روغن بنفشه

کاربردهای درمانی روغن بنفشه در طب سنتی چیست؟

درباره‌ی روغن بنفشه چه می‌دانید؟

روغن بنفشه به دلیل خواص ویژه‌ای که دارد، دارای کاربردهای بسیاری در زمینه‌های پزشکی و زیبایی می‌باشد. از نظر طب سنتی طبیعت این روغن سرد و تر است؛ بنابراین دارای خواصی همچون خاصیت مرطوب کنندگی، خاصیت ضد التهابی و خاصیت ضد میکروبی می‌باشد. به دنبال این خاصیت‌ها از این روغن در کاربردهای آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. به طور مثال برای پوست و مو بسیار مفید است و به صورت موضعی استفاده می‌شود. اما علاوه بر کاربردهای آرایشی، روغن بنفشه دارای خواص درمانی هم می‌باشد.

روغن بنفشه

روغن بنفشه

همان گونه که می‌دانید در طب سنتی از روغن بنفشه برای درمان بیماری‌های گوارشی، عصبی و برای از بین بردن خستگی استفاده می‌شود. در ادامه به طور کامل درباره‌ی کاربردهای درمانی این روغن صحبت می‌کنیم.

کاربردهای درمانی روغن بنفشه در طب سنتی

همانطور که می‌دانید بهتر است تا جایی که می‌شود از مصرف داروها به دلیل ایجاد عوارض جانبی دوری کرد؛ بنابراین می‌توان به جای داروهای شیمیایی از مواد طبیعی مثل روغن‌ها استفاده کرد. البته قبل از مصرف روغن‌ها باید توجه کنید که به آنها آلرژی و حساسیت نداشته باشید. به دنبال استفاده از مواد طبیعی برای درمان بیماری‌ها، احتمال ابتلا به عوارض احتمالی داروهای شیمیایی کاهش می‌یابد و سلامت شما کمتر در معرض خطر خواهد بود. از جمله کاربردهای درمانی روغن بنفشه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. از آنجا که روغن بنفشه دارای خاصیت ضد میکروبی، ضد التهابی و ضد خارش می‌باشد، در درمان اگزماهای پوستی یا ادرار سوختگی در نوزادان استفاده می‌شود. این روغن پس از شستشو به صورت موضعی روی پای نوزادان ماساژ داده می‌شود تا جذب پوست شود. از دیگر خواص این روغن می‌توان به خاصیت آرامش بخش بودن آن اشاره کرد که در بسیاری از موارد برای بهبود خواب در نوزادان به کار برده می‌شود.
  2. یکی دیگر از روش‌های کاربرد روغن بنفشه، روش استنشاقی یا بخور دادن است. از این روش برای بهبود سرماخوردگی استفاده می‌شود. با توجه به خاصیت ضد میکروب بودن و ضد التهابی، این روغن موجب رفع گرفتگی و التهاب در مجاری تنفسی و بینی شما می‌شود. در بسیاری از موارد هم به کمتر کردن درد گلو کمک می‌کند.

.

روغن بنفشه

روغن بنفشه

  1. سینوزیت از جمله مشکلاتی است که به دلیل ایجاد ویروس و میکروب به وجود می‌آید. و به شدت می‌تواند آزار دهنده و دردناک باشد. با روش بخور دادن می‌توانید از خاصیت ضد میکروبی این روغن برای بهبود دردهای سینوزیت خود استفاده کنید.
  2. خاصیت مهمی که روغن بنفشه دارد، آرامش بخش بودن آن است. از این خاصیت برای بهبود سردردهای ناشی از خستگی استفاده می‌شود. بدین منظور هم می‌توانید از روش بخور دادن استفاده کنید هم می‌توانید کمی از روغن را روی قسمت پیشانی و سر خود ماساژ دهید. پس از گذشت حدود نیم ساعت کاهش درد را احساس خواهید کرد.
  3. از آنجا که روغن بنفشه ضد التهاب می‌باشد می‌تواند میزان درد را هم کاهش دهد. با استفاده از این روغن می‌توان میزان ورم در رگ‌ها و قسمت‌های ملتهب بدن را کاهش داد. بیماری هموروئید یا همان بواسیر بیماری است که در آن التهاب منجر به درد و خونریزی می‌شود. بدین منظور می‌توانید به صورت موضعی از این روغن استفاده نمایید.
  4. همان گونه که قبل‌تر گفته شد، از خاصیت آرامش بخش بودن این روغن می‌توان برای تسکین درد و همچنین کاهش علائم افسردگی استفاده نمود. بدین منظور چند قطره از روغن را در دستگاه بخور بچکانید تا بتوانید استنشاق کنید.

.

  1. از این خاصیت برای درمان کم خوابی هم استفاده می‌شود. در کنار روغن بنفشه می‌توانید از اسطوخودوس هم استفاده کنید.
  2. پزشکان در تحقیقات بسیاری در طب سنتی به این نتیجه رسیده‌اند که روغن بنفشه بر اختلالات هورمونی، جنسی و در درمان ناباروری مؤثر واقع شده است. بدین منظور می‌توانید به روش استنشاقی از بخور آن استفاده کنید یا مدتی را در یک وان آب گرم به همراه چند قطره از این روغن سپری کنید.

عوارض احتمالی روغن بنفشه

همانطور که می‌دانید مصرف غیر اصولی و بیش از حد هر دارویی می‌تواند برای سلامت بدن مضر باشد و عوارض بسیاری را به همراه داشته باشد. مصرف بیش از حد روغن بنفشه هم می‌تواند منجر به حالت تهوع و استفراغ شود. در موارد دیگر در صورت وجود آلرژی و در پوست‌های حساس می‌تواند ایجاد حساسیت کند؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف آن را تست کنید و حتماً با پزشک مشورت کنید.

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به توصیه‌های طب سنتی برای استفاده از روغن بنفشه بپردازیم. از نظر پزشکان طب سنتی این روغن خواص بسیاری دارد. امیدواریم بر آگاهی شما در این باره افزوده شده باشد.

کاربردهای آرایشی و بهداشتی روغن بنفشه چیست؟
خواص روغن بنفشه از نظر طب اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ