نقش بیوتین در سلامت بدن

نقش بیوتین در سلامت بدن

نقش بیوتین در سلامت بدن

نقش بیوتین در سلامت بدن

نقش بیوتین در سلامت بدن

بیوتین چیست؟

ویتامین ب۷ یکی دیگر از ویتامین های گروه ب است که با نام بیوتین نیز شناخته می شود. همچین این ویتامین محلول در آب بوده و به آن ویتامین H نیز گفته می شود. این ویتامین با تبدیل مواد غذایی به انرژی، انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند. به همین دلیل وجود ویتامین ب۷ در دوران بارداری و شیردهی برای مادران بسیار مهم است. این ویتامین برای سلامتی و رشد مو، ناخن و پوست نیز بسیار مهم است.

به طور طبیعی بدن انسان به مقدار کمی از بیوتین نیاز دارد و این مقدار را می تواند از مواد غذایی مصرفی دریافت کند. اما بعضی عادت های غلط غذایی و یا مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد تشنج بیش از حد مجاز باعث اختلال در جذب این ویتامین در بدن می گردند. کمبود ویتامین ب۷ در بدن موجب خشکی و شکنندگی موها و همچنین نازک شدن آنها، ایجاد موخوره، ریزش و شوره سر، خشکی پوست بدن، مشکلات گوارشی مانند، بی اشتهایی، اسهال و یا یبوست می گردد. همچنین کمبود این ویتامین موجب مختل شدن متابولیسم گلوکز در افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند، می گردد.

نقش بیوتین در سلامت بدن

نقش بیوتین در سلامت بدن

منابع غذایی دارای بیوتین

مواد غذایی بسیاری شامل بیوتین هستند که با مصرف آن ها می توانید به جلوگیری از کمبود این ویتامین و یا رفع کمبود آن در بدن کمک کنید. از منابع غذایی دارای ویتامین ب۷ می توان به انواع قارچ ها، ماهی تن، گوشت بوقلمون، زرده تخم مرغ، آووکادو، برگ چغندر، ماهی سالمون، حبوبات، سیب زمینی شیرین، جگر، تخمه آفتابگردان، پنیر، کره بادام زمینی، ماهی ساردین، نان گندم، گل کلم، انواع توت ها، موز، بادام، گوشت گاو و سویا اشاره کرد.

همچنین اگر از رژیم غذایی خود مقدار بسیار کمی ویتامین ب ۷ دریافت می کنید و یا دچار مشکلات ناشی از کمبود این ویتامین شده اید، می توانید با مصرف مکمل های بیوتین، کمبود آن را در بدن جبران کرد. توجه داشته باشید مکمل های دارویی نباید بی رویه مصرف شوند و هر شخص با توجه به دوز مورد نیاز روزانه خود باید این ویتامین را دریافت کند.

مقدار مصرف روزانه این ویتامین برای گروه های سنی متفاوت است. دوز مناسب کودکان سه سال و کمتر از آن روزانه ۱۰ میکرو گرم تا ۲۰ میکرو گرم است. و برای کودکان بین ۴ تا ۶ سال دوز مناسب ۲۵ میکرو گرم در روز است. گروه سنی ۷ تا ۱۰ سال نیز می بایست روزانه ۳۰ میکرو گرم و افراد بالای ۱۰ سال روزانه بین ۳۰ میکرو گرم تا ۱۰۰ میکرو گرم ویتامین ب۷ مصرف کنند.

نقش بیوتین در سلامت بدن

نقش بیوتین در سلامت بدن

عوامل کمبود بیوتین

عوامل بسیاری وجود دارد که منجر به کمبود بیوتین در بدن می گردد. مشکلات گوارشی، مصرف بعضی از داروها، رژیم های غذایی طولانی و غیر اصولی، اختلالات ژنتیکی و … از دلایل ایجاد کمبود ویتامین ب۷ در بدن هستند. همچنین کمبود این ویتامین می توان باعث مشکلات و اختلالات بسیاری در بدن شود. همان طور که قبلا اشاره شد بیشترین عوارض کمبود این ویتامین بر روی پوست، مو و ناخن ها است. از دیگر عوارض کمبود این ویتامین در بدن می توان به احساس سوزش در دست و پا، افسردگی، مشکل در راه رفتن، دردهای عضلانی و گزگز کردن گوشه های لب اشاره کرد. که با مصرف مواد غذایی دارای بیوتین و یا مکمل های آن می توان به مقابله با کمبود این ویتامین پرداخت.

فواید مصرف بیوتین در بدن

تاثیر بر ناخن ها

اگر ناخن های خشک و شکننده ای دارید و یا به قدری نازک هستند که به سادگی می شکنند به این معنی است که کمبود ویتامین ب۷ دارید. این ویتامین در داشتن ناخن های سالم و زیبا بسیار موثر است.

تاثیر بر مو

کی از دلایل خشکی و وز شدن موها، شکنندگی آنها و ریزش مو از علائم کمبود ویتامین ب۷ است. برای داشتن موهای زیبا، بلند و سالم می توانید از بیوتین کمک بگیرید. این ویتامین به شادابی و درخشندگی موها کمک می کند و مانع از ریزش بیش از اندازه آنها می شود.

تاثیر بر پوست

قرمز شدن پوست و خشکی آن یکی از علائم کمبود ویتامین ب۷ در بدن است. همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته کمبود بیوتین می تواند باعث بیماری درماتیت سبورئیک شود. لازم است برای جلوگیری از هرگونه مشکل و رفع خشکی پوست از مکمل های ویتامین ب ۷ استفاده شود.

از دیگر فواید مصرف ویتامین ب۷ می توان به تاثیر بر متابولیسم بدن، تنظیم قند خون، کاهش خطر بیماری های قلبی، جلوگیری از آسیب به DNA، کاهش کلسترول بدن و کمک به بالا بردن سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. همچنین خانم ها باردار و مادران شیر ده باید از این ویتامین مصرف کنند.

ویروس کرونا و واکسن های موثر آن
نقش آنتی اکسیدان در سلامت بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ