بهداشت مادر و کودک

اطلاعات لازم در باب بهداشت مادر و کودک

رعایت بهداشت مادر و کودک

یکی از مهم ترین و نفس گیرترین مراحل زندگی، زایمان است که بهداشت مادر و کودک در این دوره باید رعایت گردد. قبل و بعد از این مهم، مادر و کودک از جمله آسیب پذیر ترین افراد این برهه زمانی می باشند. از لحاظ روحی و جسمی نیاز به مراقبت هایی است که با داشتن آگاهی نسبت به این مرحله از زندگی می توان دردسر های ثانویه و مشکلات بعدی که نتیجه این دوره حساس است را کاهش داد.

وسایل بهداشتی و لوازمی برای مادر و کودک لازم است که بهداشت مادر و کودک را تضمین می کند. این وسایل در کمترین میزان خود لازم است. در این مقاله در مورد بهداشت مادر و بهداشت کودک و لوازمی که در این دوره لازم است، صحبت می شود.

بهداشت مادر و کودک

بهداشت مادر و کودک

بهداشت مادر بعد از زایمان

بعد از بارداری و به دنیا آمدن کودک، مادر در جسم خود دچار تغییراتی می شود، که باید روش های مدارا برای گذشت این دوره را بیاموزد. از جمله این تغییرات می توان به بزرگ شدن سینه ها، درد نوک سینه و شب بیداری ها اشاره کرد. خونریزی های طبیعی و غیر طبیعی ، همچنین از دست دادن آب بدن از دیگر موارد می باشد.

بخیه ها و درد ناحیه شکم، در صورت انجام سزارین، به مراقبت زیادی نیاز دارد. با در دسترس داشتن، محصولات بهداشتی و پماد و ژل های مخصوص زایمان می توانید بهداشت مادر و کودک را تضمین کرده و دردهای مادر را کاهش دهید.

شقاق سینه :

در صورت شیر دادن نادرست و موقعیت های نادرست قرار گیری هنگام شیردهی شقاق سینه ایجاد می شود. زمانی که نوک سینه، دچار زخم یا ترک هایی شود، درد زیادی این قسمت را فرا می گیرد، که می توان از پماد شقاق سینه آماده خریداری نمود و تا بهبودی آن مورد مصرف قرار داد. پدهای شقاق سینه هم موجود است که برای جلوگیری از پیشروی و عفونت سینه می توان مورد استفاده قرار داد.

بهداشت مادر و کودکترک بدن :

یکی دیگر از مشکلاتی که برای پوست بدن بعد از زایمان و کشش آن ایجاد می شود، ترک های پوستی است که می توان آن را با استفاده از پماد، ژل و کرم های مخصوص رفع ترک پوستی درمان نمود و از بین برد.

برای مراقبت از بدن و التیام التهابات ناشی از زایمان و درد واژن می توان از انواع ژل بهداشتی بانوان، ضد عفونی کننده و مسکن این بخش خریداری کرده و مورد مصرف قرار داد.

لوسیون ها و کرم های ضد تعریق نیز از جمله لوازم لازم برای رعایت بهداشت مادر و کودک است، که به دلیل عدم تحرک و توانایی کم در جابجایی می توان برای بخش هایی از بدن که موجب عرق سوز شدن و سوزش بدن می شود، استفاده نمود. برای هر سنی پماد متناسب با پوست فرد نیاز است که باید از لوسیون های مخصوص مادر و کودک برای نتیجه بهتر بهره برد.

بهداشت کودک در دوران حساس زندگی

کودک موجود نحیف و حساسی است که بعد از زایمان باید به درستی از او مراقبت کرد. نوزاد تنها به خواب ، نظافت و غذا احتیاج دارد. باید به درستی این نیاز های او را برطرف کرد تا کمترین تاثیر منفی در روحیه و روان او گذاشته شود و به واسطه بهداشت کودک از لحاظ جسمی، بهداشت روانی او را در بزرگسالی تضمین گردد. بسیاری از مشکلات روحی و روانی، از باورهای کودک در این دوره حساس و نیازهای روزمره زندگی او ریشه می گیرد. باید به درستی وسایل رفاه و آرامش کودک برقرار باشد. و هر آنچه از غذا و آرامش مادر نیاز دارد، به موقع و منظم در اختیار او قرار گیرد. با مطالعه کتب و بروشورهای مربوط به بهداشت مادر و کودک در اینترنت می توانید، به نحو احسنت در این دوره عمل کنید.

نظافت کودک :

از جمله وسایلی که برای نظافت کودک باید در دسترس داشته باشید، پوشک مناسب و جاذب متناسب با سایز کودک است. لباس از جنس نخ یا پنبه بدون حساسیت برای پوست کودک ، متناسب با فصلی که در آن به دنیا آمده است. دستمال پاک کننده پوست کودک، بدون مواد حساسیت زا، برای پاک کردن بدن او ، شامپو بدن ، برای نظافت او بعد از زایمان از جمله ملزومات مناسب برای رعایت بهداشت پوست کودک می باشد.

بهداشت مادر و کودک

بهداشت مادر و کودک

لوازم شیر و خوراک کودک :

در روزهای اولیه زایمان، کودک تنها به شیر مادر احتیاج دارد و قادر به مکیدن وسایلی مانند شیشه شیر نیست. اما شیشه شیر و ملزومات و وسایل همراه آن ، شیر خشک و قطره های لازم برای این دوره نیاز است.

پماد و کرم های لازم برای سوختگی :

پوست کودک بسیار حساس است و به دلیل تجمع پوست در برخی از نقاط ممکن است سوختگی و عرق سوز شدن ایجاد شود. به موقع باید پوشک نوزاد عوض شده و هر دفعه بعد از تعویض پوشک، پوست او باید با آب شسته شود. بعد از شستن بهتر است بدن او با حوله نرم خشک شود. مکان هایی که در زیر پوشک قرار می گیرد، با روغن بچه ، پودر پای بچه یا پماد سوختگی و مرطوب کننده های مناسب سن او، خنک و چرب شده، سپس پوشک جدید بسته شده و لباس، تن او گردد.

 در صورت عدم آگاهی و عدم رعایت موارد لازم در امر بهداشت مادر و کودک، این دو دچار مشکلاتی می شوند، که ممکن است سلامتی شان را تحت تاثیر قرار دهد. رعایت نظافت هر دو در این برهه یکی از ضروری ترین موارد است. علاوه بر آن به تغذیه و حفظ آرامش مادر و کودک، باید دقت شود تا بتوانند خود را بازیابی نمایند.

معرفی مکمل های کمک درمانی 1
معرفی ملزومات و وسایل دوران شیردهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ