کاربرد کلاژن در پوست و مو

اصلی ترین کاربرد کلاژن در پوست و مو

کلاژن چیست و چه نقشی در پوست دارد؟

کلاژن یک رشته پروتئین است که از زنجیره های ۳ لایه تشکیل شده است. مواد غذایی نمی توانند به صورت مستقیم، کلاژن را دریافت نمایند بلکه برای ساخت کلاژن به ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین اسید آمینه های موجود در مواد غذایی نیاز است تا طی مراحلی خارج از محیط بافت سلولی، کلاژن سازی شروع شود. کلاژن مزایایی فراوانی در سلامتی دارد که مهمترین و شناخته ترین آن، کاربرد کلاژن در پوست و مو است. تقریبا همه به این موضوع واقف هستند و می دانند تولید کلاژن باعث جوان سازی پوست می شود و از چین و چروک در سنین بالا جلوگیری می کند. این ماده پروتئینی ارزشمند علاوه بر مواد غذایی در مکمل های کلاژن ساز نیز موجود است که به طور مستقیم وارد عمل می شوند و سرعت جذب عاملین کلاژن ساز را افزایش می دهند.

علاوه بر کاربرد کلاژن در پوست و مو، بدن برای ترمیم بافت های آسیب دیده پوست از جمله زخم ها و سوختگی های درجه دو و سه از آن استفاده می کند و همچنین برای جلوگیری از بیماری های مرتبط با مفاصل و غضروف و بیماری های قلبی نیز از این پروتئین شگفت انگیز استفاده می شود. برای اینکه دلیل مصرف مکمل های کلاژن ساز را بیشتر درک نمایید و در مورد کاربرد کلاژن در پوست و مو و انواع کلاژن بیشتر بدانید، ادامه مطالب را مطالعه کنید و با عملکرد این ماده و خواص آن بیشتر آشنا شوید.

کاربرد کلاژن در پوست و مو

کاربرد کلاژن در پوست و مو

انواع کلاژن

به صورت عمده کلاژن به وسیله بافت های همبند سلولی تولید و ترشح می شود. این شبکه زنجیره ای ماکرومولکولی وظیفه تعیین خواص فیزیکی بافت های بدن را به عهده دارد و کمک می کند تا یک شبکه عظیم تر به نام فیبروبلاست تشکیل شود تا سلول های جدید به راحتی بتوانند روی آن رشد کنند و جایگزین سلول های مرده شوند. ۱۶ نوع کلاژن در بدن یافت می شود که فراوان ترین و مهم ترین آنها، کلاژن نوع ۱ است که بیشتر در ساختار پوست دیده می شود و در ۸۰ درصد از لایه درم پوست که بلوک اصلی پوست است، یافت می شود. انواع بیشتری از این پروتئین پرخاصیت وجود دارد که به مهم ترین های آن خواهیم پرداخت.

نوع یک: همانطور که پیش تر گفتیم، این نوع بیشتر در بافت پوست دیده می شود که به التیام قسمت های آسیب دیده پوست کمک می کند و از هم گسستگی و پاره شدن پوست جلوگیری می کند.

نوع دو: این نوع در غضروف ها مشغول فعالیت هستند تا در سلامتی مفاصل مفید واقع شوند که با انسجام استخوانی از درد و ورم در این قسمت ها جلوگیری کند.

نوع سه: کلاژن نوع ۳ در ارتجاعی بودن پوست نقش بسزایی دارد.

نوع چهار: نوع چهارم به صورت ویژه حجم عظیمی از بافت اندام های تنفسی و گوارشی را تشکیل می دهد.

نوع پنج: این کلاژن بیشتر در زمان بارداری برای رشد و نمو جنین موثر است.

نوع ۱۰: با وجود این نوع سلامت استخوان ها قابل تضمین خواهد بود.

کاربرد کلاژن در پوست و مو

اصلی ترین کاربرد کلاژن در پوست و مو

 تعداد افرادی که از کاربرد کلاژن در پوست و مو آگاهی دارند کم نیستند، کسانی که همواره به دنبال جوانسازی و از بین بردن چین و چروک های خود هستند. خوراکی ها و مکمل هایی زیاد وجود دارند که موجب کلاژن سازی می شوند و اثرات پیری را می کاهند و به برگشت خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کنند.. با افزایش سن و یا پس از یائسگی بانوان، میزان تولید کلاژن به طور چشمگیری کاهش می یابد و به همین میزان انعطاف پذیری و زیبایی پوست افول خواهد کرد. این ماده قدرتمند باعث یکپارچگی و جوانی پوست می شود و زمانی که کمتر ترشح شود، خواص ارتجاعی خود را به دلیل تجمع پوست های مرده از دست می دهد.

معمولا خشکی پوست بسیار آزار دهنده است و باعث خارش و اگزما در پوست می شود. این ماده پروتئینی مفید رطوبت رسانی را در پوست افزایش می دهد و از عوارض ناشی از خشکی جلوگیری می کند. افرادی که دچار زخم ها و سوختگی های درجه ۲ و ۳ می شوند معمولا در قسمتی که دچار عارضه پوستی شده اند، لایه های پوست را از دست داده و یا در سوختگی، دچار جمع شدگی پوست می شوند. این ضایعه زمان زیادی طول می کشد تا دوباره بهبود یابد زیرا در آن قسمت پوست با سلول های مرده ای مواجهه است که توانایی کلاژن سازی آن کم شده است، به همین منظور برای تولید سلول های جدید بهتر است مکمل های کلاژن ساز یا خوراکی های کلاژن ساز استفاده نمود تا سلامتی پوست مجدد بازیابی شود.

کاربرد کلاژن در استخوان و مفاصل و غضروف
تاثیر کلاژن ساز ها در خوراکی های طبیعی یا مکمل های غیر طبیعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ