساسیت یا عدم تحمل بعضی مواد غذایی باعث عدم توازن داخلی برای موها می شود.

ریزش مو

ریزش مو

گوش کردن به موزیک که صدای آن بیش از حد بلند است فقط برای گوش های شما ضرر ندارد، بلکه دیگر علت ریزش مو است. مطابق تحقیقات انجام شده ۱۵ درصد از آمریکایی ها به دلیل قرار گرفتن در معرض سر و صدای بسیار بلند دچار ریزش مو شده اند. صدای بلند ابتدا سبب آسیب به پرده گوش می شود و سپس به ناحیه از مغز می رسد که مسئول رشد و نمو و موها است. طبق پژوهش دانشمندان اصوات با شدت بیش از ۸۵ دسی بل باعث از بین رفتن سلول های مرتبط به مو می شود. به علاوه قرار گیری مداوم در معرض این شدت صدا می تواند باعث از دست دادن شنوایی شود.

دیگر علت کم کاری تیروئید است.

ریزش مو یکی از اولین علائم کم کاری تیروئید می باشد. با کند شدن ترشح هورمون های تیروئیدی چربی ها و مواد زائد در بدن تجمع می کند.  این حالت باعث اختلال در نظم چرخه رویش و ریزش مو می شود. همچنین لازم است بدانید کم کاری تیروئید سبب می‌شود موها نه تنها که به سرعت ریزش کنند، بلکه به کندی نیز رویش کنند.

یکی دیگر از دلایل ریزش مو کمبود روی است.

روی در شکل گیری کراتین و کلاژن دخالت دارد.  این دو سبب محکم شدن تار و ریشه مو می شوند. به علاوه کراتین و کلاژن موها را مقاوم کرده و از آن ها در برابر عوامل خارجی مانند نور شدید آفتاب، آلودگی هوا و سروصدا محافظت می کنند. روی در گوشت قرمز، ماهی، صدف و نان کامل به مقدار قابل توجهی وجود دارد.

 یکی از علت های اصلی ریزش مو در بانوان نزدیک شدن به زمان یائسگی می باشد.

بانوان با نزدیک شدن به زمان یائسگی اغلب متوجه ریزش شدید مو در ناحیه فوقانی سر می شوند. در زمان یائسگی میزان استروژن در بدن بانوان کاهش می‌یابد. استروژن در بدن در مقابل افزایش آندروژن مقاومت می‌کند. آندروژن از طریق خون به پوسته سر می‌رسد و تاثیراتی روی آن می گذارد که منجر به ریزش مو می شود. همچنین  بانوان در زمان بارداری نیز به دلیل تغییر هورمون ها می توانند دچار ریزش مو شوند.

 استرس به صورت شدید موجب ریزش مو و سفید شدن موها می شود. استرس باعث آزاد شدن هورمون های مختلفی در خون می شود که چرخه رویش تا ریزش مو را دچار تغییر می کنند.

 سیگار علاوه بر اینکه موجب سفید شدن موها می شود، به ریزش موها نیز می‌شود سیگار به فولیکول‌های مو صدمه می زند و در نتیجه تعداد تارهای مو در سر کاهش پیدا می کند.

 

https://www.healthline.com/health/hair-loss

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/hair-loss/women-hair-loss-causes

بیماری ریزش موی سکه ای چیست؟
ریزش موی ارثی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ