سندرم پیش از قاعدگی

معرفی سندرم پیش از قاعدگی

معرفی سندرم پیش از قاعدگی

"<yoastmark

سندرم پیش از قاعدگی یک بیماری شایع است که بسیاری از خانم‌ها در سیکل قاعدگی خود تجربه می‌کنند. همان طور که می‌دانید سیکل قاعدگی به طور معمول ۲۸ روز است اما در بسیاری از افراد بین ۲۳ تا ۳۵ روز هم طول می‌کشد. ممکن است خانم‌ها در طول سیکل قاعدگی خود و قبل از آغاز دوران پریود، چند روزی را دچار تغییر در خلق و خو شوند. این تغییرات همان سندرم پیش از قاعدگی است که بسیاری درباره‌ی آن نمی‌دانند. در ادامه به بررسی این سندروم، علائم شایع آن و تسکین این عوارض می‌پردازیم.

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

شمار بسیاری از بانوان در دوران باروری خود، سندرم پیش از قاعدگی یا   PMS را تجربه می‌کنند. این تعداد چیزی بیش از ۹۰ درصد زنان را در برمی‌گیرد. اما بسیاری از ما حتی نام این سندروم را نشنیده‌ایم و هر ماه بدون آنکه دلیل آن را بدانیم دچار پرخاشگری و تغییرات خلق و خو می‌شویم. این نکته را فراموش نکنید که افزایش آگاهی درباره‌ی بدنمان می‌توانیم زندگی شادتری داشته باشیم.

اطلاعات کلی

سندرم پیش از قاعدگی معمولاً ۵ تا ۱۱ روز قبل از پریودی آغاز می‌شود و در اکثر مواقع با شروع قاعدگی ناپدید می‌شود. این سندروم بر سلامت جسمی، احساسات و رفتار یک زن تأثیر می‌گذارد و ممکن است. برخی از بخش‌های زندگی فرد را مختل کند. علت این پدیده هنوز شناخته شده نیست اما با افزایش دانش خود درباره‌ی علائم آن می‌توان روزهای بهتری داشت. بسیاری از خانم‌ها بدون مشکل این دوران را سپری می‌کنند اما برای برخی زندگی در این روزها غیر قابل تحمل می‌شود.

تنها در ۳ تا ۸ درصد از موارد حالت بسیار شدیدی از این سندروم را تجربه می‌کنند که به عنوان یک اختلال روانپزشکی از آن یاد می‌شود. این اختلال سندروم ناخوشی پیش از قاعدگی یا PMDD نامیده می‌شود. در این موارد حتماً باید به پزشک مراجعه نمود و تحت درمان قرار گرفت.

"<yoastmark

علائم سندروم پیش از قاعدگی

چیزی حدود ۹۰ درصد خانم ها این علائم را در سندرم پیش از قاعدگی  تجربه می کنند و تنها حدود ۲۰ درصد از این علائم شکایت می کند و زندگی شان مختل می شود. این علائم شامل نفخ شکم، درد شکم، درد پستان، آکنه، ولع مصرف مواد غذایی، به ویژه شیرینی جات، یبوست،  اسهال، سردرد، حساسیت به نور یا صدا، خستگی، ضعف، بی حالی، تحریک پذیری،سرگیجه، گر گرفتگی، تغییر در الگوی خواب، اضطراب، افسردگی، غمگینی و احساساتی شدن می شود.

علت بروز سندرم پیش از قاعدگی

هرچند دلیل اصلی بروز این سندروم هنوز مشخص نیست، اما بسیاری از محققان بر این باورند که با تغییر سطح هورمون‌های جنسی و سروتونین در ابتدای چرخه قاعدگی این اتفاق می‌افتد. افزایش سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در زمان‌های خاصی از ماه می‌تواند سبب تغییرات خلق و خو شود. سروتونین هم یک ماده شیمیایی در مغز است که بر احساسات و خلق و خوی فرد تأثیر می‌گذارد. اگر دارای سابقه افسردگی یا اختلالات خلقی مانند افسردگی پس از زایمان یا اختلال دو قطبی یا سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

راهکارهایی برای کاهش عوارض ناشی از سندرم پیش از قاعدگی

هرچند عوارض این سندرم قابل پیشگیری نیست اما می‌توانید آن را کاهش دهید. مایعات فراوان برای تسکین نفخ شکم را فراموش نکنید. و از یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، اسید فولیک، ویتامین D ، ویتامین B6، کلسیم و منیزیم برای کاهش گرفتگی عضلات و تغییرات خلقی پیروی کنید. به اندازه‌ی کافی بخوابید و ورزش کنید. برای تسکین درد خود از مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کنید. یوگا، ماساژ و پیاده روی را فراموش نکنید.

"<yoastmark

پیشنهاد طب سنتی برای کاهش عوارض ناشی از سندروم پیش از قاعدگی

مصرف یک لیوان چای دارچین، عرق رازیانه و بومادران، دمنوش بابونه، تمشک، زنجبیل، گل‌گاوزبان و دمنوش ترکیبات زیره و انیسون که دارای اثرات ضد اسپاسم و ضد درد می‌باشند. در کاهش علائم این سندرم بسیار مؤثر است. مصرف غذاهایی با طبع سرد مثل ماست، کاهو، لبنیات را کاهش دهید و از خوراکی‌های گرم مثل خرما استفاده کنید. ماساژ زیر ناف با روغن بابونه یا روغن زنجبیل هم در کاهش علائم قاعدگی مؤثر است.

همه چیز درباره‌ی پریود خانم‌ها
راهکارهایی برای کاهش درد و ایجاد آرامش در دوران قاعدگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ