ویتامین ها و سیستم ایمنی

رابطه ی ویتامین ها و سیستم ایمنی

رابطه ی ویتامین ها و سیستم ایمنی

اهمیت ویتامین ها و سیستم ایمنی قوی در یک مسیر قرار دارند. در واقع به استثنای ویتامین ها و نقش پررنگ آنها در ارتقاء سیستم ایمنی بدن می توان یکسری فاکتور ها را نیز در این خصوص معرفی کرد، مثلاً با کاهش استرس، ورزش کافی، تحرک مناسب، مصرف نکردن الکل، مدیریت کردن سطح ویتامین های بدن، خواب کافی و رژیم غذایی مناسب می توان به این مهم دست یافت. در واقع سیستم ایمنی قوی باعث می شود که ویروس وارد بدن نشود و چنانچه وارد شود به سادگی قادر است با ویروس ها مقابله کند. شیوه های متعددی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد مثلاً می‌توان از غذا هایی که دارای ویتامین های متعدد هستند استفاده کرد، در نظر داشته باشید که ویتامین ها می توانند انرژی لازم را برای مقابله با ویروس ها در اختیار بدن قرار دهند.

"<yoastmark

ویتامین ها و سیستم ایمنی – ویتامین c:

این ویتامین در دسته قدرتمند ترین ویتامین ها که دارای ترکیبات آنتی‌ اکسیدانی است قرار دارد. ویتامین c با روند ارتقاء سیستم دفاعی بدن رابطه مستقیمی دارد، این ویتامین اگر به اندازه کافی در طول روز به بدن برسد می تواند گلبولهای سفید خون را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

در واقع ویتامین c می تواند جهت ارتقاء عملکرد سلول‌های ایمنی بسیار موثر واقع شود و همچنین میتواند به درمان عفونت سرعت بخشد. منابعی که می‌ توان این ویتامین را در آنها یافت عبارت است از:

کشمش سیاه،

توت فرنگی،

پاپایا،

جعفری،

گریپ‌ فروت،

آناناس،

بروکلی،

کیوی،

فلفل سبز،

انبه،

گل کلم.

"<yoastmark

ویتامین k:

این ویتامین با کنترل کردن خونریزی و درمان آن می تواند از بیماری های زردی، هموفیلی، بیماری های کبدی و زخم معده جلوگیری کند. منابعی که می‌توان این ویتامین را از آنها دریافت کرد از قبیل انواع کلم، پیاز، جعفری، گیاه خردل، اسفناج، شلغم، مارچوبه، جگر، مرغ، توت فرنگی  و خیار می باشند.

ویتامین e و a:

این ویتامین ها جزو آنتی اکسیدان های بسیار مفید می باشند که می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و به سادگی باعث از بین رفتن ویروس ها در بدن شوند.

ویتامین آ

این ویتامین با حفظ کردن ساختار سلول ها در پوست، روده و دستگاه تنفسی به عنوان اولین خط دفاعی بدن به صورت تاثیر گذاری از ورود ویروس به بدن جلوگیری می کند. منابعی که غنی از ویتامین‌ a هستند عبارت است از:

جگر گاو

تخم مرغ

کاهو

هویج

سیب زمینی شیرین

کره

اسفناج

کدو حلوایی

فلفل قرمز شیرین

ماهی‌ تن

طالبی

انبه.

"<yoastmark

ویتامین دی:

یکی از بهترین ویتامین ها برای ارتقاء سیستم ایمنی بدن ویتامین دی می باشد. کمبود این ویتامین به سادگی می تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کند. یکی از بهترین منابع دریافت ویتامین دی نور آفتاب می باشد، توجه داشته باشید که ویتامین d یک ویتامین محلول در چربی است بنابراین اگر به صورت غیر طبیعی و یا همان مکملی مصرف شود باید حتما زیر نظر متخصص و با دوز مشخص استفاده شود. توجه داشته باشید که چنانچه ویتامین دی را به صورت نادرست مصرف کنید عوارضی مانند یبوست، سختی عروق، ضعف و خستگی، هیپرکالمی، سردرد، پرنوشی، کاهش اشتها، خواب آلودگی خشکی دهان و غیره را به دنبال خواهد داشت. منابعی که میتوان این ویتامین را از آنها دریافت کرد از قبیل ماهی سالمون، ماهی ساردین، انواع ماهی های قزل آلا، تخم مرغ، روغن کبد ماهی و لبنیاتی مانند شیر و غیره می باشند.

ویتامین گروه b:

این ویتامین ها نقش بسیار مهمی در چرخه متابولیسم سلولی ایفا می کنند (البته در نظر داشته باشید که در متابولیسم پروتئین در بدن نیز شرکت می کنند). مطمئناً با بالا رفتن میزان متابولیسم بدن رشد و تقسیم سلولی افزایش پیدا می کند. همچنین ویتامین های گروه ب قادرند در عملکرد صحیح دستگاه عصبی و ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا کنند، این ویتامین ها برای ماهیچه ها و سلامت پوست بسیار مفید می باشند. منابعی که میتوان این ویتامین ها را از آنها دریافت کرد عبارت است از:

اسفناج، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا قرمز، پرتقال، گوشت گوساله، سینه مرغ، نخود سبز، دانه کنجد، دانه های آفتابگردان، ماهی تن، سینه بوقلمون، آووکادو، پرتقال، کاهو، بروکلی، جگر گاو و غیره می باشد.

رابطه ی سبد غذایی و سلامت
بررسی رابطه توان بدنی و مکمل غذایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ