دیابت

پیشگیری از تأثیر دیابت بر کلیه‌ها

مرض قند چیست؟

همانطور که می‌دانید دیابت یک بیماری مزمن است که در آن بدن توانایی تولید انسولین را از دست می‌دهد بنابراین میزان قند در بدن بالا می‌رود. پیش دیابت، دیابت نوع اول، دیابت نوع دوم و دیابت بارداری از انواع آن هستند. این بیماری در بسیاری از موارد قابل پیشگیری و کنترل می‌باشد اما در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند عوارض غیر قابل جبرانی بر اندام‌های بدن بگذارد. کلیه‌ها از جمله اندام‌های بدن هستند که درگیر این بیماری می‌شوند و دچار آسیب می‌گردند. در ادامه به صورت کلی به تأثیر این بیماری بر کلیه‌ها و راه‌های پیشگیری از آن می‌پردازیم.

دیابت

دیابت

.

نفروپاتی دیابتی چیست؟

 

نفروپاتی همان درگیر شدن کلیه‌ها با بیماری دیابت است. وظیفه‌ی کلیه‌ها در بدن کنترل میزان مواد معدنی موجود در بدن، دفع سموم و مواد بیهوده از خون، تنظیم فشار خون و کمک به جریان خون سازی در بدن است. مویرگ‌های بسیار ریزی در کلیه‌ها وجود دارند که انجام این وظایف را برعهده دارند. در واقع ادرار از این راه‌ها عبور می‌کند و وارد مثانه می‌شود. اما در صورت وجود این بیماری، این مویرگ‌های خونی کوچک دچار آسیب می‌شوند.

در نتیجه عمل تصفیه خون به خوبی انجام نمی‌شود و به دنبال آن تورم در پاها ایجاد می‌شود و در نهایت دفع پروتئین آلبومین در ادرار اتفاق می‌افتد. پس زده شدن ادرار به کلیه‌ها هم از دیگر مشکلاتی است که به دنبال این انسداد و آسیب‌ها به وجود می‌آید در نهایت به دلیل بالا بودن قند وجود عفونت در کلیه‌ها دیده می‌شود. البته تمامی این مشکلات با مراجعه زود هنگام قابل درمان و پیشگیری هستند اما بهتر است بدانید که مرض قند یک بیماری نیست که آن را رها کنید؛ بنابراین بهتر است با مراجعه به پزشک و تحت درمان قرار گرفتن از نارسایی و تخریب کلیه‌ها پیشگیری کنید.

دیابت

افراد در معرض خطر نفروپاتی

بهتر است بدانید که همه‌ی بیماران مبتلا به این بیماری به این مشکلات دچار نمی‌شوند. اما افراد زیر بیشتر مستعد ابتلا به نفروپاتی هستند:

  1. کسانی که قند خون خود را کنترل نمی‌کنند
  2. کسانی که فشار خون را چک نمی‌کنند و مبتلا به فشار خون بالا هستند
  3. افراد سیگاری و کسانی که دخانیات مصرف می‌کنند
  4. افراد مبتلا به دیابت نوع اول
  5. کسانی که سال‌هاست مبتلا به مرض قند هستند
  6. کسانی که دارای مشکلات چشمی هستند

راه‌های پیشگیری از تأثیر دیابت بر کلیه‌ها

همانطور که گفته شد ابتلا به نفروپاتی یا همان نارسایی کلیه‌ها بر اثر افزایش قند خون در این بیماران، در همه‌ی این بیماران اتفاق نمی‌افتد و در واقع قابل پیشگیری می‌باشد. اما راهکارهایی برای پیشگیری از آن وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  1. ساده‌ترین راه در ابن بیماران برای کنترل بیماری و جلوگیری از عوارض احتمالی، کنترل میزان قند خون در آن‌هاست. این بیماران باید توجه کنند که همیشه سطح قند خونشان را در محدوده‌ی نرمال نگه دارند. میزان قند خون ناشتای آنها بادی کمتر از ۱۲۰ و قند خون دو ساعته که پس از صرف صبحانه تست می‌شود باید کمتر ۱۶۰ باشد.
  2. نکته‌ی دیگر که این بیماران باید به کنترل آن حساس باشند فشار خون است. همان طور که گفته شد فشار خون بالا عواقب غیر قابل جبرانی برای این بیماران رقم می‌زند. فشار خون نرمال در این بیماران باید کمتر از ۱۴ روی ۹ باشد. کنترل فشار هم به اندازه‌ی کنترل سطح قند خون در این بیماران اهمیت دارد.
  3. کنترل عفونت ادراری هم یکی دیگر از مواردی است که باید دائماً در این بیماران چک شود. هرگونه سوزش ادرار، تکرر ادرار، دفع ادرار بدبو و تغییر در مقدار ادرار به همراه درد پهلو از علائم عفونت ادراری است و باید سریعاً کنترل و درمان شود. عفونت‌های ادراری می‌تواند میزان آسیب به کلیه‌ها و در نتیجه نارسایی کلیه‌ها را تشدید کند.
دیابت

دیابت

توصیه‌هایی برای کنترل دیابت

به منظور کنترل دیابت، میزان فشار خون و قند خون در این بیماران بهتر است به توصیه‌های زیر عمل شود:

  1. کاهش میزان نمک مصرفی در پخت غذا و حذف نمک در سفره
  2. اجتناب از مصرف تنقلات شور مانند چیپس، پفک، خیارشور و ترشی
  3. افزایش مصرف غذاهای حاوی فیبر
  4. مصرف منظم داروهای کنترل فشارخون
  5. کاهش وزن
  6. کاهش میزان مصرف پروتئین‌ها مثل گوشت قرمز، ماهی، پنیر و غیره
  7. ترک سیگار و دخانیات
  8. انجام ورزش به صورت منظم حداقل سه بار در هفته
تأثیر دیابت بر اندام‌های بدن چیست؟
پیشگیری از تأثیر دیابت بر چشم‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
جهت
بستن

سبد خرید

دسته بندی ها

Call Now Button
× ارسال پیام به واتساپ