میگرن و سردرد

همه چیز درباره ی میگرن و سردرد

میگرن و سردرد چیست؟

همان طور که می‌دانید میگرن و سردرد علل گوناگونی دارد. اما در بیشتر موارد، سردرد مشکل جدی نیست و به تدریج و بدون درمان بهبود می‌یابد. در این موارد، معمولاً به دنبال درمان‌های خانگی میگرن و سردرد می‌رویم. اگر زیاد دچار میگرن و سردرد می‌شوید حتماً برای پیدا کردن علت آن به پزشک مراجعه کنید. در مواردی که میگرن و سردرد با علائمی چون استفراغ یا دوبینی همراه باشد، مراجعه به پزشک الزامی است. تشخیص علت میگرن و سردرد معمولاً با انجام انواع تصویربرداری پزشکی مانند ام‌ آر‌آی قابل انجام است.

میگرن و سردرد

میگرن و سردرد

سردرد اولیه چیست؟

انواع میگرن و سردرد بر اساس شاخص‌های گوناگونی مثل شدت درد، محل درد و تناوب درد یا فاصله زمانی تکرار سردرد، طبقه‌بندی می‌شود.

گاهی ایجاد التهاب در عصب‌ها، رگ‌های خونی و عضلات اعضای حساس بدن مثل گردن می‌تواند باعث سردرد شود. به این نوع سردرد، سردرد اولیه گفته می‌شود که خود دارای ۴ طبقه بندی است:

  1. میگرن که اکثراً در یک طرف سر احساس می‌شود. دردهای میگرنی با استرس آغاز می‌شود و در صورت عدم درمان می‌تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. میگرن از ۲ تا ۷۲ ساعت می‌تواند ادامه یابد و در اکثر مواقع با تهوع، استفراغ، حساسیت به نور یا صدا همراه می‌شود. سردردهای میگرنی خود به چهار دسته سردرد میگرنی کلاسیک، میگرن همراه با فلج نیمی از بدن، میگرن چشمی و سردرد میگرنی بدون علامت، تقسیم می‌شوند. سردرد میگرنی بدون علامت شایع‌ترین نوع آن است.
  2. شایع‌ترین سردرد پس از میگرن، سردرد تنشی است که در مناطقی از سر به صورت نواری احساس می‌شود. این درد بیشتر در پیشانی، گیجگاه هر دو طرف و پسِ سر قابل حس کردن است. این درد به صورت حس فشار است و از چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد. این سردرد با فیزیوتراپی، ریلکسیشن و مصرف داروهای مسکن، ضدالتهاب و شل‌کننده عضلات کاهش می‌یابد.
  3. سردرد شبانه یا سردرد خواب که در سنین ۴۰ تا ۸۰ شایع است. این درد فقط شب‌ها و به مدت یک ربع تا یک ساعت ادامه می‌یابد. این درد هر شب در یک ساعت مشخص شروع می‌شود. این سردرد علائم خاصی ندارد.
  4. سردرد خوشه‌ای که از ۲۰ دقیقه تا ۲ ساعت ادامه می‌یابد و همراه با علائمی مانند درد، گرفتگی و آبریزش بینی در یک طرف سر، ریزش اشک، گشادی مردمک و افتادگی پلک آغاز می‌شود. این نوع سردرد می‌تواند چند ساعت یا چند روز طول بکشد.
میگرن و سردرد

میگرن و سردرد

سردرد ثانویه چیست؟

گاهی وجود یک بیماری مشخص در اعضای حساس بدن مثل گردن می‌تواند باعث سردرد شود. به این نوع سردرد، سردرد ثانویه گفته می‌شود. این سردرد می‌تواند علامت وجود یک بیماری جدی و خطرناک باشد که شامل موارد زیر است:

  1. تومور مغزی
  2. آنوریسم یا گشاد شدن غیرطبیعی برخی از رگ‌ها
  3. مننژیت یا التهاب مغزی به دنبال عفونت باکتریایی یا ویروسی
  4. ضربه مغزی یا ضربه به گردن

 مرحله‌ی پیش نشانه (Aura) در میگرن

بسیاری از افراد پیش از حمله‌ی میگرن مرحله‌ای را به نام پیش نشانه یا اورا (Aura) تجربه می‌کنند. آن‌ها قبل از سردرد ممکن است اختلالاتی را در بینایی، حرکت و تکلم خود تجربه کنند. علائم این مرحله شامل موارد زیر است:

  1. دشواری در تکلم
  2. احساس تیر کشیدن در صورت، دست‌ها یا پاها
  3. دیدن اشکال مختلف، نورهای چشمک‌زن یا نقاط روشن
  4. از دست دادن بینایی به شکل موقت
میگرن و سردرد

میگرن و سردرد

مرحله‌ی حمله در میگرن

در مرحله‌ی حمله، میگرن  آغاز می‌شود. این مرحله می‌تواند بسیار سخت و دردناک سپری شود. مرحله‌ی حمله از چند ساعت تا چند روز ممکن است طول بکشد. افراد مختلف علائم مختلفی دارند. این علائم شامل موارد زیر است:

  1. افزایش حساسیت به نور و صدا
  2. حالت تهوع
  3. سرگیجه و احساس ضعف و بی‌حالی
  4. احساس درد تنها در یک قسمت سر (چپ، راست، پیشانی یا عقب)
  5. احساس درد به صورت موج یا ضربان
  6. استفراغ

مرحله‌ی پس اثر در میگرن

در این مرحله میگرن  اصلی تمام می‌شود و آثار آن به صورت حالت سرخوشی، خماری، خستگی یا تغییر احساسات در فرد مبتلا نمایان می‌گردد.

لازم به ذکر است که همه‌ی افراد ممکن است تمام مراحل میگرن را تجربه نکنند و از طرفی شدت و مدت آن متفاوت باشد. برای سردرد درمانی وجود ندارد اما می‌توان آن را کنترل کرد.

بررسی تاثیر دیابت بر دیگر اندام‌ های بدن
راهکارهای کنترل میگرن و سردرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ