ویتامین های گروه ب

همه چیز درباره ویتامین های گروه ب

همه چیز درباره ویتامین های گروه ب :

ویتامین های گروه ب از دسته ویتامین های محلول در آب می باشند. وجود این ویتامین ها در بدن نقش مهمی در سوخت و ساز، افزایش سیستم ایمنی و عصبی بدن، سلامت پوست و مو و زیبایی دارند. همچنین وجود این ویتامین ها به مقدار کافی در بدن از ابتلای فرد به افسردگی و اضطراب جلوگیری می کنند. بنابراین مصرف این مکمل ها برای حفظ و افزایش ایمنی بدن در دوران کرونا به شدت توصیه می شود. اوایل تنها ویتامین ب شناخته شده بود اما با گذر زمان و انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه مشخص شد که هر ویتامین ساختار و کارایی متفاوتی دارد از این رو اسامی مختلفی به ویتامین های گروه ب داده شد و از ویتامین ب ۱ تا ب۱۲ تقسیم بندی شدند.

ویتامین های گروه ب

ویتامین های گروه ب

معرفی ویتامین های گروه ب

در ادامه به تشریح هر یک از زیر دسته های ویتامین ب خواهیم پرداخت.

ویتامین ب ۱ : نام دیگر این ویتامین ” تیامین” می باشد. وجود این ویتامین برای تولید انرژی از چربی، کربوهیدرات و پروتئین ها الزامی است. مصرف این ویتامین در سن رشد و برای باروری بزرگسالان توصیه شده است. همچنین به بهبود و افزایش عملکرد مغز نیز کمک می کند.

ویتامین ب ۲ : ” ریبوفلاوین” نام دیگر این ویتامین می باشد. ویتامین ب ۲ برای افزایش متابولیسم بدن و همچنین برای بهبود کارایی غده تیروئید کارایی دارد.

ویتامین ب ۳ : کارایی ویتامین ب ۳ یا ” نیاسین ” نیز شباهت زیادی به ویتامین ب ۲ دارد. علاوه بر این هنگام بالا رفتن میزان قند خون، ویتامین ب ۳ وارد عمل شده و قند خون را به تعادل می رساند.

ویتامین ب ۴ : وجود ” کولین ” یا ویتامین ب ۴ برای افزایش سوخت و ساز و سوزاندن چربی ها ضروری می باشد. کمبود این ویتامین باعث جذب چربی در کبد شده و موجب بروز برخی بیماری ها می شود.

ویتامین ب ۵ : ” اسید پانتوتنیک” که نام علمی ویتامین ب ۵ می باشد سبب افزایش سطح انرژی بدن شده و در نتیجه سوزاندن بیشتر چربی ها را به دنبال خواهد داشت. همچنین این ویتامین اثربخشی و تحمل رژیم را برای فرد آسانتر می کند.

ویتامین ب ۶ : این ویتامین که ” پیریدوکسین ” نیز نامیده می شود به هضم سریع تر مواد غذایی کمک می کند و با تولید هورمون های تیروئید، سوخت و ساز بدن را نیز بالا می برد.

ویتامین ب ۷ : این ویتامین که ” بیوتین ” نیز نامیده می شود تاثیر بسزایی در سلامت پوست و مو دارد. مصرف این ویتامین باعث کاهش ریزش مو و افزایش استحکام ناخن ها می شود.

.

ویتامین های گروه ب

ویتامین های گروه ب

ویتامین ب ۸ : این ویتامین حاوی مواد تقویت کننده پوست، مو و ناخن می باشد. بنابراین در درمان کم خونی، ریزش مو، جوش های صورت و بی اشتهایی موثر است.

ویتامین ب ۹ : نام تخصصی این ویتامین ” اسید فولیک” می باشد و مصرف این مکمل ها به صورت قرص برای بانوان به خصوص در دوران بارداری برای سلامت جنین بسیار تاثیر گذار می باشد. کمبود این ویتامین در بدن ممکن است منجر به نقص جنین، عقب ماندگی ذهنی، کم خونی، کاهش وزن شدید و تورم زبان شود.

ویتامین ب ۱۰ : این ویتامین تاثیر مستقیم و مثبتی بر روی رنگدانه های پوستی دارد. همچنین باعث بهبود جای جوش و التیام آن می شود. علاوه بر این به دلیل افزایش دادن میزان اکسیژن در خون در درمان بیماری آسم و نفس تنگی نیز مفید می باشد.

ویتامین ب ۱۱ : مهم ترین ویتامین در درمان کاهش اشتها و لاغری ویتامین ب ۱۱ می باشد. این ویتامین به دلیل دارا بودن کارنیتین تمام مشکلات گوارشی را برطرف می نماید.

ویتامین ب ۱۲ : ویتامین ب ۱۲ یا کوبالامین مخصوص درمان کم خونی است. این ویتامین با تحریک گلبول های قرمز سبب درمان کم خونی و کاهش درد می گردد.

.

ویتامین های گروه ب در چه غذاهایی وجود دارند ؟

اگر از منابع جذب و دریافت ویتامین های گروه ب اطلاع ندارید و تمایل دارید از این ویتامین پر خاصیت بیشتر مصرف کنید باید حضور لبنیات، حبوبات، گوشت قرمز، نان سبوس دار، برنج و شکر قهوه ای، انواع مغز ها، جگر و قلوه، شیر، پنیر، زرده تخم مرغ، بادام و سبزیجات، تخم آفتابگردان، سمنو، کلم، گوجه فرنگی، تن ماهی، میوه های خشک را در رژیم غذایی خود پررنگ تر کنید.لازم به ذکر است مصرف بیش از اندازه از این ویتامین ها بلامانع است و مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند بلکه باعث افزایش سطح انرژی نیز می گردند.

کاربرد محصولات بزرگسال برای بی اختیاری ادرار
استفاده از مکمل های بارداری و لوازم بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ