یائسگی خانم ها

بررسی یائسگی خانم ها

بررسی یائسگی خانم ها :

برای معنی اصلی یائسگی خانم ها می توان یک تعریف کوتاه عنوان کرد، در واقع قطع دائمی دوره قاعدگی را یا عسگری گویند. در اینجا برخی از بانوان این سوال را می پرسند که آیا یک خانم یائسه می تواند باردار شود یا خیر؟

عموما بانوانی که دوران یائسگی را پشت سر می گذارند توانایی باردار شدن ندارند و همچنین تغییرات شدید هورمونی در آنها باعث می‌شود علائم شدید و یا خفیفی را تجربه کنند. عموماً بانوان یائسگی را در سنین بالای ۴۰ سال مشاهده می‌کنند، در نظر داشته باشید که یائسگی پیش از این موعود، به یائسگی زودرس معروف می باشد. یکی از شایع‌ ترین عوامل یائسگی نارسایی اولیه تخمدان می باشد، در نظر داشته باشید که در این بازه زمانی هورمون استروژن که از تخمدان ترشح می شود به شدت کاهش پیدا می کند و مقدار fsh بالا می رود بنابراین نظر داشته باشید که تغییرات هورمونی باعث می شود عوارض و علائمی در دوران یائسگی مشاهده شود.

یائسگی خانم ها

یائسگی خانم ها

یائسگی خانم ها و مراحل آن:

یائسگی خانم ها در دو مرحله اتفاق می‌افتد این دو مرحله عبارت ‏است از:

مرحله پیش یائسگی یا مرحله اول یائسگی

مرحله دوم یا یائسگی کامل.

مرحله پیش یائسگی یا مرحله اول یائسگی

در این مرحله از یائسگی هورمون استروژن آرام آرام کاهش پیدا می‌کند و همین امر باعث می شود دوره قاعدگی در بانوان نامنظم گردد، در نظر داشته باشید که این امکان وجود دارد در بعضی ماه ها قاعدگی اتفاق نیفتد. توجه داشته باشید که این مرحله تا آخرین پریود ادامه پیدا می‌کند و پس از اتفاق افتادن، آخرین پریود به صورت کامل از زندگی شخص حذف خواهد شد و دوره یائسگی آغاز می گردد.

مرحله دوم یا یائسگی کامل

بانوان عزیز در نظر داشته باشند که اگر از آخرین بار پریود شدنشان حدود یک سال می گذرد بنابراین وارد یائسگی کامل شده اند و پس از این پروسه زمانی یک ساله نباید خونریزی پریودی داشته باشند، علائمی که در یائسگی خانم ها در دراز مدت امکان به وجود آمدن دارد به شرح زیر می باشد:

بیماری های قلبی

پوکی استخوان.

پیش یائسگی خانم ها و علائم آن

علائمی که می توان در پیش یائسگی خانم ها به آن اشاره کرد به شرح زیر می باشند:

داغ شدن بدن و تعریق شبانه

اختلالات خواب و تغییرات خلق و خو

خشک شدن واژن و بی اختیاری در ادرار.

در نظر داشته باشید که علائم مذکور امکان دارد ۴ تا ۵ سال قبل از شروع یائسگی کامل در فرد دیده شود، در نظر داشته باشید که فرد با وارد شدن به مرحله یائسگی کامل می تواند کاهش شدت برخی از این علائم را مشاهده نمایند.

یائسگی خانم ها

یائسگی خانم ها

داغ شدن بدن و تعریق شبانه:

گرم شدن شدید به ویژه در بالاتنه و صورت بانوان گاهی اوقات چند دقیقه طول می‌کشد. و برخی اوقات در عرض چند ثانیه به پایان می رسد. البته این پروسه امکان دارد چند بار در شبانه روز تکرار شود. در نظر داشته باشید که تعریق و گرم شدن بدن بیشتر در شب ها اتفاق می افتد. خانم های گرامی می توانند به وسیله پزشک متخصص و تجویز دارو های خاصی این عارضه را کنترل کنند.

اختلالات خواب و تغییرات خلق و خو:

مطمئناً اختلالات خواب به سادگی می تواند باعث افسردگی های خفیف در فرد شود. در نظر داشته باشید که می‌توان به وسیله راهکار هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم اختلال خواب را کاهش داد. این راهکار ها عبارت است از:

سبک شام خوردن

کم کردن مصرف سیگار و یا قطع کردن کامل آن

کم کردن کافئین و قهوه در تایم بعدظهر

چرت زدن در طول روز

خوردن شیر و ماست قبل از خواب

خوابیدن در مکان خنک و ساکت

درمان گرگرفتگی برای بهتر کردن کیفیت خواب.

خشک شدن واژن بانوان و بی اختیاری در ادرار

یکی دیگر از علائم پیش یائسگی خانم ها می‌تواند خارش و درد در هنگام نزدیکی باشد، در واقع بی اختیاری ادرار و سوزش ادرار یکی از شایع‌ ترین مشکلات بانوان در هنگام یائسگی است. بانوانی که این قبیل مشکلات را دارند در طول رابطه جنسی با همسر خود همیشه ناراحت و ناراضی هستند. برای تسریع در روند رابطه جنسی می‌توانند مرطوب کننده و روان کننده های واژن را برای برطرف کردن خشکی آن استفاده کنند. یکی دیگر از راه حل های بی اختیاری ادراری و درد واژن در هنگام رابطه جنسی استفاده از لیزر واژینال می باشد، این فرایند را می‌توان در دو یا سه جلسه لیزر واژن انجام داد.

بررسی میگرن و سر درد
بررسی داروهای گیاهی موثر بر درمان کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ