دیابت

تأثیر دیابت بر اعصاب و روان

دیابت چگونه عمل می‌کند؟

حتماً تاکنون نام بیماری دیابت را شنیده‌اید. این بیماری بسیار شایع است. در این بیماری بدن در تولید انسولین برای جذب گلوکز موجود در خون ناتوان است بنابراین میزان قند در بدن بالا می‌رود و این بیماری به وجود می‌آید. البته این بیماری در صورت تشخیص به هنگام و شروع درمان، قابل پیشگیری و کنترل است اما در صورتی که درمان آغاز نشود می‌تواند عوارض غیر قابل جبرانی از جمله تخریب سیستم اعصاب مرکزی و تأثیر بر روح و روان فرد مبتلا داشته باشد. در ادامه به صورت کلی به تأثیر این بیماری بر اعصاب بیماران مبتلا می‌پردازیم.

دیابت

دیابت

تأثیر دیابت بر اعصاب و خلق و خو

در بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت به مشکلات روحی و تغییرات خلق و خویی که در اثر تحمل فشارهای این بیماری، استرس و افسردگی به وجود می‌آید، توجه نمی‌شود. همانطور که می‌دانید افراد بیمار مخصوصاً کسانی که به بیماری‌های پیشرونده و مزمن مبتلا هستند نیمی از عمر خود را با درمان، مصرف دارو، رعایت نکات و توصیه‌ها و بخش زیادی را در فضای مطب پزشکان و غیره می‌گذرانند. این مسائل در مبتلایان به بیماری‌های مختلف می‌تواند منجر به بروز استرس، نگرانی از آینده‌ی این بیماری و در بسیاری از موارد سبب بروز افسردگی، شود.

اگر مشکلات روانی در بیماران مبتلا به دیابت بدون درمان رها شود و نادیده گرفته شود، این مشکلات می‌تواند زندگی آن‌ها را به شدت تحت تأثیر قرار دهد و همچنین می‌تواند روند درمان را با مشکل روبرو کند. افراد مبتلا باید تحت مشاوره قرار بگیرند، خانواده و دوستان به آنها توجه کافی داشته باشند تا کیفیت زندگی آن‌ها تحت تأثیر قرار نگیرد. تحقیقات نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت نوع اول و دوم، بسیار در معرض بیماری افسردگی و مشکلات روحی قرار می‌گیرند بنابراین توجه به این نکته در این بیماران بسیار ضروری است.

 تأثیر دیابت بر رفتار

بیماران مبتلا به مرض قند به دنبال ابتلا به افسردگی و تغییر در مشکلات خلقی، در ارتباط با دیگران و همچنین در محیط کار می‌توانند دچار مشکل شوند. معمولاً بسیاری از این مشکلات تحت کنترل این بیماران نیست و بنابراین در بسیاری از موارد از مشکل خود بی خبر هستند؛ بنابراین پزشکان باید این نکته را در بیماران مبتلا به مرض قند بسیار مورد توجه قرار دهند.

بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت پس از مدتی تحت تأثیر استرس‌ها روند درمان خود را رها می‌کنند و خود مراقبتی را فراموش می‌کنند. در برخی از بیماران هم انگیزه برای انجام کار، تحصیل و غیره از بین می‌رود.

دیابت چگونه بر رفتار بیماران مبتلا تأثیر می‌گذارد؟

تغییر در میزان قند خون در بیماران مبتلا به دیابت می‌تواند منجر به نوسانات خلقی بسیاری شود. از جمله مشکلاتی که می‌تواند در پی کاهش قند خون به وجود آید می‌توان به احساس استرس، گرسنگی دائمی، ناتوانی در تصمیم گیری، ناهماهنگی اعضای بدن، داشتن رفتارهای عصبی، تحریک پذیری، تغییرات خلق و خو، تغییر شخصیت و اشکال در تمرکز و توجه، اشاره کرد. البته لازم به ذکر است که این مشکلات اکثراً موقتی بوده و با برگشت سطح قند خون به سطح نرمال، بسیاری از این مشکلات رفع می‌شود.

دیابت از جمله بیماری‌هایی است که به دلیل درگیری دائمی و روزانه‌ی بیمار با مشکلات مربوط به بیماری‌اش مثل اندازه گیری قند خون، رعایت رژیم و تزریق انسولین، بیمار را به شدت تحت فشار و استرس قرار می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که بیماران نوع اول بیشتر از بقیه دچار افسردگی می‌شوند. زیرا سخت‌ترین نوع دیابت همان نوع اول است.

دیابت

دیابت

راهکارهایی برای جلوگیری از مشکلات روحی

اگر مبتلا به بیماری مرض قند هستید و از روند درمان خسته شده‌اید، بهتر است هرچه زودتر به فکر افزایش روحیه و تغییر سبک زندگی‌تان باشید تا از ابتلا به افسردگی جلوگیری کنید. در این راستا به نکات زیر توجه کنید:

  1. رژیم غذایی مخصوص بیماران مبتلا به دیابت را با دقت رعایت کنید. زمان و حجم غذای مصرفی خود را همیشه ثابت نگه دارید.
  2. ورزش منظم را فراموش نکنید. کنترل وزن در مبتلایان به این بیماری بسیار مهم است.
  3. مصرف به موقع داروهایتان را به یاد داشته باشید.
  4. چک کردن روزانه‌ی میزان قند خونتان را فراموش نکنید.
  5. تغییر سبک زندگی

انتخاب زندگی سالم موضوعی است که تمام افراد سالم هم باید به آن توجه کنند پس به خود استرس و فشار وارد نکنید و نگاه مثبت داشته باشید. با این روش‌ها به مرور تغییرات منفی در خلق و خو را فراموش کنید و به یک زندگی مثبت روی آورید. مطمئن باشید روند درمانتان آسان‌تر خواهد شد.

پیشگیری از تأثیر دیابت بر چشم‌ها
آیا دیابت منجر به افسردگی می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ