فواید ویتامین ها در ورزش

بررسی فواید ویتامین ها در ورزش

بررسی فواید ویتامین ها در ورزش:

در رابطه با فواید ویتامین ها در ورزش باید بگوییم که بی تردید یکی از مهمترین موضوعات در بین ورزشکاران استفاده کردن از ویتامین ها و مکمل های ورزشی می باشد. به سادگی یک ورزشکار می تواند با استفاده از گروه کامل ویتامین ها قدرت و توان عضلات خود را در هنگام ورزش افزایش دهد. توجه داشته باشید که ویتامین ها می توانند در شکل های مختلف در دسترس ورزشکاران قرار بگیرند، امروزه ویتامین ها را کمپانی های داروسازی به شکل قرص ها، کپسول ها، شربت ها و آمپول ها می سازند. البته تمامی ویتامین ها را می توان از مواد غذایی نیز جذب کرد. برای دستیابی به ویتامین های مختلف از طریق مواد طبیعی و غذایی باید توجه داشته باشید که حتماً از تمامی گروه‌ های غذایی استفاده کنید.

ویتامین ها را می توان از سبزیجات سبز، سبزیجات رنگارنگ، مواد غذایی مانند گوشت، تخم مرغ، برنج، غلات، حبوبات و انواع آجیل‌ها کسب کرد. مطمئناً ورزشکاران نمی‌ توانند به میزان کامل از این مواد غذایی استفاده کنند بنابراین استفاده از مکمل های ویتامینی در بین ورزشکاران بسیار شایع می باشد. در ادامه می خواهیم برخی از ویتامین‌ ها و فواید آنها را در ورزش را نام ببریم.

فواید ویتامین ها در ورزش

فواید ویتامین ها در ورزش

فواید ویتامین ها در ورزش – ویتامین های مهم در بدنسازی:

بی تردید اگر ویتامین ها نباشند رشد ماهیچه و تولید انرژی در ورزشکار به زحمت صورت می گیرد، بنابراین توده عضلانی افراد ورزشکار کم کم شروع به تحلیل رفتن خواهد کرد. البته تراکم استخوان های ورزشکاران نیز رفته رفته رو به زوال خواهد گرایید. در نظر داشته باشید به دلیل اینکه ورزشکاران تمرینات سنگینی دارند اگر کمبود ویتامین در بدن آنها وجود داشته باشد تمامی سیستم بدن به ضعف دچار خواهد شد. ورزشکاران باید توجه داشته باشند که تنها مواد غذایی کربوهیدرات دار، پروتئین دار و چربی دار نیستند که می‌ توانند بدن یک ورزشکار را بسازند و مواد ضروری بدن مانند ویتامین ها نیز از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار هستند.

فواید ویتامین ها در ورزش

فواید ویتامین ها در ورزش – ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی:

ویتامین هایی که محلول در آب می باشند در واقع اگر مقدار اضافی از آنها در بدن وجود داشته باشد از طریق ادرار دفع خواهد شد، این ویتامین ها عبارت است از:

ویتامینه c

ویتامین ب ۱

ویتامین ب ۲

ویتامین ب ۳

ویتامین ب ۶

ویتامین ب ۱۲

ویتامین بیوتین.

ویتامین های محلول در چربی ویتامین هایی هستند که اگر مقدار اضافی آنها در بدن وجود داشته باشد به هیچ عنوان از بدن خارج نمی شوند و در بافت چربی بدن ذخیره می شوند. این ویتامین ها در زمره ویتامین های خطرناک قرار دارند زیرا اگر میزان اضافی آنها در بدن وجود داشته باشد باعث مسمومیت خواهد شد، بنابراین در مصرف آنها باید دقت کرد. ویتامین های محلول در چربی عبارت است از:

ویتامین d

ویتامین e

ویتامین a

ویتامین k.

فواید ویتامین ها در ورزش – ویتامین c:

این ویتامین برای ورزشکاران بسیار کلیدی می باشد زیرا می تواند روند رشد را بهبود بخشد و همچنین از ماهیچه ها و استخوان ها نگهداری کند. البته به استثنای این موارد ویتامین c می تواند در کاهش استرس، جذب آهن، کمک به اکسیژن رسانی و غیره نیز موثر باشد.

فواید ویتامین ها در ورزش – ویتامین ب ۱:

مطمئناً ورزشکاران برای رشد و متابولیسم پروتئین یا همان سوخت و ساز پروتئین به ویتامین ب ۱ نیاز مبرم دارند. همچنین این ویتامین می‌ تواند انتقال اکسیژن ضروری را در بدن تسریع کند، این فرایند در ورزش های هوازی بسیار کارآمد می باشد.

فواید ویتامین ها در ورزش – ویتامین ب ۲

ورزشکاران می توانند از این ویتامین در خصوص تولید انرژی استفاده کنند، البته این ویتامین قدری در متابولیسم پروتئین نیز نقش دارد.

فواید ویتامین ها در ورزش – ویتامین ب ۳

.

این ویتامین دارای نقش اساسی در حدود ۶۰ فرایند متابولیکی که تمامی آنها در تولید انرژی دخالت دارند را بر عهده دارد. بدنسازان به دلیل اینکه این ویتامین سوخت حرکتی را می تواند برای آنها تولید کند به این ویتامین نیاز دارند.

فواید ویتامین ها در ورزش – ویتامین ب ۶

این ویتامین در موارد زیر به صورت فعال شرکت می کند:

متابولیسم در پروتئین

بهینه سازی کربوهیدرات ها

فرایند رشد.

این ویتامین به شکل مستقیم می تواند در جذب پروتئین دخالت کند و تنها ویتامینی است که قادر است این فرایند را انجام دهد.

بررسی تاثیر ویتامین در سیستم ایمنی
بررسی فواید تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ