تجهیزات پزشکی

آشنایی با تجهیزات پزشکی بدن

معرفی تجهیزات پزشکی چشم، گوش، گوارش و تنفس

همانطور که میدانید با پیشرفت علم و دانش، تجهیزات پزشکی به کمک دانش پزشکی، در تشخیص دقیق تر بیماری ها آمده است. با ساخت انواع وسایل درمانی و تشخیص پزشکی، در تمامی حوزه های این علم، مرگ و میر انسان ها ناشی از نقص عضو یا مشکلات حرکتی و خطاهای شناختی کمتر شده است. تجهیزات پزشکی به دو صورت بیمارستانی و تخصصی، همچنین خانگی ساخته می شود. مهندسی پزشکی رشته مکمل علم پزشکی است که در زمینه های مختلف درمانی انواع تجهیزات مناسب بهبود عملکرد بیماران را در اختیار آنان می گذارد.

در این بخش به معرفی دستگاه های پیشرفته و خانگی بخش های تنفس، گوارش و گوش و چشم می پردازیم.

تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی تنفس بدن

تجهیزاتی که در بخش مشکلات مربوط به تنفس استفاده می شود، به بهبود وضعیت بیمار در امر تنفس کمک می کند. بدن بدون اکسیژن مدت زیادی نمی تواند کار کند. خون به اکسیژن نیاز داشته و از این طریق، حیات دستگاه های بدن را تضمین می کند. ریه ارگان اصلی تامین کننده اکسیژن بدن است که در صورت بروز مشکل در این عضو یا خلل در عملکرد سایر دستگاه های بدن که سطح اکسیژن خون را تحت تاثیر قرار میدهد، نیاز به دستگاه های کمک تنفسی پیدا میشود.

از جمله این دستگاه ها و تجهیزات پزشکی تنفسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-      نبولایزر : این دستگاه کار رساندن داروی لازم به صورت بخار به ریه را بر عهده دارد. زمانی که بیمار تحت حملات تنفسی قرار میگیرد، و ممکن است این امر در انجام فعالیت های روزانه او تاثیر بگذارد، این دستگاه برای او توسط پزشک تجویز می شود. دارویی که باید نقص عملکرد ریه را جبران کند در این دستگاه ریخته شده و این مایع به بخار تبدیل میشود و از طریق ماسک و چند تنفس عمیق توسط بیمار، به بافت ریه رسانده می شود.

۲-       دستگاه سی پپ: یکی دیگر از تجهیزات پزشکی تنفسی، این دستگاه است که اکثرا در بیمارستان ها و در برخی موارد به صورت خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که تنفس به گونه صحیح صورت نگرفته و بیمار دچار وقفه های تنفسی گردد، برای جلوگیری از سکته در فرد، به صورت مغزی و قلبی از این دستگاه استفاده می شود.

.

 

۳-       اسپری های تنفسی : کسانی که دچار حساسیت یا سرفه های شدید و همچنین آسم هستند، در صورت بروز حمله نمی توانند به درستی تنفس انجام دهند. انواع اسپری تنفسی متناسب با نیاز بیمار در داروخانه ها موجود است که توسط پزشک برای آنها تجویز می شود، تا آن را همراه داشته و با چند بار گرفتن تنفس از آن بتوانند از حملات آسم در خود جلوگیری کنند.

دستگاه ونتیلاتور ، اسپیرومتری و بای پپ، اکسیژن ساز و انواع کپسول های اکسیژن از تجهیزات پزشکی تخصصی حوزه تنفس می باشند.

تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی گوارش بدن

 

کار دستگاه گوارش بدن تامین غذا و انرژی مورد نیاز ارگان های بدن است. این دستگاه از زبان و جویدن غذا شروع شده و تا معده و روده و دفع ادامه دارد. اگر این عضو و ارگان حیاتی دچار مشکل شود، در صورت عدم توان تشخیص، و حاد بودن موضوع، مشکل باید از لحاظ درونی مورد بررسی قرار گیرد. این عمل با آندوسکوپی انجام می گیرد و این دستگاه یکی از تجهیزات پزشکی بخش گوارش بدن میباشد. در صورت عدم توانایی بیمار برای جذب و هضم غذا از لوله تغذیه استفاده می کنند که این نیز از دیگر تجهیزات پزشکی در این امر می باشد.

سند و لگن بهداشتی نیز از جمله تجهیزاتی که در برخی از برهه های زندگی برای مصرف بیمار ضرورت پیدا میکند، می توان آن را از فروشگاه های ارائه دهنده تجهیزات پزشکی و داروخانه ها تهیه کرد.

تجهیزات پزشکی گوش در بدن

چراغ قوه معاینه گوش، تجهیزات پزشکی مخصوص شستشوی گوش، سمعک، کاشت حلزون داخلی گوش، دستگاه شنوایی سنج، قطره شستشوی گوش حلق و بینی و گوش به هم مرتبط بوده و گاها اخلال در عملکرد یکی از آنها، سایر اعضا را نیز درگیر می کند. برای معاینه دقیق گوش و حلق و بینی نیاز به وسایل دقیقی است که بتواند مشکل را به موقع شناسایی کرده و از گسترش و پیشرفت آن جلوگیری کند. گوش یکی از ارگان های حساس بدن است که هر گونه مشکل در آن، تعادل شخص و آرامش درونی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. برای معاینه گوش از تجهیزات پزشکی خاصی بهره می برند که از جمله آنها موارد زیر میباشد.

اینها از جمله دستگاه ها و لوازم ارتوپدی ساخته شده متناسب با آناتومی گوش هر فرد است که به آنها در تشخیص و درمان بیماری های گوش و بهبود شنوایی و میزان شنوایی کمک می کند.

تجهیزات پزشکی

تجهیزات پزشکی چشم در بدن

در صورت بروز مشکلات مختلف در چشم انسان، دستگاه های متفاوت در تشخیص بینایی و میزان آسیب آن مورد استفاده قرار می گیرد که به آن تجهیزات اپتومتری می گویند. این تجهیزات پزشکی مخصوص چشم اسامی و کارکرد های متفاوتی دارد که از بینایی سنجی تا جراحی چشم و عمل لیزیک ادامه دارد.

انواع لنز چشم به صورت ثابت و موقت، مایع های شستشوی لنز چشم و اشک مصنوعی جز مواد مورد استفاده این عضو بدن میباشد.

داروخانه آنلاین ویتاماه

آشنایی با لوازم ارتوپدی کاربردی
معرفی تجهیزات تسکین دهنده درد عضلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ