تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک رژیم غذایی

تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک رژیم غذایی

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی  برای مقابله با انواع بیماری ها خصوصا ویروس کرونا، یکی از مهم ترین راهکارها برای سلامتی و تندرستی است. در حال حاضر به دلیل محدودیت های موجود در تهیه واکسن و هزینه های بالای درمان های دارویی برای ویروس کرونا، کمک گرفتن از مواد غذایی سالم و تازه یکی از موثرترین روش های تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می گردد.

با شیوع این ویروس خطرناک بهترین روش برا مقابله با آن از دید همه، رعایت پروتکل های بهداشتی بوده است. شستن مکرر دست ها، استفاده از ماسک و شیلد، رعایت فاصله اجتماعی و … همه برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به بدن انسان توصیه می شوند. اما اگر این ویروس با وجود رعایت تمام پروتکل های بهداشتی به بدن منتقل شود چه می شود؟ آیا سیستم ایمنی بدن به تنهایی توانایی لازم برای مقابله با آن را دارد؟

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی به تنهایی سلامتی افراد را صد در صد تضمین نمی کند. تقویت سیستم ایمنی با کمک مواد غذایی تازه و رژیم غذایی سالم و یا استفاده از مکمل های غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی، می تواند یک نقشه دوم برای مقابله با ویروس کرونا باشد. داشتن بدن سالم و مقاوم در برابر هرگونه بیماری و ویروس، می تواند از بسیاری از هزینه های گزاف برای درمان بیماری مفیدتر باشد. به قول معروف پیشگیری بهتر از درمان است.

بهترین و موثرترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد غذایی تازه دارای انواع ویتامین ها و مواد مغذی و معدنی مفید برای بدن هستند، که همگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری می باشند.

  1. سبزیجات مفید

کلم بروکلی: یکی از پرخاصیت ترین سبزیجات کلم بروکلی است. این سبزی مفید دارای ویتامین A، ویتامین E، ویتامین C، فیبر و آنتی اکسیدان فراوان است.

سیر: سیر یکی از سبزیجات پر فایده برای بدن است. از گذشته تا به حال، برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها مانند بیماری فشار خون از سیر استفاده می شود. همچنی سیر دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی نیز می باشد و مصرف آن به درمان عفونت کمک فراوانی می کند.

اسفناج: اسفناج  یکی از سبزیجاتی است که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین های C و A به مقدار فراوان به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیاری می کند. بهترین روش برای مصرف این سبزی مفید مصرف خام آن است. پختن اسفناج در زمان زیاد باعث از بین رفتن خواص آن می شود.

فلفل دلمه ای قرمز: فلفل دلمه ای قرمز یکی از سبزیجاتی که مقدار ویتامین C درون آن بیش از دیگر سبزیجات و میوه ها می باشد. همچنین این سبزی دارای آنتی اکسیدان و بتاکاروتن نیز است. به همین جهت یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی فلفل دلمه ای قرمز است.

زنجبیل: زنجبیل یک گیاه پرخاصیت است که در درمان بیماری های ویروسی بسیار موثر است. این گیاه به کاهش علائم بیماری هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی کمک بسیاری می کند. همچنین باعث کم شدن استفراغ و تهوع نیز می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

  1. میوه های مفید

مرکبات: یکی از مهم ترین ویتامین هایی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک فراوانی می کند، ویتامین C است. خانواده مرکبات همگی دارای ویتامین C هستند. این ویتامین به افزایش تعداد گلبول سفید خون کمک می کند. مصرف روزانه میوه هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و لیمو ترش و گریپ فروت برای دریافت ویتامین C لازم و ضروری است.

کیوی: از دیگر میوه های دارای ویتامین C می توان به کیوی اشاره کرد. این میوه به غیر از ویتامین C مواد معدنی مهم دیگری مانند پتاسیم، ویتامین K و فولات نیز در خود دارد.

پاپایا: یکی از پر خاصیت ترین میوه های گرمسیری پاپایا است. این میوه منبع غنی ویتامین C است و پتاسیم، فولات، ویتامین های  گروه B و گروه آنزیم های هضم پاپاین را نیز در خود دارد. این میوه برای سلامت بدن، افزایش گلبول سفید خون و تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.

  1. گوشت مرغ و بوقلمون: گوشت پرندگانی مانند مرغ و بوقلمون برای درمان بیماری های مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار سودمند است. همچنین گوشت مرغ و بوقلمون منبع ویتامین B6 بوده و می تواند نیاز روزانه هر فرد به این ویتامین را برآورده کند. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی  و انجام برخی واکنش های شیمیایی درون بدن بسیار مهم است.

مواد غذایی دیگری هستند که به تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کنند. زردچوبه، چای سبز، مغزهایی مانند بادام و مغز تخمه آفتابگردان، لبنیات، آبزیانی مانند میگو و .. شامل این مواد غذایی می شوند. لازم به ذکر است که در مصرف هرگونه مواد غذایی نباید زیاده روی و افراط شود زیرا می تواند منجر به اختلال در عملکرد بدن و سیستم ایمنی بدن شود.

منابع مرتبط:

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/foods-that-boost-the-immune-system

نقش ویتامین E در سلامت بدن
تاثیر ویروس کرونا بر سلامتی افراد مبتلا به دیابت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ