ویتامین های ضروری بدن

شناخت ویتامین های ضروری بدن

شناخت ویتامین های ضروری بدن:

ویتامین های ضروری بدن بسیار زیاد است، اما می‌توان در ابتدا انواع ویتامین ها را معرفی کرد و سپس ویتامین هایی که بدن بیشتر به آنها نیاز دارد را مشخص نمود.

انواع ویتامین ها:

ویتامین A

ویتامین D

ویتامین C

ویتامین های گروه B

ویتامین K.

قبل از بحث ویتامین های ضروری بدن، بهتر است قدری در خصوص ویتامین صحبت کنیم. در واقع ویتامین ها یک نوع ریز مغذی هستند که بدن برای فعالیت های طبیعی خود به آنها احتیاج دارد. در نظر داشته باشید که بدن قادر نیست این ریز مغذی‌ ها را در خود تولید کند و باید انسان از طریق مواد غذایی مصرفی خود آنها را برای بدن فراهم نماید. توجه نمایید که در این خصوص باید یک رژیم غذایی متنوع و متعادل داشت تا بتوان تمامی احتیاجات ویتامینی بدن را تامین نمود. بی تردید برخی اوقات امکان دارد این ویتامین ها در دسترس نباشند و یا در سبد غذایی برای رژیم غذایی افراد به میزان بسیار پایین وجود داشته باشد، بنابراین بهتر است برای جبران این کمبود ها از مکمل های ویتامینی استفاده شود.

ویتامین های ضروری بدن و دسته بندی آنها:

به صورت عمده ویتامین ها در دو دسته محلول در آب و محلول در چربی قرار دارند. ویتامین هایی که محلول در آب هستند به وسیله آب از بدن خارج می شوند اما ویتامین های محلول در چربی در بدن ذخیره می شوند، بنابراین خوردن ویتامین هایی که محلول در چربی هستند حتماً باید در مقدار های مشخص و زیر نظر متخصص صورت گیرد.

ویتامین های ضروری بدن – ویتامین هایی که محلول در آب هستند:

ویتامین هایی که محلول در آب هست ۹ عدد می باشند، این ویتامین ها همانطور که اشاره شد در بدن ذخیره نمی شوند. توجه کنید که این ویتامین ها از طریق ادرار از بدن خارج می شوند بنابراین اگر افراد تمایل دارند که کمبود این ویتامین ها را در بدن خود جبران کنند باید به صورت مرتب آنها را استفاده نمایند. البته در میان این ویتامین ها یک استثنا نیز وجود دارد و آن هم ویتامین ب ۱۲ است که با اینکه این ویتامین محلول در آب است اما به سادگی می تواند در کبد برای سال ها ذخیره شود.

ویتامین های ضروری بدن

ویتامین هایی که محلول در چربی هستند:

این گروه از ویتامین به راحتی می‌توانند در بافت های چربی بدن انباشته شوند، ویتامین هایی که این خصوصیت را دارند ویتامین A، E، D و K می باشند. توجه کنید برای جذب بهتر این نوع ویتامین ها بهتر است با غذای چرب مصرف شوند.

ویتامین های ضروری بدن – ویتامین A:

ویتامین A مخصوص بینایی است و میتواند سلامت بافت و پوست را نیز احیا کند، البته این ویتامین می‌تواند سیستم ایمنی و رشد استخوانها را تسریع بخشد. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان است و قادر است از عارضه آب مروارید جلوگیری کند. چنانچه کمبود آن در بدن وجود داشته باشد خشکی در چشم، خشکی در پوست، تاخیر در رشد، ناباروری، شب کوری، تاخیر در بهبود زخم، عفونت های گلو، سینه و غیره را به دنبال خواهد داشت.

ویتامین های ضروری بدن – ویتامین d:

این ویتامین به ویتامین نور خورشید مشهور می باشد و میتواند سلامت عضلات، استخوان ها و دندان ها را تامین کند. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث ناهنجاری های مختلف استخوانی در کودکان شود، یکی از این ناهنجاری ها راشیتیسم می باشد. البته کمبود این ویتامین در بزرگسالان نیز باعث نرمی استخوان خواهد شد.

ویتامین های ضروری بدن – ویتامین c:

غذاهایی که حاوی ویتامین c می باشند به سادگی می‌ توانند ریسک مبتلا شدن به عارضه هایی مانند سرطان دهان، سرطان معده، سرطان پستان و سرطان مری را کاهش دهند. تسریع در ترمیم زخم در ویتامین c به دلیل آنتی اکسیدان بودن آن یکی دیگر از شاخصه های مهم این ویتامین می باشد. کمبود ویتامین c در بدن می‌تواند باعث بدخلقی، پوست زبر و خشن، خستگی و ضعف، تورم مفاصل و درد، خونریزی لثه ها، کبودی غیر عادی، ضعیف بودن سیستم ایمنی و پایین بودن تسریع ترمیم زخم را به دنبال داشته باشد.

ویتامین های ضروری بدن

ویتامین های ضروری بدن – ویتامین گروه b:

این ویتامین می‌ تواند انرژی لازم برای بدن را از غذاها  بگیرد، همچنین گروه های ویتامین ب در مواردی مانند سلامت مغز، عضله، مو، پوست و عملکرد مطلوب سیستم عصبی نقش بسیار مهمی دارند.

ویتامین های ضروری بدن – ویتامین k:

ویتامین k در فرایند انعقاد خون می تواند باعث فعال شدن کلسیم و پروتئین ها شود، بنابراین می توان کمبود شدید آن را در هنگام خونریزی بیش از حد متوجه شد.

مکمل های ضروری ورزشی برای بدن
معروف‌ترین رژیم‌های غذایی کاهش وزن در جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ