شیر خشک

همه چیز در مورد شیر خشک برای کودک

شیر مادر یا شیر خشک ؟

یکی از مهمترین غذا و موادی که باید به بدن نوزاد برسد، شیر مادر است. تمام آنچه کودک برای زنده ماندن از لحاظ بیولوژیکی به آن نیاز دارد، در شیر مادر نهفته است. اهمیت استفاده از شیر مادر به قدری است که در مواقع ضروری، استفاده از شیر خشک به هفته چهارم بعد از زایمان موکول می شود. شیر خشک یک غذای کمکی برای نوزاد است که تا آنجا که امکان دارد باید تا شش ماهگی تنها شیر مادر به کودک خورانده شود. بعد از این مدت است که غذای کمکی نظیر شیر خشک به کودک داده میشود. زیرا باید مواد لازم از طریق غذاها به کودک برسد. شیر مادر تنها برای رشد او و رفع نیازهای او کافی نخواهد بود و بعد از این مدت در کنار سایر غذاها بهتر است که شیر مادر، تا قبل از دو سالگی ادامه داشته باشد.

شیر خشک چیست ؟

شیر خشک

شیر خشک

نوزادان تا شش ماهگی قادر نیستند، پروتئین های موجود در شیر گاو را هضم کنند. در نتیجه برای استفاده از این ماده در کنار شیر مادر تغییراتی در شیر گاو صورت می گیرد و در اختیار نوزادان و کودکان قرار می گیرد. برای انتخاب شیر خشک باید متناسب با سن نوزاد، شرایط بدنی او و نیاز او به این ماده  از پزشک مشاوره بگیرید. شیر خشک از فرآوری شیر گاو به دست می آید. علاوه بر این در آن از انواع ویتامین های مورد نیاز کودک، و پروبیوتیک و اسید چرب نیز به کار میبرند تا به هضم شیر توسط روده کودک کمک نماید.

انواع شیر خشک

این نوع غذای کمکی مناسب کودکان در انواع مختلف در بازار موجود است و با توجه به موادی که در آن به کار رفته است می تواند علاوه بر نیاز کودک به غذا، بسیاری از مشکلات جانبی کودک را مثل حساسیت و رفلاکس و وزن بسیار پایین را جبران نماید.

بسته به سن نوزاد ، از بدو تولد تا شش ماهگی، از شش تا دوازده ماهگی، دو تا سه سالگی، و سه سال به بالا، از جمله دسته بندی های شیر خشک، بر اساس سن و سال است. مورد دیگر، دسته بندی بر اساس خاصیت نهفته در شیر خشک میباشد:

شیر خشک بدون لاکتوز

شیر خشک ضد آلرژی

شیر خشک نوزادان نارس

شیر خشک ضد رفلاکس

شیر خشک معمولی

شروع غذای کمکی برای کودک

شیر خشک

شیر خشک

آیا می دانید کودک از چه سنی به بعد به غذای کمکی کودک احتیاج پیدا می کند؟ چه نوع غذاهایی را باید به کودک برای چه منظوری خوراند و مقدار و حجم آن باید به چه صورت باشد؟

به طور کلی این قانون را باید بدانید که قبل از اینکه کودک به سن چهار ماهگی برسد نباید غذایی غیر از شیر مادر به او داد. علت این امر معده و دستگاه گوارش کودک است که توانایی هضم بسیاری از مواد را ندارد. از طرفی اگر کودک با طعمی غیر از شیر مادر آشنایی پیدا کند، شیر مادر که غذایی ضروری برای او هست را پس زده و کمتر از آن مصرف خواهد کرد.

بعد از شش ماهگی کودک قادر به نشستن سر سفره خانواده و تناول از مواد غذایی و امتحان مواد خوراکی اطراف خود می باشد.

اگر در خانواده شما آلرژی خاصی وجود دارد، برای خوراندن غذای کمکی و جامد غیر از شیر مادر با پزشک مشورت کنید. زیرا پزشکان برای جلوگیری از دچار شدن کودک به آلرژی یا انواع حساسیت ، خوردن غذای جامد را دیرتر برای بچه تجویز می کنند.

با ورود به ماه هفتم می توانید، فرنی، حریره بادام، سوپ، سیب پخته شده، موز را به ترتیب شروع کنید.

از جمله غذاهای کمکی آماده در بسته هایی شبیه شیر خشک، در بازار موجود است که می توان با تجویز پزشک تهیه کرده و با شیشه شیر به کودک خوراند و نیاز او به مواد غذایی را تامین نمود.

ویتانا، پوره و نستله از جمله این مواد بهداشتی و غذایی می باشد.

.

هفته اول از هفت ماهگی کودک: فرنی ساخته شده از آرد برنج و سپس حریره متشکل از بادام را به او بخورانید.

هفته دوم می توانید سوپ گوشت را به برنامه قبلی اضافه کنید. غلظت سوپ باید شبیه ماست باشد. می توانید انواع سبزیجات و سیب زمینی را هم به سوپ اضافه کنید تا تنوع غذایی او را تامین کنید.

هفته سوم، پوره را از نوع هویج، سیب زمینی و سبزیجات به غذای او اضافه کنید.

در ماه هشتم می توانید عسل و میوه ها را نیز به خوراک او اضافه نمایید. ماست نیز برای کودک می تواند خوراک گوارایی باشد.

موارد منع مصرف مواد غذایی تا قبل از یکسالگی

شیر خشک

موادی که عنوان می شود را هرگز برای جلوگیری از هر گونه آلرژی یا مشکل گوارشی نباید به کودک بدهید:

سفیده تخم مرغ، غذاهای فست فودی را هرگز به کودکان ندهید، پفک، چیپس و هر گونه مواد صنعتی ، آبمیوه ها و نوشیدنی های صنعتی و کافئین دار را از دسترس کودک دور نگه دارید، میوه های خانواده توت، از توت سفید و سیاه و توت فرنگی را به او ندهید. شکلات های کاکائویی، عسل و خربزه، گیلاس و غیره را به او نخورانید.

معرفی ملزومات و وسایل دوران شیردهی
آشنایی با انواع مکمل غذایی مادر و کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ