انواع ویتامین ها

معرفی انواع ویتامین ها

معرفی انواع ویتامین ها:

برای داشتن یک زندگی سالم استفاده از ویتامین های مختلف لازم و ضروری می باشد. در نظر داشته باشید که یک فرد برای اینکه بتواند تمامی نیازهای بدن خود را برآورده کند باید از انواع ویتامین ها استفاده کند. هر فرد می تواند برای جذب انواع ویتامین ها از تمامی گروه های غذایی در طول روز استفاده نماید. توجه داشته باشید که برخی از ویتامین ها محلول در آب و برخی دیگر محلول در چربی می باشند بنابراین استفاده از آنها حتماً باید در مقدار های مشخص باشد. در ادامه می خواهیم برخی از انواع ویتامینها را معرفی و خاصیت های آنها را عنوان کنیم.

انواع ویتامین ها – ویتامین c:

این ریز مغذی برای اکثر پستانداران مانند میمون ها و انسان ها بسیار مفید است. این ویتامین محلول در آب می باشد و مصرف کردن آن می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. از خواص این ویتامین می توان به قرار گرفتن آن در جریان خون و از بین بردن اثر شیمیایی مواد اشاره کرد. اثرات شیمیایی به سادگی می‌توان به بافت‌ های بدن آسیب رساند، همچنین ویتامین c می تواند آثار مخرب اشعه ماورا بنفش آفتاب را از بین ببرد و از پوست محافظت کند. از دیگر فواید ویتامین c استحکام لثه ها، دندان ها و بالا بردن سطح ایمنی بدن در برابر بیماری می باشد. ویتامین c به سادگی قادر است با ساخت کلاژن در بدن از بالا رفتن سطح کلسترول خون و همچنین ایجاد لخته های خونی در رگ جلوگیری کند.

انواع ویتامین ها

انواع ویتامین ها

انواع ویتامین ها – ویتامین آ:

این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی می باشد و می تواند بینایی افراد را در هنگام نور کم مانند شب بهبود بخشد. همچنین در حفظ سلامت سطح چشم، سلامتی پوست و در دفاع از بدن موثر است. کمبود این ویتامین در بدن می‌ تواند خشک شدن قرنیه چشم و ضخامت قرنیه چشم را افزایش دهد. در نظر داشته باشید که در مواردی که کمبود این ویتامین به شدت بالا باشد می تواند فرد را نابینا کند. اما کم بود متوسط آن شب کوری را در فرد ایجاد می نماید. یکی از امتیازات مصرف ویتامین آ سالم نگه داشتن فعالیت قلبی و عروقی در بدن می باشد و همچنین ویتامین آ میتواند تنظیم سالم فشار خون را احیا کند. توجه داشته باشید که این ویتامین جوش ها، زخم های پوست و دیگر عوارض پوستی را به سادگی از بین می برد و چنانچه در بدن کمبود آن وجود داشته باشد باعث می شود که زخم ها دیر التیام داده شوند.

منابعی که در آنها ویتامین آ وجود دارد عبارت است از:

جگر گاو گوساله و مرغ

زرده تخم مرغ

جعفری

اسفناج

کاهو

موز

هلو

خربزه

گیلاس

خرما

و غیره.

 

انواع ویتامین ها

انواع ویتامین ها

 

 

انواع ویتامین ها – ویتامین دی:

این ویتامین محلول در چربی می باشد و میتواند استحکام استخوان ها و رشد آنها را افزایش دهد و این کارا را از طریق کنترل متعادل فسفر و کلسیم انجام می دهد. ویتامین d می‌تواند باعث جذب بیشتر کلسیم و فسفر از روده ها شود. یکی از منابع مهم در خصوص ویتامین d نور آفتاب می باشد، ایستادن و در معرض نور آفتاب قرار گرفتن به میزان ۱۰ الی ۲۰ دقیقه می‌تواند نیاز روزانه بدن انسان را به این ویتامین تامین کند. بدیهی است که دریافت به اندازه ویتامین دی در کنار کلسیم می تواند قدرت و هماهنگی عضلات را به خصوص در افراد کهنسال افزایش دهد، در نظر داشته باشید که بیماری راشیتیسم در کودکان بسادگی با گنجاندن ویتامین دی در سبد غذایی آنها از بین خواهد رفت. در واقع ویتامین دی می تواند به رشد سلول ها و استحکام استخوان ها کمک کند.

منابع غنی ویتامین دی آفتاب، سبزیجات، غلات، میوه جات، روغن کبد ماهی، کره، زرده تخم مرغ، ماهی ساردین و غیره می باشد.

انواع ویتامین ها

انواع ویتامین ها

انواع ویتامین ها – ویتامین e:

این ویتامین محلول در چربی می باشد و خاصیتی آنتی اکسیدانی دارد. بنابراین به سادگی می‌تواند بافت های بدن را در برابر اثرات شیمیایی مخرب حفظ کند. توانایی ویتامینی ‏e در خنثی کردن رادیکال‌ های آزاد در بدن که به صورت طبیعی درون سلول ها ساخته می شوند بسیار زیاد است، همچنین این ویتامین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را قوی کند همچنین چشم‌ های سالم و پوستی سالم را به افراد ارمغان دهد.

داشتن ویتامین e در سبد غذایی افراد می تواند سطح ایمنی بدن آنها را در برابر بیماری های مختلف بالا ببرد و همچنین از بیماری هایی مانند: آلزایمر

آب مروارید

حملات قلبی

دیابت

روند پیری سلول ها

آلودگیهای زیست محیطی

کم خونی

زخم شدن بدن

اختلالات تولید مثل و غیره جلوگیری کند.

منابع غنی ویتامین e عبارت است از:

روغن آفتابگردان

روغن زیتون

روغن ذرت

آجیل ها مثل: فندق، گردو، بادام

کلم پیچ

سیب زمینی

سویا.

معرفی مکمل های ضروری برای زندگی سالم
رابطه ی سبد غذایی و سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ