دیابت

رژیم غذایی مخصوص بیماران مبتلا به دیابت

رژیم غذایی در دیابت

همانطور که می‌دانید دیابت یک بیماری مزمن و پیشرونده است که در آن بدن توانایی کنترل میزان قند خون را از دست داده است و بنابراین سطح قند خون و کربوهیدرات‌ها در بیماران مبتلا به این بیماری به شدت بالا می‌رود. میزان بالای این مواد می‌تواند آثار بدی روی سلامت جسم و روان این بیماران داشته باشد؛ بنابراین داشتن یک رژیم غذایی اصولی در این بیماران بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به بیان نکات ضروری در رژیم غذایی مخصوص بیماران مبتلا به دیابت می‌پردازیم.

دیابت

دیابت

پرهیزهای غذایی در بیماران مبتلا به دیابت

بیماران مبتلا به دیابت نوع دو باید در مصرف گوشت، مصرف روغن‌های حیوانی مثل کره، مارگارین، خامه، پنیر و قند، شکر سفید، مربا، شیرینی‌ها بسیار دقت داشته باشند و مصرف این مواد را تا حد امکان کاهش دهند یا قطع کنند. این بیماران به عنوان جایگزین می‌توانند از غذاهای حاوی قندهای کامل مثل انواع غلات، نشاسته‌ها و میوه‌های خشک استفاده کنند. این افراد باید بخش بزرگی از رژیم غذایی خود را با سبزیجات و میوه‌ها پر کنند. از خوردن آبمیوه پرهیز کنند چون این نوشیدنی‌ها فاقد فیبر و مواد مغذی است و تنها میزان قندهایی به سرعت جذب می‌شوند در آن‌ها بالاست.

مصرف شکرهای سفید برای این بیماران حکم سم را دارد و باید به شدت از آنها دوری کنند. زیرا این قندها به سرعت جذب می‌شوند و میزان قند خون را بالا می‌برند.

برای تأمین پروتئین بدن این بیماران باید به جای استفاده از گوشت‌های چرب به سراغ گوشت پرندگان و ماهی‌ها رفت و این مواد را در رژیم غذایی این بیماران قرار داد.

به جای چربی‌های حیوانی مثل انواع کره و روغن‌ها بهتر است از روغن کلزا یا روغن زیتون استفاده کرد.

خوردن هر گونه غذای آماده و دارای مواد نگهدارنده برای این بیماران منع شده است. همچنین در خرید محصولات کارخانه‌ای باید حتماً به میزان شکر موجود در آن‌ها توجه کنند و بهتر است از محصولات مخصوص این بیماران استفاده کنند. بیسکویت‌های آماده، نان‌های روغنی و غذاهای آماده، سرشار از چربی و قندهای سریع الجذب هستند.

دیابت

دیابت

رژیم روزانه‌ی یک دیابتی

هر فرد مبتلا به بیماری دیابت باید این نکته را در نظر داشته باشد که هنگام تأمین غذای روزانه‌ی خود حتماً پروتئین‌ها، غلات و سبزیجات را در رژیم غذایی‌اش بگنجاند.

به عنوان غلات می‌توان از نان‌های غلات، برنج قهوه‌ای، بلغور گندم و جو استفاده کرد. سبزیجات به هر شکلی اعم از پخته، خام، تازه، منجمد یا حتی به شکل کنسرو قابل استفاده هستند.

باورهای غلط درباره‌ی مرض قند

باورهای غلطی که درباره‌ی بیماری دیابت به وجود آمده است سال‌هاست این بیماران را می‌ترساند و در آن‌ها تنش‌هایی ایجاد می‌کند. همانگونه که می‌دانید تنش در بیماران می‌تواند بر روند بیماری آن‌ها تأثیر بگذارد و در بسیاری از موارد منجر به رها کردن درمان شود. با افزایش آگاهی و مطالعه در این باره می‌توان میزان تنش‌های احتمالی را در این بیماران کاهش داد. از جمله این باورهای غلط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اولین باور این است که مصرف بالای قند سبب بروز این بیماری می‌شود. حقیقت این است که علت بروز این بیماری هنوز مشخص نشده است.

دومین باور غلط این است که مصرف کربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت باید حذف شود. جالب است بدانید که از مهم‌ترین گروه‌های غذایی که مبتلایان به این بیماری به آن نیاز دارند همین گروه کربوهیدرات‌هاست. کربوهیدرات‌هایی که شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرها می‌باشند بسیار برای مبتلایان به دیابت مفید هستند. نان، غلات، میوه و سبزیجات از این دسته هستند.

.

باور غلط بعدی این است که مصرف پروتئین از کربوهیدرات برای بیماران مبتلا به دیابت مفیدتر است. اما بهتر است بدانید که مصرف زیاد پروتئین می‌تواند مشکلاتی مانند افزایش میزان چربی خون و ابتلا به بیماری‌های قلبی را در افراد دیابتی به همراه داشته باشد.

باور بعدی که کاملاً غلط است این می‌باشد که با مصرف انسولین می‌توانید هر چه دلتان می‌خواهد بخورید. انجام این کار موجب افزایش دوز مصرفی انسولین خواهد شد. در حقیقت مهم‌ترین موضوع در بیماران مبتلا به دیابت رعایت یک رژیم غذایی اصولی است که قبلاً درباره‌ی آن توضیح دادیم.

آخرین باور این است که دیگر نمی‌توانید غذاهای مورد علاقه خود را بخورید. در صورتی که با رعایت یک رژیم درست این باور کاملاً از بین می‌رود.

همانطور که می‌بینید با افزایش آگاهی در مورد بیماری خود می‌توانید روند بیماری و درمان را ساده‌تر کنید.

.

تأثیر دیابت بر فعالیت جنسی
آشنایی با روش های درمان خروپوف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ