رژیم روزه داری

همه چیز درباره‌ی رژیم روزه داری

رژیم لاغری چیست؟

رژیم روزه داری هم مانند بسیاری از روش‌های دیگر می‌تواند به افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی در بدن شما کمک کند. اما آیا از نظر پزشکی این روش تأیید شده است؟ این روزها رژیم‌های بسیاری با این ادعا که می‌توانند در زمان کم شما را به وزن مورد نظرتان برسانند به وجود آمده است. این تبلیغات بسیار وسوسه کننده هستند و کسانی که از چاقی عذاب می‌کشند بعضاً گول این تبلیغات را می‌خورند و سلامتی خود را به خطر می‌اندازند. در هر حال هنوز هم رژیم‌های استانداردی وجود دارد که با کاهش کالری مصرفی یا حذف تعدادی از گروه‌های غذایی منجر به کاهش وزن سریع در انسان می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید با رژیم روزه داری، فواید، معایب و تأثیر آن بر بدن آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

رژیم روزه داری

رژیم روزه‌داری یا فستینگ چیست؟

این رژیم  روشی است برای لاغری و کاهش وزن که در آن فرد به صورت مرتب در ساعاتی از روز روزه می‌گیرد و در ساعاتی دیگر غذا می‌خورد. به دنبال این کار سوخت و ساز بدن افزایش و چربی سوزی آغاز می‌شود.

در واقع پیروی از این رژیم به عقاید مذهبی و سنتی بر می‌گردد. در بسیاری از ادیان خوردن برخی مواد غذایی ممنوع و برخی دیگر آزاد است. به عبارتی از گذشته‌های دور تا به امروز رعایت الگویی در غذا خوردن مرسوم بوده است که به “رژیم غذایی” شهرت دارد. یکی از مرسوم‌ترین روش‌ها برای رعایت رژیم روزه داری نخوردن غذا و آب در ساعاتی از روز در طول یک هفته یا یک ماه می‌باشد.

در یک روش در روزهای مشخصی از هفته مثلاً یک روز در میان روزه می‌گیرید و تنها یک وعده غذا می‌خورید و در بقیه‌ی روزها خوردن غذا آزاد است.

در روش دیگر تنها دو روز از هفته روزه می‌گیرید و تنها یک وعده غذا مصرف می‌کنید و در بقیه‌ی روزها ممنوعیتی وجود ندارد.

رژیم روزه داری

در روش بعدی که همان روزه داری مسلمانان است. تنها در ساعاتی از روز مجاز به خوردن غذا هستید و هر روز این کار تکرار می‌شود.

تنها نکته‌ای که در این روش‌ها باید به خاطر داشته باشید این است که در روزهایی که این رژیم  را دنبال نمی‌کنید از پرخوری دوری کنید. مطالعات نشان می‌دهد که روزه داری سبب کنترل و کاهش چربی، کلسترول، قند و فشار خون می‌شود.

آیا رژیم روزه داری منجر به کاهش وزن و لاغری می‌شود؟

این رژیم  در دسته‌ی رژیم‌های کم کالری قرار می‌گیرد بنابراین می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. در حقیقت با توجه به اینکه بدن در روزه داری از یک الگوی تکراری تبعیت می‌کند بنابراین پس از گذشت مدتی شروع به تغییر می‌کند و وزن و سایز بدن به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد.

در واقع این رژیم به بدن شوک وارد می‌کند و از مقاومت در برابر کاهش وزن جلوگیری می‌کند. به دنبال کاهش کالری مصرفی، میزان سوخت و ساز بدن بهبود می‌یابد و چربی سوزی آغاز می‌شود.

از جمله موارد دیگری که به دنبال انجام روزه داری اتفاق می‌افتد، کنترل و کاهش اشتها است. این موردی است که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند؛ بنابراین اگر به خوردن تنقلات یا پرخوری عادت دارید و به دنبال این عادت چاق شده‌اید، رژیم روزه داری می‌تواند به شما کمک کند.

شاید شما هم از کسانی باشید که روزه داری را تجربه کرده‌اید، همان طور که می‌دانید تبعیت از این رژیم در روزهای اول ضعف جسمانی به همراه خواهد داشت اما پس از آنکه بدنتان به این رژیم عادت کرد میزان شادابی و انرژی شما افزایش می‌یابد. به دنبال این رژیم عملیات سم زدایی هم در بدن اتفاق می‌افتد.

رژیم روزه داری

رعایت رژیم روزه داری برای افرادی که دارو مصرف می‌کنند یا دارای بیماری خاصی هستند می‌تواند خطرناک باشد. البته این رژیم از معدود رژیم‌هایی است که عوارض جانبی به دنبال ندارد زیرا روند کاهش وزن بسیار آرام می‌باشد. در واقع با پیروی از رژیم‌های لاغری طاقت فرسا و محدودیت‌های شدید غذایی می‌توانید آسیب‌های بسیاری به بدن خود وارد کنید که جبران آن بسیار سخت‌تر است.

البته کسانی که از رژیم روزه داری پیروی می‌کنند گاه ممکن است دچار ضعف جسمانی بسیار شدیدی شوند که بهتر است رژیم را ترک کنند تا دچار عوارض احتمالی نشوند.

عوارض رژیم روزه داری

هر تغییر ناگهانی در بدن می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. رژیم روزه داری هم می‌تواند عوارضی چون احساس گرسنگی شدید، افزایش قند، ضعف و بی حالی، سردرد و سرگیجه، یبوست، احساس سوزش در معده، را به دنبال داشته باشد که اکثر آنها به دنبال کمبود آب به وجود می‌آید.

کسانی که از رژیم روزه داری شدیداً منع می‌شوند خانم‌های باردار، خانم‌های شیرده و کسانی هستند که دارای بیماری می‌باشند و دارو مصرف می‌کنند.

امیدواریم پس از آشنایی کامل با رژیم روزه داری بهترین راه را برای کاهش وزن انتخاب کنید.

 

معروف‌ترین رژیم‌های غذایی کاهش وزن در جهان
راهکارهای خانگی برای رفع خروپف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ