دیابت

پیشگیری از تأثیر دیابت بر چشم‌ها

تأثیر دیابت بر چشم

همان طور که می‌دانید در بیماری دیابت بدن توانایی تولید انسولین را برای جذب گلوکز موجود در خون از دست می‌دهد بنابراین میزان قند در بدن بالا می‌رود و این بیماری ظهور می‌کند. این بیماری قابل پیشگیری و کنترل است اما در صورتی که بدون درمان رها شود می‌تواند عوارض غیر قابل جبرانی بر اندام‌های بدن از جمله چشم‌ها بگذارد. در ادامه به صورت کلی به تأثیر این بیماری بر چشم‌ها می‌پردازیم.

دیابت می‌تواند به دنبال ایجاد ورم در مویرگ‌های موجود در سراسر بدن از جمله در چشم‌ها، مشکلات شدیدی در بینایی مثل از دست دادن بینایی یک یا هر دو چشم را به وجود آورد؛ بنابراین توصیه می‌شود این بیماران مرتباً به چشم پزشک مراجعه کنند تا از مشکلات احتمالی بتوان جلوگیری کرد.

دیابت

دیابت

عوارض دیابت در چشم‌ها

در حقیقت وظیفه‌ی اکسیژن رسانی و تأمین مواد مغذی در شبکیه چشم بر عهده‌ی مویرگ‌های خونی موجود در چشم است. اما افزایش سطح قند خون بر اثر بیماری دیابت باعث از بین رفتن این مویرگ‌های بسیار کوچک می‌شود. در نتیجه در بسیاری از مواقع موجب از دست دادن بینایی می‌گردد. این مشکل شایع در بیماران مبتلا به مرض قند به رتینوپاتی مشهور است. اما پایان بیماری دیابت همیشه مساوی با نابینایی نیست. در واقع مشکلات چشمی در این بیماران در طول زمان اتفاق می‌افتد و با رعایت نکاتی می‌توان از آنها جلوگیری کرد. درصد ابتلا به این مشکلات به طور ویژه‌ای به سن، سوابق ژنتیکی و میزان قند خون و فشار خون بستگی دارد.

علاوه بر خونریزی و پاره شدن مویرگ‌های چشمی، دیابت سبب ایجاد ورم در شبکیه بر اثر تجمع مایعات، پروتئین و چربی در چشم نیز می‌شود؛ بنابراین مشکلات چشمی در این بیماران جدی بوده و می‌تواند با مشکلات کلیوی و اعصاب نیز همراه شود. همچنین وجود آب مروارید و آب سیاه نیز در این بیماران تأیید می‌شود که در بسیاری از موارد منجر به کاهش دید می‌گردد. لازم به ذکر است که اکثر این مشکلات مدت‌ها بدون علامت بوده و در نهایت در حالت خیلی حاد علائم خود را نشان می‌دهند بنابراین بهتر است این بیماران دائماً تحت نظر چشم پزشک باشند.

راه‌های پیشگیری از بروز عوارض دیابت در چشم

همان گونه که اشاره شد در صورت بی اهمیتی و عدم پیشگیری و درمان زود هنگام بیماری‌های چشمی در بیماران مبتلا به دیابت، این عوارض می‌تواند منجر به کم بینایی و حتی در مواردی منجر به نابینایی فرد مبتلا شود.

برای پیشگیری از این عوارض تنها راهی که وجود دارد کنترل دقیق میزان قند خون و سایر بیماری‌های تشدید کننده مثل فشار خون و چربی خون در فرد مبتلا است.

پس از انجام کنترل‌ها و معاینات پزشکی تنها مواردی که باقی می‌ماند رعایت یک رژیم غذایی اصولی مخصوص بیماران مبتلا به مرض قند، انجام منظم ورزش و ترک دخانیات از جمله سیگار می‌باشد. سیگار از مواردی است که با تأثیر روی میزان خون رسانی و انسداد رگ‌ها به تشدید علائم دیابت بسیار کمک می‌کند.

درمان مشکلات چشمی در بیماران دیابتی

قبل از هر چیز ابتدا باید نوع عارضه مشخص شود سپس بر اساس آن روش درمانی مشخص می‌شود. برای درمان عارضه‌های چشمی در بیماران مبتلا به مرض قند از لیزر درمانی تا جراحی می‌توان بهره برد. به طور مثال برای برداشتن آب مروارید از روش جراحی برای بهبود میزان دید استفاده می‌شود.

در صورت وجود خونریزی و پارگی در شبکیه از روش‌های لیزر درمانی، تزریق داخل چشمی استفاده می‌شود. در موارد خفیف هم داروهای مهار کننده رشد عروق تجویز می‌شود. در صورتی که شبکیه آسیب دیده است، شبکیه کاملاً جدا شده است و خونریزی‌های مقاوم به لیزر درمانی و دارو درمانی وجود دارد پزشکان از روش جراحی استفاده می‌کنند.

دیابت

دیابت

به طور مثال درمان آب سیاه و افزایش فشار چشم با تجویز قطره‌های چشمی انجام می‌شود. اما در صورتی که عارضه شدید و مقاوم باشد چشم پزشک به سراغ جراحی جهت کنترل فشار چشم می‌رود.

اما همچنان توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به مرض قند به صورت منظم با مراجعه به چشم پزشک وضعیت سلامت چشم خود را بررسی کنند و در صورت وجود هر گونه عارضه‌ای درمان را هر چه زودتر آغاز نمایند. زمان در درمان این بیماران بسیار مهم است و می‌تواند میزان و شدت عوارض را تغییر دهد.

در این مقاله سعی شده است به طور کامل به تأثیر دیابت بر چشم‌ها، راهکارهایی برای پیشگیری از این عوارض و مختصری درباره‌ی راه‌های درمانی آنها پرداخته شود. امید است با خواندن این مطلب بر آگاهی شما افزوده شود.

.

.

پیشگیری از تأثیر دیابت بر کلیه‌ها
تأثیر دیابت بر اعصاب و روان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ