ریزش مو ارثی

ریزش موی ارثی چیست؟

ریزش موی ارثی

شایع ترین علت ریزش مو می باشد. کچلی ارثی یک بیماری نیست بلکه یک مشکل طبیعی است. این اختلال به علت تغییرات هورمونی، عوامل ژنتیکی و پیری به وجود می آید .تقریبا تمامی مردان و زنان در سنین مختلف دچار ریزش مو می‌شوند. به طور کلی ریزش مو در بیست و سی سالگی شروع می شود. البته لازم است بدانید این تغییرات در بانوان بعد از دوره یائسگی بیشتر مشاهده می‌شود. تحت تاثیر یک فرم هورمون مردانه تستوسترون چرخه طبیعی رشد مو تغییر می کند. این امر سبب می شود موها کوتاه تر، کوچک تر و نازک تر شوند.  در نهایت رشد مو در قسمت های خاصی از پوست سر به طور کامل متوقف می شود و مو ریزش می کند.

 برخلاف باور عامیانه که طاس شدن و کچلی از طرف خانواده مادر و ژن مادری به ارث می‌رسد، لازم است بدانید این وضعیت به ژن ‌های هر دوی والدین بستگی دارد.

ریزش مو ارثی

ریزش مو ارثی

علائم ریزش موی ارثی چیست؟

ریزش موی ارثی با نازک شدن مو آغاز می‌شود و اغلب با ریزش مو در قسمت هایی از پوست سر پیشرفت می کند. ریزش مو بر روی بالش، در حمام و یا بر روی شانه علائم غیر قابل اعتماد ریزش مو می باشند. لازم است بدانید به طور متوسط هر فردی روزانه ۱۰۰ تار مو را از دست می دهد. البته لازم است ذکر کنیم که تحت تأثیر عوامل خاصی مانند بعضی از بیماری های خاص و همچنین عواملی مانند زایمان ممکن است ریزش مو ها بیشتر شود.

ریزش مو در مردان به طور معمول از تاج سر شروع می شود و یک الگوی m شکل پیدا می کند.  در مرحله پیشرفته تر تنها یک قسمت از مو در کنار و پشت پوست سر باقی می ماند. ریزش مو در زنان در نقاط مختلف گسترش می‌یابد اما پنهان تر می باشد. در بانوان اغلب بالا و وسط سر تحت تاثیر قرار می گیرند. ریزش موی ارثی در بانوان به این صورت است که معمولا در نقاط مختلف پوست سر به خصوص در جلوی و در فرق سر، مو ریزش می کند این پدیده به گونه ای است که از فاصله ی یک متری پوست سر بانوان قابل مشاهده می باشد.

از دست دادن کامل مو در هر مکان از پوست سر معمولا غیر عادی است. این امر ممکن است به عوامل دیگری مانند اختلال در سیستم ایمنی بدن بستگی داشته باشد.

اما شاید برای شما سوال باشد تشخیص ریزش موی ارثی چگونه است؟ کچلی ارثی معمولا توسط الگوی کچلی ارثی و همچنین سابقه خانوادگی تشخیص داده می شود. در اکثر افراد هیچ آزمایش دیگری برای تشخیص این مورد لازم نیست.

 چگونه از ریزش موی ارثی جلوگیری کنیم؟

 اگر شما در یک الگوی ارثی موهای خود را از دست می دهید، در مرحله اول که ریزش موی خود را متوجه شدید می بایست به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. اگر پزشک متخصص پوست و مو تشخیص دهد که ریزش موی شما الگوی ارثی دارد، می تواند با تجویز دارو هایی ریزش موی شما را کاهش دهد.

درمان ریزش موی ارثی چگونه است؟

امروزه روش های مدرن و بسیار خوبی برای درمان ریزش موی ارثی وجود دارد. مانند میکرونیدلینگ، مزوتراپی، مزونیدلینگ و هیر فیلر ها. لازم است بدانید بهترین درمان ها همیشه درمان‌های ترکیبی هستند. یعنی بهترین روش برای حل ریزش مو ترکیب دو یا چند روش از روش های ذکر شده در طی پروتکل های چند ماهه می باشد. یعنی شما باید ابتدا به پزشک معالج خود مراجعه کنید. سپس پزشک و با توجه به بررسی ها و آزمایش‌های انجام شده نوع ریزش موی شما را مشخص می‌کند. سپس با توجه به نوع ریزش مو دو یا چند درمان را ترکیب کرده و طی یک پروتکل چند ماهه آن را به شما ارائه داده و اجرا می کند.

ریزش مو ارثی

ریزش مو ارثی

البته لازم است بدانید روش های ذکر شده در کنار دارو درمانی پاسخ خواهند داد. اساساً درمان ریزش مو یک درمان زمان بر می باشد. این پروسه درمانی برای خانم ها حداقل ۳ ماه و برای آقایان ۳ الی ۶ ماه به طول خواهد انجامید. بعد از این پروسه درمانی  بیمار با توجه به نوع ریزش مو باید بین شش ماه تا یکسال روش درمانی خود را یک بار دیگر تکرار کند.

اگر هیچکدام از روش های درمان ریزش مو برای الگوی ریزش موی ارثی پاسخگو نباشند، پزشک باید از کاشت و پیوند مو استفاده کند.

علت ریزش مو چیست؟
راهنمای روش های زیبایی پوست و مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ