فواید ویتامین در سلامتی انسان

بررسی فواید ویتامین در سلامتی انسان

بررسی فواید ویتامین در سلامتی انسان

بحث ویتامین ها در خصوص سلامتی بدن یک بحث بسیار قدیمی می باشد و عموماً همه در خصوص این موضوع آگاهی نسبی دارند. در نظر داشته باشید که فواید ویتامین در سلامتی انسان امری اثبات شده است. ویتامین ها گروه های مختلفی دارند که برخی از آنها در اکثر مواد غذایی یافت می شوند، اما برخی دیگر از آنها نیز تقریباً کمیاب می باشند. در ادامه برخی از ویتامین ها را نام می بریم و منابع موجود آنها را عنوان می‌ کنیم.

"<yoastmark

فواید ویتامین در سلامتی انسان – ویتامین D:

ویتامین D به سادگی قادر است سیستم ایمنی بدن را قدرتمند کند و از پوکی استخوان در افراد بزرگسال و همچنین نرمی استخوان در کودکان جلوگیری نماید. البته این ویتامین طبق تحقیقات جدید در پیشگیری از افسردگی و سرطان نیز بسیار موثر می باشد، همچنین ویتامین D می تواند از (بیماری اِم اِس) جلوگیری کند. بهترین و سالم ترین منبع اکتسابی ویتامین D نور خورشید می باشد.

"<yoastmark

فواید ویتامین در سلامتی انسان – ویتامین آ:

ویتامین آ محلول در چربی می باشد بی تردید اگر مقدار اضافی آن در بدن وجود داشته باشد در کبد ذخیره خواهد شد. بنابراین اگر در طولانی مدت بدن به این منبع دسترسی نداشته باشد. می تواند از ذخایر کبد استفاده کند. کمبود این ویتامین می‌ تواند موجب شب کوری، اختلال در بینایی، اختلال در باروری به خصوص در مردان، کم خونی و پایین آمدن توان سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

فواید ویتامین در سلامتی انسان – ویتامین گروه B:

این دسته از ویتامین در حفظ انرژی بدن نقش بسیار موثری دارند. ویتامین گروه b در بدن ذخیره نمی شوند البته در نظر داشته باشید که در این گروه یک استثنا وجود دارد و آن هم b۱۲ می باشد. این ویتامین در کبد ذخیره می شود و باید در استفاده از آن دقت بیشتری کرد.

ویتامین b۱:

کمبود این ویتامین در بدن در ظاهر پوست مشخص است. البته می‌توان از بی اشتهایی، علائم قلبی و عصبی نیز به این موضوع واقف شد.

ویتامین b۲:

مهمترین نشانه های کمبود این ویتامین حساسیت به نور، ترس از نور، کم شدن شفافیت بینایی، خارش و ریزش اشک چشم، سوزش لب ها و غیره می باشد.

ویتامین b۳:

اگر فرد این علائم را در بدن خود مشاهده نمود حتماً کمبود ویتامین مذکور را دارد.

بی اشتهایی و سوء هاضمه

ضعف عضلانی

ضایعات پوستی.

البته توجه داشته باشید که برخی اوقات کمبود نیاسین می تواند سیستم عصبی را درگیر کند و نشانه هایی مانند منگی، گیجی، تغییرات دستگاه گوارش و التهاب غشای مخاطی دهان را به دنبال داشته باشد.

"<yoastmark

 فولات:

کمبود ویتامین فولات یا همان b۹ می تواند کم خونی به دنبال داشته باشد و همین امر باعث خواهد شد زمینه بروز عارضه های عصبی و استرس های مزمن ایجاد شود. کمبود این ویتامین را می تواند از روی خستگی و بی حالی متوجه شد.

 ویتامین e و k:

کمبود داشتن به لحاظ ویتامین مذکور کم شایع است، اما اگر نشانه هایی مانند شکستگی استخوان و یا اختلال در انتقال خون در فرد وجود داشته باشد می تواند دلیل آن کمبود ویتامین k باشد. کمبود ویتامین k می‌ تواند اختلالات عضلانی، عصبی و همچنین مشکلات تولید مثل را برای افراد به دنبال داشته باشد.

ویتامین c:

مطمئناً ویتامین c در سلامتی انسان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. کمبود آن می تواند به سرعت باعث بروز سرما خوردگی شود. در کمبود های شدید این ویتامین شاهد بروز عارضه اسکوربوت خواهید بود. اگر چنانچه یک فرد بزرگسال دارای بیماری اسکوربوت باشد می تواند از خونریزی لثه، تورم لثه، خستگی، از دست دادن دندان، درد های مفصلی خصوصاً در پا، خواب آلودگی، تحلیل رفتن عضلات، مشکلات روانی، ضایعه های پوستی و غیره متوجه کمبود آن شود.

مطمئناً با توضیحات بالا می توان به سادگی به این موضوع واقف شد که فواید ویتامین در سلامتی انسان کاملا محرز می‌ باشد. تنها نکته‌ ای که در این خصوص باید عنوان شود شکل، میزان و نحوه مصرف ویتامین ها می باشد. در واقع تمامی موارد مذکور باید زیر نظر افراد مجرب و کارشناسان متخصص در این زمینه صورت گیرد. این موضوع برای افرادی است. که می‌خواهند. دوز های بالای ویتامینی را استفاده کنند و عموماً این افراد ورزشکار می باشند، بنابراین برای افراد عادی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. که در دوز های غیر معمول از ویتامین ها را استفاده کنند.

بررسی عوامل موثر در سلامتی بدن
بررسی راه های مهم برای کسب سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ