خروپف

راهکارهای خانگی برای رفع خروپف

خروپف چیست؟

خروپف کردن یکی از معضلاتی است که به هنگام خواب سبب آزار اطرافیان می‌شود. از طرفی عوارضی هم برای خود شخص به وجود می‌آورد. اگر صدای آن منجر به بیدار شدن شما می‌شود و تنفس شما را دچار مشکل می‌کند ممکن است مشکل در قلب شما باشد. بیدار شدن‌های متوالی که از شنیدن صدای خودتان نشأت می‌گیرد، می‌تواند خستگی و ضعف و بی حالی را در طول روز برایتان به همراه داشته باشد.

صدای خروپف ممکن است برای اطرافیانتان مثل همسرتان آزار دهنده باشد و این موضوع سبب ایجاد اختلاف میان شما شود. گاهی هم منجر به قطع فرآیند نفس کشیدن می‌شود در این حالت اگر چاق هستید باید از وجود احتمالی یک انسداد که ممکن است در بدنتان اتفاق افتاده باشد، آگاه باشد.

بنابراین بهتر است اگر خروپف کردن بر کیفیت زندگی شما تأثیر گذاشته است حتماً با یک پزشک مشورت کنید.

درمان‌های خانگی برای رفع خروپف

از آنجایی که در بسیاری از موارد مشکل در تنفس موجب خروپف کردن می‌شود، بهتر است تنفس صحیح را یاد بگیرید. مهم‌ترین نکته در تنفس صحیح این است که صدای تنفس خودتان را نشنوید. نکته‌ی دیگر این است که تنفس شکمی یا با قفسه‌ی سینه نداشته باشید. بدین معنی که هنگام تنفس شکمتان بالا و پایین نرود. در نهایت هم به این نکته توجه کنید که باید با دهان بسته و تنها از طریق بینی تنفس کنید. گاهی نیاز است برای چند ثانیه نفستان را حبس کنید. برای این کار بینی خود را بگیرید. این کار را چندین بار تکرار کنید به نحوی که حس می‌کنید سلول‌های بدنتان در حال تنفس هستند. این روش علاوه بر رفع خروپف می‌تواند میزان استرس را نیز در شما کم کند.

یکی دیگر از دلایل خروپف که به آن اشاره شد چاقی است؛ بنابراین وزن خود را کنترل کنید. چربی‌های اضافه در بدن به هنگام خواب می‌تواند بر راه تنفس شما فشار وارد کند و منجر به این پدیده شود.

خروپف

خروپف

اگر موارد قبلی مشکل شما نیست، نحوه‌ی خوابیدن­تان را چک کنید. سعی کنید همیشه به یک سمت بخوابید. گاهی زبانتان می‌تواند راه گلو را ببندد و منجر به خروپف شود. با چرخیدن به یک سمت می‌توانید راه تنفس خود را باز کنید. برای رفع این مشکل می‌توانید از یک بالش بلندتر هم استفاده کنید. این کار هم مجرای تنفس را باز خواهد کرد.

به منظور کاهش این مشکل، وسایل کمکی از جمله دیلاتور یا چسب بینی ساخته شده‌اند که می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. این وسایل به تسهیل روند تنفس شما کمک خواهد کرد.

مشکلات تنفسی ناشی از مصرف دخانیات بر کسی پوشیده نیست بنابراین بهتر است از این مواد دوری کنید تا خواب آسوده‌ای داشته باشید.

از دستگاه بخور در محل خوابتان استفاده کنید. جریان هوای خشک می‌تواند میزان این مشکل را در شما تشدید کند.

سینوزیت هم از بیماری‌هایی است که می‌تواند خروپف ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است به دنبال درمان آن باشید. در طب سوزنی استفاده از سوزن درمانی برای حل این مشکل بسیار توصیه شده است. می‌توانید از این روش هم برای کاهش التهاب در مجاری تنفسی و کاهش این مشکل استفاده کنید.

برای رفع خروپف چه چیزی بخوریم؟

برخی خوراکی‌ها هم می‌توانند منجر به تشدید یا بهبود شدت خروپف شوند. به طور مثال از خوردن مواد غذایی حساسیت زا مثل فلفل و هر چیزی که می‌تواند بر راه تنفسی شما تأثیر بگذارد اجتناب کنید.

به جای آن می‌توانید از نعناع استفاده کنید. این ماده‌ی خوراکی می‌تواند سبب باز شدن مجاری تنفسی شود. حتماً این موضوع را موقع خوردن عرق نعناع یا آدامس نعنایی حس کرده‌اید. می‌توانید نعناع را به صورت دمنوش یا عرق نعناع استفاده کنید. حال که صحبت از دمنوش به میان آمد بهتر است بدانید چای هم از نوشیدنی‌هایی است که مصرف آن برای کاهش خروپف مفید است. از نظر طب سنتی دمنوش برگ‌های گزنه هم می‌تواند برای این منظور بسیار مفید باشد.

خروپف

خروپف

مواد غذایی دیگری چون شیر سویا می‌تواند برای بهبود این وضعیت مفید باشد. لبنیات می‌تواند میزان مخاط را در راه‌های تنفسی افزایش دهد. پس بهتر است از شیر سویا برای تأمین پروتئین بدنتان استفاده کنید و در عوض خواب راحتی داشته باشید.

معمولاً التهاب موجود در مجاری تنفسی منجر به خروپف می‌شود. بهتر است از مواد غذایی که التهاب را کاهش می‌دهند مثل عسل استفاده کنید. پیاز، انواع ماهی‌ها و ادویه زردچوبه نیز دارای چنین خاصیتی هستند.

در این مقاله سعی شده به طور مختصر به راهکارهای خانگی برای رفع خروپف اشاره شود. امید است با استفاده از این نکات بتوانید این مشکل را حل کنید و خواب آسوده‌ای داشته باشید.

همه چیز درباره‌ی رژیم روزه داری
راهکارهای پزشکی برای رفع خروپف چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ