دیابت

آیا دیابت منجر به افسردگی می‌شود؟

آیا دیابت بیمار را افسرده می‌کند؟

همانطور که می‌دانید بیماری دیابت می‌تواند هم بر روح و هم بر جسم بیمار تأثیرات بسیاری داشته باشد. همه‌ی کسانی که به یک بیماری مزمن مبتلا می‌شوند برای مدتی احساس ناراحتی، ناامیدی و غم را تجربه می‌کنند. بسیاری از آن‌ها فکر می‌کنند دنیا به آخر رسیده است و دیگر نمی‌توانند مانند یک انسان سالم به زندگی ادامه دهند. اما در حقیقت تنها یک تغییر به وجود آمده است که می‌توان با درمان به موقع و تغییر سبک زندگی بسیاری از تأثیرات مخرب آن را از بین برد. مشکلاتی که دیابت می‌تواند برای یک فرد به وجود آورد قابل انکار نیست اما با دامن زدن به آن، مشکلات دیگری نظیر افسردگی هم می‌تواند به روند بیماری اضافه شود.

دیابت

دیابت

علائم افسردگی

بسیاری از انسان‌ها به دلایل مختلف مثل تغییر در وضعیت سلامتی و غیره می‌توانند احساس غم، ناامیدی و ناراحتی را در زندگی تجربه کنند. این تجربه تا زمانی که دائمی نباشد و تنها برای یک مدت موقت به دلیل خاصی اتفاق افتاده باشد مورد توجه نیست اما اگر پس از مدتی پایان نیابد و همیشه همراه انسان باشد می‌توان گفت خطر ابتلا به افسردگی احساس می‌شود. اگر پس از ابتلا به دیابت علائم زیر را هر روز تجربه می‌کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  1. احساس آشفتگی، ناامیدی و بی ارزشی
  2. دید منفی نسبت به آینده و زندگی
  3. بی علاقگی و بی حوصلگی در انجام فعالیت و کار
  4. مشکل در روابط جنسی
  5. حس ضعف، خستگی و خواب آلودگی
  6. ناتوانی در تصمیم گیری درست، تمرکز و حافظه
  7. بی خوابی، کم خوابی و پرخوابی
  8. تحریک پذیری و ایجاد تغییر در خلق و خو
  9. از دست دادن اشتها

افسردگی و بیماری دیابت

همانطور که گفته شد بیماران مبتلا به دیابت دچار تنش‌های روانی بسیار زیادی هستند. این تنش‌ها می‌تواند در طولانی مدت تبدیل به افسردگی شود. به دنبال افسردگی تغییرات بسیاری در زندگی، خواب و تغذیه‌این بیماران به وجود می‌آید.

دیابت

این بیماران علاوه بر اینکه به دلیل تنش‌ها و استرس‌ها دچار مشکلات تغذیه‌ای می‌شوند، همچنین در میزان هورمون‌های آنها تغییراتی به وجود می‌آید که سطح قند خون آنها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین درمان این مشکلات و دوری از استرس در بیماران مبتلا به دیابت بسیار حائز اهمیت است.

افسردگی در بیماران مبتلا به دیابت می‌تواند منجر به تغییرات منفی در زندگی آن‌ها از جمله کاهش فعالیت‌های اجتماعی، کاهش کیفیت زندگی، کاهش فعالیت‌های فیزیکی، افزایش وزن، رها کردن رژیم غذایی، مصرف دخانیات و سیگار، عدم کنترل سطح قند خون، افزایش عوارض این بیماری مثل مشکلات چشمی و غیره شود.

روند ابتلا به افسردگی در بیماران مبتلا به دیابت

ابتلا به افسردگی در این بیماران دارای مراحل مختلفی می‌باشد بنابراین بهتر است در همه‌ی مراحل دقت و توجه کافی داشته باشید تا بتوان آن مرحله را کنترل و از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

  1. بیمارانی که متوجه می‌شوند به دیابت مبتلا هستند در ابتدا وارد مرحله‌ی شوک و ناباروی می‌شوند و نمی‌خواهند بپذیرند که مبتلا هستند.
  2. در مرحله‌ی دیگری از افسردگی بیماران شروع به انکار بیماری خود می‌کنند.
  3. بسیاری دیگر دنبال بهانه جویی هستند و فکر می‌کنند می‌توانند بیماری را نادیده بگیرند و از آن در امان باشند.
  4. پس از پذیرش بیماری بسیاری از بیماران دچار عصبانیت و خشم می‌شوند و بسیاری دیگر افسردگی و ناامیدی را تجربه می‌کنند. اما در پایان همه‌ی بیماران بیماری خود را باید بپذیرند و در درمان آن تلاش کنند. بیماران مبتلا به دیابت باید بدانند که این بیماری به معنای پایان یافتن زندگی نیست و بسیاری با این بیماری تا پایان زندگی بدون مشکل زندگی کرده‌اند.

لازم به ذکر است که نباید این بیماران را از سرانجام این بیماری ترساند تنها باید به آنها آگاهی بخشید تا این بیماری را رها نکنند. آنها باید بدانند تنها در صورتی که بیماری بدون درمان رها شود ممکن است منجر به ایجاد خطرات جبران ناپذیری شود.

.

در بسیاری از بیماران نیازی به روان درمانی نیست و تنها با آگاهی بخشی می‌توان آن‌ها را به راه درست هدایت کرد اما برخی از مبتلایان به درمان توسط روانپزشک و مشاوره نیاز دارند.

  1. در صورتی که بیمار سن کمی دارد باید به همراه والدینش تحت مشاوره قرار گیرد.
  2. بیمارانی که پس از مرحله آگاه سازی باز هم خود مراقبتی نمی‌کنند.
  3. بیمارانی که دچار اختلالات تغذیه‌ای و خواب هستند.
  4. بیمارانی که تعداد زیادی حملات دیابت ناشی از افت قند خون را تجربه می‌کنند.

در این موارد باید به سرعت بیمار را به مشاوره هدایت کرد تا از افسردگی احتمالی جلوگیری به عمل آید.

.

تأثیر دیابت بر اعصاب و روان
تأثیر دیابت بارداری بر مادر و جنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ