کاهش وزن

معروف‌ترین رژیم‌های غذایی کاهش وزن در جهان

رژیم لاغری چیست؟

کنترل و کاهش وزن امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افراد مختلف در سراسر جهان است. با پیشرفت تکنولوژی و عدم تحرک بسیاری از افراد به چاقی دچار شده‌اند و هر روزه بسیاری به دنبال رسیدن به وزن ایده‌آل خود هستند. همان طور که حتماً شنیده‌اید تنها راه حل برای درمان چاقی، ورزش کردن در کنار پیروی از یک رژیم کاهش وزن اصولی است. رژیم‌های غیر اصولی نه تنها به کاهش وزن شما کمک شایانی نمی‌کند بلکه ممکن است بر سلامتی شما هم تأثیر بدی داشته باشد.

مردم در سراسر جهان از رژیم‌های متفاوتی پیروی می‌کنند. فرآیند رژیم‌ها به این صورت است که اشتها را کم می‌کنند و از طرفی ورود کالری، کربوهیدرات ها و چربی به بدن را تحت نظارت قرار می‌دهند و در نهایت موجب افزایش چربی سوزی وکاهش وزن می‌شوند. از آنجا که دلیل چاقی و سیستم بدن انسان‌ها با یکدیگر متفاوت است، بنابراین پیروی از یک رژیم غذایی مشترک امکان پذیر نیست.

کاهش وزن

به یاد داشته باشید تنها چیزی که در انتخاب یک رژیم برای کاهش وزن اولویت دارد، حفظ سلامتی شما است. شاید به توصیه‌ی کسانی که در مدت کوتاهی وزن زیادی را کم کرده‌اند گوش کنید، وسوسه شوید و برای رسیدن به وزن ایده‌آل تان رژیم آن‌ها را دنبال کنید اما قبل از هر چیز به عوارضی چون ریزش مو یا آسیب به ارگان‌های حیاتی بدنتان فکر کنید. در ادامه می‌خواهیم شما را با معروف‌ترین رژیم‌های کاهش وزن در جهان آشنا کنیم.

رژیم‌های غذایی لاغری در جهان

در واقع ورزش کردن برای بسیاری از افراد سخت است یا برای آن وقتی ندارند بنابراین ترجیح می‌دهند تغذیه خود را کنترل کنند و به دنبال رژیم‌هایی می‌روند که در کمترین زمان ممکن آن‌ها را به وزن دلخواه شان برساند. البته باید گفت هیچ کدام از این دو بدون یکدیگر در کاهش وزن چشمگیر مؤثر نخواهد بود. اگر شما هم می‌خواهید بدانید مردم در سراسر دنیا از چه روش‌هایی برای لاغری استفاده می‌کنند با ما همراه باشید.

رژیم کاهش وزن گیاه‌خواری

در این رژیم از خوردن تمام محصولات حیوانی مثل گوشت، لبنیات، تخم مرغ و حتی عسل هم اجتناب می‌شود. بر اساس مطالعات علمی این رژیم منجر به کاهش وزن چشمگیری می‌شود. با توجه به مصرف میوه‌ها و سبزیجات در رژیم گیاه‌خواری میزان فیبر مصرفی بسیار بالا و کالری مصرفی کم است بنابراین همه چیز برای ایجاد احساس سیری و لاغر شدن مهیا است. در حقیقت مهم‌ترین موضوع در رژیم‌های گیاه‌خواری برای لاغر شدن کنترل میزان کالری ورودی به بدن است اما مزیت این رژیم‌ها این است که نیازی به کالری شماری نیست.

کاهش وزن

کاهش وزن

البته رژیم گیاه‌خواری می‌تواند با حذف مصرف گوشت و محصولات حیوانی، عوارض مصرف این گروه از مواد غذایی را نیز کاهش دهد. به طور مثال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، آلزایمر، افزایش قند خون و افزایش فشار خون به دنبال پیروی از رژیم‌های گیاه‌خواری کاهش می‌یابد.

اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که حذف گروه‌های غذایی توسط پزشکان متخصص تغذیه توصیه نمی‌شود و بنابراین برای جبران ضرر ناشی از کمبود برخی مواد مغذی باید از مکمل‌هایی شامل ویتامین، آهن، امگا سه، روی و کلسیم استفاده کرد.

رژیم لاغری پالئو

برخی بر این باورند که گذشتگان ما با داشتن رژیم غذایی بسیار ساده بسیار سالم‌تر از ما بودند و در واقع با پیشرفت علم و تکنولوژی و استفاده از انواع خوراکی‌ها، مردم سراسر جهان دچار بیماری‌های بسیار مختلفی شدند. در واقع در این رژیم مصرف هرگونه غذای فرآوری شده و کارخانه‌ای منع شده است. مطالعاتی که بر روی این رژیم غذایی صورت گرفته است کاهش وزن محسوسی را در بسیاری از افراد نشان می‌دهد. در این رژیم برعکس رژیم گیاه‌خواری گروه سبزیجات حبوبات و لبنیات کاملاً حذف می‌شود و مصرف پروتئین مثل گوشت افزایش می‌یابد. البته در این رژیم کلسترول، قند و فشار خون کنترل می‌شود اما میزان مصرف مواد مغذی کاهش می‌یابد.

رژیم لاغری دوکان

پیروان رژیم دوکان بدون ممنوعیت پروتئین مصرف می‌کنند و سبوس جو دو سر در رژیم آن‌ها از واجبات است. استفاده از برخی سبزیجات نیز در این رژیم آزاد است. در این رژیم میزان پروتئین بالا و کربوهیدرات کم است و شامل دو مرحله‌ی کاهش وزن و دو مرحله تثبیت وزن است. این رژیم تنها کاهش وزن به دنبال دارد و از نظر پزشکی هیچ گونه تأثیری در کاهش یا افزایش بیماری‌ها ندارد.

کاهش وزن

کاهش وزن

رژیم کم چرب

در این رژیم افراد با استفاده از چربی‌های گیاهی و حذف چربی‌های حیوانی به دنبال لاغر شدن هستند. البته طبق مطالعات پس از گذشت زمان طولانی از رعایت این رژیم کاهش وزنی دیده نمی‌شود. میزان کربوهیدرات‌ها در این رژیم بسیار بالا است و افرادی که دچار چاقی مفرط هستند از این رژیم بسیار راضی بودند.

به دنبال پیروی از این رژیم بیماری‌های خود ایمنی مثل ام اس، دیابت نوع دوم، فشار خون و کلسترول بدن کنترل می‌شود. البته حذف کامل چربی‌ها منجر به کاهش جذب ویتامین‌های محلول در چربی در بدن می‌شود و بنابراین باید حواستان به مصرف ویتامین‌ها باشد.

شناخت ویتامین های ضروری بدن
همه چیز درباره‌ی رژیم روزه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ