دوران قاعدگی

راهکارهایی برای کاهش درد و ایجاد آرامش در دوران قاعدگی

راهکارهایی برای کاهش درد و ایجاد آرامش در دوران قاعدگی خانم‌ها

دوران قاعدگی از جمله تجربه‌های دردناکی است که هر ماه تکرار می‌شود. تغییرات خلق و خو، احساس درد در سینه‌ها، درد در ناحیه‌ی زیر شکم و کمر، گرفتگی عضلات در ناحیه ران‌ها و کمر، سردرد و غیره، از علائمی است که خانم‌ها ماهانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. شاید تحمل این همه درد برای بسیاری از افراد همچون آقایان حیرت انگیز باشد اما این اتفاقی است که ماهانه تکرار می‌شود. گاهی آنقدر این علائم شدید است که زندگی روزانه‌ی شخص را تحت تأثیر قرار داده و آن را مختل می‌کند. اگر شما هم هر ماه دچار تغییرات خلقی و فیزیکی در بدنتان می‌شوید، با ما همراه شوید تا با راهکارهایی برای کاهش درد و ایجاد آرامش در دوران قاعدگی آشنا شویم.

"<yoastmark

قاعدگی خانم‌ها

اکثر خانم‌ها از یک هفته یا ده روز مانده به شروع دوران قاعدگی، دچار تغییرات خلق و خو و گاهی درد در نقاط مختلف بدنشان می‌شوند. احساس نفخ، بی حوصلگی و بی حالی و گاهی پرخاشگری از جمله علائمی است که برخی در این دوران تجربه می‌کنند. شدت این علائم می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. در بسیاری از افراد این دوران بسیار کوتاه است و بدون درد سپری می‌شود، اما در برخی دیگر طولانی، همراه با درد می‌گذرد. درد و خونریزی زیاد در این افراد، منجر به اختلال در زندگی می‌شود و مجبور می‌شوند ساعات زیادی را به استراحت بپردازند.

راهکارهایی برای کاهش درد دوران قاعدگی

قبل از هر چیز اگر درد زیادی دارید، خوردن مسکن را به تعویق نیندازید. درد کشیدن می‌تواند میزان ضعف و بی حالی شما را افزایش دهد. اما یادتان باشد از خوردن قرص‌هایی نظیر آسپرین در دوران قاعدگی اجتناب کنید. رژیم غذایی‌تان را بازنگری کنید. با شروع دوران قاعدگی، مصرف غذاهای پر شکر، کیک، نان و پاستا را کاهش دهید. این مواد خوراکی میزان درد را در این دوران تشدید می‌کند.

یکی دیگر از مواد غذایی که باید حذف شود نمک است. سدیم موجود در نمک منجر به ایجاد نفخ و تورم در بدنتان می‌شود و میزان درد را افزایش می‌دهد. به دنبال غذاهای ناسالم، فست فود، تنقلاتی چون چیپس و پفک نروید و به جای آن‌ها از سبزیجات تازه در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.

.

"<yoastmark

مصرف قهوه و چای را در دوران قاعدگی به حداقل برسانید. درست است با نوشیدن یک فنجان نوشیدنی گرم درد و نفخ شکمتان کاهش می‌یابد اما مصرف زیاد کافئین سبب افزایش درد می‌شود. پس به یاد داشته باشید در مصرف آن‌ها زیاده روی نکنید و بجای آن دمنوش بنوشید. همچنین نوشیدنی‌های سرد یا بستنی هم می‌تواند به انقباض عضلات کمک کرده و دردتان را افزایش دهد.

دوران قاعدگی

ورزش و فعالیت فیزیکی حالتان را بهتر می‌کند، اما از انجام ورزش‌های سنگین در دوران قاعدگی پرهیز کنید. فعالیت فیزیکی شدید میزان خونریزی را افزایش می‌دهد و ممکن است ضعف و بی حالی شما را تشدید کند. همان قدر که بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش کردن درد و خونریزی در دوران قاعدگی را افزایش می‌دهد، استراحت بیش از حد هم می‌تواند مضر باشد؛ بنابراین بلند شوید و حرکت کنید. پریودی یک بیماری نیست، پس سعی کنید برای کاهش علائم آن و آرامش خودتان تلاش کنید.

.

"<yoastmark

مصرف کلسیم مانند شیر، ماست و غیره میزان نفخ و در نتیجه درد را در ناحیه شکمتان افزایش می‌دهد. البته برخی از افراد ممکن است این تأثیر را تجربه کنند، بنابراین تغییرات درد در بدنتان را پس از مصرف این مواد تحت نظر بگیرید. و اگر درد داشتید مصرفشان را قطع کنید.

طبق یک باور قدیمی توصیه می‌شود که در دوران قاعدگی استحمام نکنید، اما حفظ بهداشت در این دوران بسیار مهم است و از احتمال بروز عفونت می‌کاهد. تعویض به موقع پد یا تامپون را فراموش نکنید. مصرف طولانی مدت از یک پد یا تامپون برای سلامتی ناحیه تناسلی‌تان بسیار مضر است.

استرس و کم خوابی باعث افزایش سطح هورمونی به نام کورتیزول می‌شود. داشتن استرس یکی از مواردی است که می‌تواند میزان کج خلقی و درد شما را افزایش دهد، بنابراین به اندازه‌ی کافی بخوابید و از استرس دور بمانید.

.

"<yoastmark

رابطه جنسی را به روزهای بعد از اتمام این دوران موکول کنید. این کار می‌تواند میزان خونریزی و احتمال ایجاد عفونت‌های واژینال را در شما افزایش دهد. هرچند نباید در این دوران رابطه‌ی جنسی داشته باشید. اما مردان باید بدانند تنها با توجه کافی به شما و در آغوش گرفتنان می‌توانند حالتان را بهتر کنند.

امیدواریم با رعایت نکات گفته شده در این مقاله، این دوران را به راحتی سپری کنید.

معرفی سندرم پیش از قاعدگی
یائسگی خانم‌ها (Menopause)چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ