میگرن و سردرد

راهکارهای کنترل میگرن و سردرد

میگرن و سردرد چیست؟

همان طور که می‌دانید میگرن و سردرد علائم آشکاری دارد. میگرن معمولاً با سردردهای شدید به همراه تهوع، استفراغ و لختی شناخته می‌شود. این سردردها می‌تواند روال طبیعی زندگی فرد را مختل کند به‌طوری که حتی صحبت کردن برای او دشوار شود. میگرن گاهی به دلیل سابقه خانوادگی از کودکی آغاز می‌شود. در بیشتر موارد، مشکلی جدی نیست و به تدریج و بدون درمان بهبود می‌یابد.

"<yoastmark

اگر مکرراً دچار میگرن و سردرد می‌شوید حتماً برای پیدا کردن علت آن به پزشک مراجعه کنید. در اکثر مواقع فرد مبتلا به درمان‌های خانگی میگرن و سردرد روی می‌آورد اما در مواردی که سردرد با علائمی چون استفراغ یا دوبینی همراه باشد، مراجعه به پزشک الزامی است. تشخیص علت میگرن و سردرد معمولاً به سادگی و با انجام تصویربرداری پزشکی ام‌ آر‌آی امکان پذیر است.

راهکارهای کنترل میگرن و سردرد

  1. ساده‌ترین راه برای کنترل میگرن و سردرد، کاهش میزان استرس است. بدین منظور تلاش کنید اولویت‌های خود را در زندگی مشخص کنید. اولویت‌های مورد علاقه‌ی خود را یادداشت کنید. زمان خود را به آنچه برایتان اولویت بیشتری دارد اختصاص دهید. تمرکز خود را روی برنامه‌هایی بگذارید که مورد علاقه‌ی شماست و در لیست اولویت‌هایتان قرار دارد. با همین تمرین ساده می‌توانید میزان استرس را در زندگی خود کم کنید.
  2. زندگی خود را زمان بندی کنید و زمانی را به خودتان اختصاص دهید. سعی کنید به خودتان برسید و برای حال خوب خودتان تلاش کنید. ورزش را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید و سعی کنید در انجام آن منظم باشید.

"<yoastmark

  1. یکی دیگر از راهکارهای کاهش علائم میگرن و سردرد، حرف زدن و ارتباط با دیگران است. ارتباط با دوستان خوب میزان استرس را کم می‌کند. زمانی را به خود و همسرتان اختصاص دهید و با او حرف بزنید یا تفریح کنید. ارتباط گرفتن با دیگران از میزان استرس می‌کاهد.
  2. تلاش کنید اعتماد به نفستان را بالا ببرید. فعال باشید و به دنبال تقویت مهارت‌های ارتباطی بروید. کنترل احساساتی مثل خشم را در دست بگیرید و سطح استرس خود را کم کنید.
  3. افراد مبتلا به میگرن و سردرد از خواب با کیفیت برخوردار نیستند و اغلب از بی خوابی شکایت می‌کنند. کاهش کیفیت و میزان خواب، افزایش تعداد دفعات حمله میگرن، افسردگی و اضطراب را در پی دارد. شما می‌توانید با انجام ورزش روزانه، پرهیز از خوردن غذا، قهوه، چای یا نوشابه قبل از خواب، پرهیز از تماشای تلویزیون یا استفاده از موبایل قبل از خواب و رفتن به رختخواب در ساعت مشخص، به بهبود کیفیت خواب خود کمک کنید.

"<yoastmark

معالجه و درمان میگرن و سردرد

برای آنکه درد کمتری را تجربه کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک معالج می‌تواند به مرور علائم را معالجه نماید. درمان میگرن و سردرد به عواملی چون سن، تعداد دفعات حمله میگرن، نوع میگرن، شدت و مدت میگرن، داشتن تهوع، استفراغ و داروهایی که بیمار مصرف می‌کند بستگی دارد. روش‌های درمان میگرن و سردرد شامل موارد زیر می‌شود:

  1. روش‌های خود‌درمانی و خانگی میگرن و سردرد
  2. تغییر سبک زندگی و مدیریت استرس
  3. مصرف داروهای میگرن برای پیشگیری از میگرن یا کاهش شدت آن به صورت روزانه و مداوم
  4. مصرف داروهای اضطراری میگرن به محض آغاز حمله میگرن
  5. مصرف داروهای ضد تهوع به محض آغاز حمله میگرن
  6. هورمون‌درمانی در مواردی که میگرن با دوران قاعدگی مرتبط است
  7. مراجعه منظم به پزشک معالج

در روش‌های خود‌درمانی و خانگی میگرن و سردرد، مبتلایان معمولاً برای کاهش شدت علائم، از روش‌هایی مثل استراحت کردن در یک اتاق تاریک، ماساژ دادن سر و قرار دادن یک پارچه خنک و نمدار بر روی پیشانی یا پشت سر، استفاده می‌کنند.

"<yoastmark

در بسیاری از موارد برای درمان بیماران مبتلا به میگرن مزمن از تزریقات بوتاکس (بوتولینوم توکسین) استفاده می­شود که به کاهش شدت این سردردها کمک زیادی می‌کند اما برای اثر بخشی باید هر ۳ ماه یک بار مجدداً تزریق انجام شود.

یکی از مهم‌ترین نکات در کاهش علائم میگرن، پرهیز از عوامل محرک مثل مصرف مشروب، شکلات، لبنیات، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، مواد نگهدارنده، خواب بیش از حد، مصرف قرص‌های ضد بارداری و قرار گرفتن در معرض نور زیاد، صداهای بلند یا بوی بیش از حد، است.

در این مقاله سعی شده به طور کامل به راهکارهای کنترل میگرن و سردرد اشاره شود. امید است پس از مطالعه‌ی این مبحث و عمل به توصیه‌های پیشنهادی، درد کمتری را تجربه کنید و به زودی روند بهبودی حاصل شود.

داروخانه آنلاین ویتاماه

همه چیز درباره ی میگرن و سردرد
انواع رژیم غذایی برای کاهش وزن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ