خروپوف

راهکارهای پزشکی برای رفع خروپف چیست؟

درمان خروپف (sleep apnea) در طب جدید

به دنبال پیشرفت علم و تکنولوژی تلاش برای درمان بسیاری از مشکلات مثل خروپف کردن افزایش یافته است. گاهی دلایل این مشکل کاملاً پزشکی بوده و با رعایت تمامی نکات توصیه شده اعم از تغییر وضعیت خوابیدن، کاهش وزن، قطع مصرف دخانیات و الکل، پرهیز از مصرف غذاهای حساسیت زا و التهاب آور و در عوض استفاده از دمنوش­هایی نظیر دمنوش نعناع و چای، چیزی عوض نمی‌شود. در حقیقت دلیل اصلی خروپف کردن باید با درمان‌های پزشکی نظیر جراحی حل شود. در ادامه به بررسی چند راهکار برای درمان این مشکل در طب جدید می‌پردازیم.

خروپوف

خروپوف

درمان‌های پزشکی برای رفع خروپف

بهتر است قبل از هر اقدامی برای رفع مشکل خروپف به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. معمولاً در بسیاری از موارد وجود مشکل در سینوزیت، انحراف بینی یا وجود پولیپ در بینی، سبب بروز این پدیده‌ به هنگام خواب می‌شود و مشکلات زیادی را برای خود فرد و اطرافیان به وجود میاورد. در اکثر مواقع با جراحی این مشکلات به سادگی حل می‌شود. ولی از آنجایی که در بسیاری از افراد ترس از جراحی وجود دارد به سراغ راه‌حل‌های دیگری می‌روند.

  1. انحراف بینی مشکلی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند و در نتیجه به هنگام خواب مجرای تنفسی آن‌ها تنگ می‌شود و نمی‌توانند به راحتی نفس بکشند بنابراین از راه دهان تنفس می‌کنند و این موضوع منجر به ایجاد خروپف در آن‌ها می‌شود. مشکل انحراف بینی را به راحتی می‌توان با یک عمل جراحی ساده حل کرد.
  2. این موضوع را حتماً بسیار شنیده‌اید که وجود لوزه‌های بزرگ موجب می‌شود راه تنفس بسته شود و مشکل خروپف به وجود آید. معمولاً این مشکل در کودکان بسیار شایع است. این مشکل هم تنها با یک عمل ساده و با استفاده از لیزر حل می‌شود. در این مورد پزشک متخصص با برداشتن یک یا هر دوی لوزه‌ها به باز شدن راه تنفسی کمک می‌کند.

.

  1. روش جراحی دیگری که گاهی برای رفع مشکل خروپف کردن انجام می‌شود، حذف زبان کوچک و بخش‌هایی از سقف دهان در انتهای حلق است که به منظور افزایش فضای خالی برای بهبود فرآیند تنفس انجام می‌شود.
  2. روش سوزاندن با استفاده از لیزر هم روش درمانی دیگری است که پزشکان متخصص گوش، حلق و بینی از آن بهره می‌گیرند. در این روش هم مثل روش‌های قبلی بخش‌هایی از بافت انتهای حلق برداشته می‌شود با این تفاوت که در این روش این بخش‌ها با استفاده از لیزر مخصوصی سوزانده می‌شود.
  3. بخش انتهایی سقف دهان شما که به کام نرم شهرت دارد، گاهی به دلیل نرم بودن بیش از حد می‌تواند منجر به خروپف به هنگام خواب شود. درمان‌هایی به منظور سخت کردن این بخش نرم وجود دارد. در یک روش از امواج رادیویی استفاده می‌شود. در روش دیگری از ایمپلنت بدین منظور استفاده می‌گردد.

معرفی وسایل کمکی برای درمان خروپف

علاوه بر روش‌های جراحی روش‌های دیگری هم در طب جدید طراحی شده است که در آن با استفاده از یک وسیله‌ی خارجی می‌توان میزان خروپف را بدون جراحی کاهش داد و در بسیاری از موارد آن را قطع کرد. از این دسته می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. اگر دلیل خروپف کردن شما زبانتان باشد، معمولاً از وسیله‌ای استفاده می‌شود که از حرکت زبانتان به سمت حلق و بسته شدن مجرای تنفس توسط زبان به هنگام خواب جلوگیری می‌کند. این وسیله را باید قبل از خواب درون دهان و روی زبانتان قرار دهید.
  1. خروپوف

    خروپوف

    اگر دلیل خروپف کردن شما بسته شدن یا تنگ بودن مجرای بینی‌تان باشد، وسیله‌ی دیگری استفاده می‌شود که قبل از خواب داخل بینی قرار می‌گیرد. این وسیله مجاری تنفسی در فضای داخل بینی شما را باز می‌کند و در نتیجه تنفس آسان‌تر می‌شود.

  2. اگر عادت دارید از راه دهان تنفس کنید باید بگوییم این می‌تواند مهم‌ترین دلیل خروپف کردن شما باشد. بدین منظور وسیله‌ای طراحی شده است که به آن چانه بند می‌گویند. شما باید قبل از خواب آن را ببندید تا از باز شدن دهانتان به هنگام خواب جلوگیری کند و شما مجبور به تنفس از راه بینی شوید. با این روش از شر این مشکل خلاص خواهید شد.
  3. وسیله‌ی دیگری با عنوان ماسک ضد خروپف هم در داروخانه‌ها عرضه می‌شود که می‌تواند با ایجاد فشار به بینی مجاری تنفسی شما را بزرگ‌تر کند و به کاهش میزان این مشکل کمک کند.

در این مقاله سعی شده است به صورت مختصر به معرفی راهکارهای پزشکی برای درمان مشکل خروپف پرداخته شود. امیدواریم با افزایش اطلاعات و آگاهی خود در این زمینه بهترین روش را برای درمان این مشکل انتخاب کنید و خواب آسوده‌ای داشته باشید.

راهکارهای خانگی برای رفع خروپف
هر آنچه درباره‌ی مولتی ویتامین‌ها باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ